۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین معمای چند مجهولی یارانه و یارانه بگیر/ پول حذف یارانه‌ها کجا می‌رود؟
کد خبر: ۲۰۷۶۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳۱ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

معمای چند مجهولی یارانه و یارانه بگیر/ پول حذف یارانه‌ها کجا می‌رود؟

معاون وزیر تعاون از مشکلات شناسایی و حذف «یارانه» پردرآمدها گفت اما دقیقا اشاره نکرد که این پول به کدام حساب واریز می‌شود.

معمای چند مجهولی یارانه و یارانه بگیر/ پول حذف یارانه‌ها کجا می‌رود؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین  ،روز گذشته احمد میدری، معاون وزیر رفاه صحبت‌هایی در مورد مشکلات بر سر راه حذف یارانه پر درآمدها داشت. 

به گفته او شناسایی این گروه‌های پردرآمد کار آسانی است اما در عین حال مشکلاتی بر سر حذف یارانه آنها وجود دارد.

وی گفت: میزان تعیین شده برای حذف یارانه پردرآمدها بر اساس درآمد 35 میلیون ریال سرپرست خانواده قطعی است و تنها گروهی که در این حوزه روشن هستند، کارکنان دولت‌اند.

میدری کارکنان شهرداری را نیز از جمله گروه‌هایی دانست که درآمد پنهان دارند و ادامه داد: در بانک اطلاعاتی بخش مهمی از اطلاعات وجود دارد اما در دنیا نیز این بانک های اطلاعاتی دارای 10 تا 15 درصد خطا هستند و خطا زمانی قابل چشم پوشی است که بررسی میدانی صورت گیرد.

معاون وزیر رفاه خاطرنشان کرد: در دولت قبل یک مرتبه 75 میلیون را واجد شرایط اعلام کردیم ولی حذف شدنشان، کاری زمانبر است. دیوان عدالت می تواند 100 هزار پرونده را بررسی کند و رسیدگی به پرونده این افراد که شمار بالاتری هستند کار بسیار سختی است.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: وقتی یک سیاست اجرا می شود، ابطال آن تنها ناظر بر مسئله سیاسی نیست و موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز دخیل است؛ چنانچه وقتی این یارانه حذف می شود، این افراد تصور می کنند رفتار دولت ناعادلانه است که این نارضایتی به جامعه انتقال می یابد.

میدری در بخش خبری-تحلیلی برنامه "رویداد" رادیو گفت‌وگو، مشکلات اجتماعی حذف یارانه بگیرها را پر هزینه‌تر از پولی که از محل حذف دهک های بالا باز می‌گردد، عنوان کرد و مصرف این پول را به منظور کمک به تسهیلات بانکی و هزینه های عمرانی دانست و کسری بودجه و متوقف شدن پروژه های عمرانی را از جمله مشکلات ناشی از پیاده سازی غلط هدفمندی یارانه ها مطرح کرد.

*یارانه تیر ماه 200 هزار نفر حذف شد

همین چند شب پیش بود که همزمان با واریز شصت و پنجمین یارانه نقدی اعلام شد که یارانه 200 هزار نفر پرداخت نشده و نام آنها از لیست حذف شده است.

حذف افراد غیر نیازمند از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی بر اساس مصوبه مجلس در تیر ماه ادامه داشت و در این دوره یارانه 200  هزار نفر شامل خانوارهایی که سرپرست آنها از قضات، پزشکان، اعضای هیئت علمی و وکلا و ... هستند، حذف شده است.

*حذف شدگان یارانه تیر ماه می‌توانند اعتراض کنند

به دنبال حذف تعدادی از خانوارها از دریافت یارانه نقدی تیر ماه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای نحوه ثبت اعتراض به حذف یارانه را اعلام کرد.

در اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه ثبت اعتراض حذف شدگان از یارانه اعلام شد.

در این اطلاعیه اعلام شد:خانوارهایی که یارانه آنها در تیرماه سال جاری حذف شده، در صورت تمایل به ثبت اعتراض خود از روز چهارشنبه 30 تیرماه 1395 صرفا به سامانه www.yaraneh10.ir  مراجعه فرمایند. 

