۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تولید آثار برگزیده جشنواره / تشکیل کار گاه های آموزشی در راستای جهت دهی به آثار
کد خبر: ۲۰۷۵۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دبیر جشنواره ملی فرهنگی هنری سلام:

تولید آثار برگزیده جشنواره / تشکیل کار گاه های آموزشی در راستای جهت دهی به آثار

ملاحسنی: ازبرنامه های ویژه دبیرخانه جشنواره سلام، تولید آثاردانشجویی برگزیده می باشد و در رشته های مختلف از جمله آثار چند رسانه ای، کاریکاتور و یا کتاب جشنواره، آثار برتر تولید و به چاپ خواهد رسید.

 تولید آثار برگزیده جشنواره / تشکیل کار گاه های آموزشی در راستای جهت دهی به آثار

محمد رسول ملاحسنی، دبیر هفتمین جشنواره ی فرهنگی هنری سلام، ویژه دانشگاه های پیام نور سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره سلام، یک جشنوار ه بهمنی ماهی است که  نگاهی دوباره و نو، به بحث هنر در انقلاب را دارد، تا در عرصه هنر حرف ها و آثاری با مضامین ارزشی مطرح شود.

وی در ادامه افزود: هرگاه بتوانیم  از ظرفیت های هنر در حوزه های مختلفی مانند شعر، داستان، مستند، سینما و .
.
.
به درستی، در راستای اهدافمان استفاده کنیم، اثرگذاری مطلوب را خواهد داشت.

ملاحسنی خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی و هنری سلام، با توجه به اولویت و اهمیت ورود به عرصه هنر به عنوان قالبی تاثیر گذار، شکل گرفته است، تا حضور افراد ارزشی در عرصه هنر ساختاری درست یابد.

وی تشریح کرد: جشنواره فرهنگی هنری سلام به دنبال ایجاد ساختاری هدفمند و مطلوب در بین هنرمندان بسیجی است پیش از این اگر از هنرمندان بسیجی خواسته می شد که عصر شعر برگزار نمایند، این امر را غریب می دانستند،  اما جشنواره سلام نشان داد، می توان با محتوای ارزشی شعر گفت و از یک غزل با مضامین مبتذل به شعر آرمانی رسید.

این مسئول ادامه داد: در بخش داستان نویسی نویسنده ای را داشتیم  که در جشنوار اول، با اثری با محتوای پوچ انگارانه و کاملا بی هویت در جشنواره حضور داشت، اما همان نویسنده در دوره های بعدی جشنواره،  داستانی بر اساس یک آرمان و توجه به ارزش های اسلامی می نویسد واین نشان دهنده ی تاثیر گذاری و تولید محتوا در جشنواره فرهنگی وهنری سلام، می باشد.

ملاحسنی با اشاره به اهداف جشنواره تصریح کرد:  تشکیل یک بانک جامع اطلاعاتی از هنرمندان و در مرحله بعد، جهت دهی به آثار از اهداف جشنواره سلام، است و ارزش دهی بسیج، به قشر هنرمندان نیز یکی دیگر از رویکرد های مهم جشنواره می باشد.

وی یاد آور شد: جشنواره سلام یک حرکت نویی است که با استقبال خوبی مواجه شده و عنوان پر مخاطب ترین جشنواره فرهنگی و هنری دانشگاه های پیام نور سراسر کشور را به خود اختصاص داه است.

دبیر جشنواره سلام در خصوص علل موفقیت  این جشنواره، عنوان کرد: محتوایی که جشنواره فرهنگی و هنری سلام  دارد و در واقع حرکتی که به پشتوانه تشکل دانشجویی به ویژه بسیج دانشجویی  شکل گرفته است، دلیل استقبال از این جشنواره می باشد.

وی با اشاره به ملی شدن جشنواره فرهنگی هنری سلام افزود: از روز اختتامیه جشنواره ششم با توجه به اینکه این جشنواره در سطح استانی اغنا شده بود، برگزاری هفتمین دوره جشنواره سلام به صورت ملی در دستور کار قرار گرفت؛ دبیرخانه جشنواره نیز به صورت دانشجویی اداره خواهد شد.

ملاحسنی در خصوص تفاوت های هفتمین دوره جشنواره سلام با دوره های قبل، توضیح داد: رویکرد هفتمین جشنواره سلام به سمت رشته ها و آثار تولید محور، بوده است که در این راستا هنرامندان در 10رشته می توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال نمایند در حالی که در دوره های قبل 18 رشته هنری و فرهنگی تعریف شده بود، اما گستره جشنواره، از 8 دانشگاه پیام نور استان قزوین به 500 دانشگاه پیام نور درسراسر کشور ارتقا یافته است.

وی افزود: موضوع بندی و محتوا در دوره هفتم جشنواره سلام  مشابه دوره های قبلی است؛ با توجه به اینکه در 6 دوره قبلی محوریت جشنواره با نامگذاری یکی ازائمه اطهار بوده در این دوره نیز در اکثر رشته ها به شان امام حسین (ع ) پرداخته شده است، ولی در محور های مختلف، محدودیت ها ی شکلی کمتر شده است.

دبیر جشنواره فرهنگی و هنری سلام در خصوص داوری آثار یاد آور شد: با توجه به اینکه جشنواره سلام یک جشنواره عمومی است در بحث داروی نیز این تفاوت را بین آثار افراد  حرفه ای که سابقه حضور در جشنواره های مختلف را نیز دارند و افراد ی که مبتدی هستند قائل  می شویم و این آثار، در دو بخش جداگانه داوری خواهند شد.

این مسئول عنوان کرد: با برخی از داوران تراز اول کشور صحبت شده است تا در بخش داوری حضور یابند،  با توجه به اینکه هنوز مهلت ارسال آثار پایان نیافته  و تعداد آثار و سطح آن ها مشخص نیست، تیم داوری قطعی نشده، اما با توجه به پیش بینی که داریم، حجم آثار بالا خواهد بود؛ داوری در مرحله اول در سطح استانی صورت خواهد گرفت  و آثاری که سطح کیفیت بالایی داشته باشند به مرحله داوری کشوری راه خواهند یافت.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن ماه تمدید شده است،اظهار کرد: در تقویم جشنواره، مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه بود، اما با توجه به در خواست های مکرری که دانشجویان از استان های مختلف داشتند ، مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

ملاحسنی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته آثار ارسال شده تا تاریخ 10 اسفند جمع آوری خواهد شد و تا 25 اسفند ماه داوری ها انجام می شود و درنیمه اول اردیبهشت ماه اختتامیه با رویکرد ملی شدن جشنواره برگزار خواهد شد.

وی اعلام کرد: این نوید را به شرکت کنندگان می دهیم که در این دوره تولید آثاردانشجویی برگزیده از برنامه های ویژه دبیرخانه جشنواره سلام می باشد،  در تمامی رشته ها در حوزه های مختلف از جمله آثار چند رسانه ای، کاریکاتور و یا کتاب جشنواره آثار برتر را  تولید و به چاپ خواهیم رساند.

دبیر جشنواره سلام افزود: دراین دوره با توجه به حضور هنرمندان از استان های مختلف، از استان برتر نیز تقدیر به عمل خواهد آمد؛  پیش بینی می شود که جشنواره سلام امسال نیز از پرمخاطب ترین جشنواره های دانشگاه های پیام نور سراسر کشور خواهد بود.

ملاحسنی عنوان کرد:با توجه به سیاست گذاری  دبیرخانه جشنواره و ملی شدن جشنواره سلام  باید به  فضا سازی فکری و فرهنگی باشیم در این راستا به طور مثال در بخش وبلاگ نویسی، وبلاگ های ساخته شده  در قالب یک وب سایت قرار خواهد گرفت؛ کارگاه های آموزشی نیز در جهت آگاهی بخشی و جهت دهی به آثار از دیگر رویکردهای دبیرخانه می باشد.

وی در خصوص دانشجویان فارغ التحصیل که علاقمند به حضور در جشنواره سلام هستند؛ گفت: در سال های آتی و دروه های بعدی جشنواره فرهنگی هنری سلام فارغ اتحصیلان نیز در یک بخش جمعی می توانند حضور یابند.

ملاحسنی با اشاره به