یارانه نقدی تیرماه، ساعت 24 دیشب (شنبه 26 تیرماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد.

*چه کسانی حذف می شوند؟

در تبصره (14) قانون بودجه امسال، بند (الف) دولت را مکلف به حذف شش گروه می کند. گروهایی که البته سرپرست خانوارهایشان هدف قرار گرفته است و ظاهرا اعضای خانواده ملاک نخواهند بود.

بر این اساس، سه گروه تعیین شده اند که اگر درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان است باید از دریافت یارانه کنار گذاشته شوند؛ به عبارتی سرپرستان خانواری که درآمد متوسط ماهیانه آنها بیش از سه میلیون تومان است از نظر نمایندگان مجلس، جایی در بین یارانه بگیران ندارند.

اولین گروه، کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 35 میلیون تومان است را شامل می شود و باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

دومین گروه با درآمد سالانه 35 میلیونی این افراد هستند: کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی.

کلیه مدیران ، اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت، نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین کلیه مدیران و اعضای هیات مدیره و رؤسا و معاونان مناطق، شعب بانک‌ها، بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان، اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 35 میلیون نفر است، نیز سومین گروه درآمدی قابل حذف از یارانه نقدی را تشکیل می دهند.

اما نمایندگان مجلس بالاخره از دریافت یارانه های خود نیز کوتاه آمده و مصوب کردند تا یارانه آنها نیز به همراه قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان قطع شود.

کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در لیست، حذف شدگان قرار گرفته اند. این در حالی است که پیش تر نیز دولت در رابطه با حذف یارانه بگیران خارج از کشور اقدام کرده و بخشی از آنها را نیز از مجموع یارانه بگیران کنار گذاشته بود.

در مجموع قانون بودجه دولت را مکلف کرده است تا یارانه 45 هزار و 500 تومانی کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند را قطع کند.

*پول حذف یارانه ها کجا می رود؟

بنا بر این گزارش، بند (د) تبصره (14) قانون بودجه امسال، منابع ناشی از حذف یارانه گروهای تعیین شده را نیز به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی منابع اختصاص داده است. هر چند که منابع مشخصی در این رابطه اعلام نشده است.

بر این اساس قرار شده تا 30 درصد از منابع بدست آمده از حذف یارانه بگیران، جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی و ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان هزینه شود.

35 درصد دیگر از این منابع به پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و صادراتی اختصاص خواهد یافت.

15 درصد نیز جهت حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی و 20 درصد دیگر هم جهت ارائه مشوق ها و زیرساخت‌های صادراتی در نظر گرفته شده است.

قانون بودجه بر این تاکید کرده است که باید آیین‌نامه اجرائی مصارف، منابع حذف یارانه بگیران توسط کارگروهی متشکل از وزیر"صنعت، معدن و تجارت" همچنین وزیر" تعاون، کار و رفاه اجتماعی" و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف مدت یک‌ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

تکلیف برای حذف گروه‌های هدف و حتی تعیین محل خرج صرفه جویی انجام شده از این محل در حالی خواهد بود که مجلس تاکید دارد، دولت باید تا تیرماه یعنی حدود دو ماه دیگر در این رابطه اقدام کند در غیر این صورت پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.

*یارانه افزایش ندارد

با توجه به موارد مطرح شده مشخص می‌شود که با حذف اندک اندک یارانه بگیران و محدود شدن تعداد آنهایی که مستحق دریافت یارانه هستند. اما یارانه افزایشی نخواهد داشت.

از آغاز پرداخت یارانه نقدی در زمان دولت قبل تاکنون، با وجود تورم سالانه و گران شدن انواع سوخت، آب، برق، نان و ... اما همچنان قیمت یارانه ثابت مانده است و افزایشی نداشته است.

در این میان دولت کمبود منابع را دلیل اصلی عنوان می‌کند اما با وجود حذف تعداد زیادی از یارانه بگیران از لیست دریافت یارانه، همچنان برنامه ای برای افزایش یارانه نقدی وجود ندارد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان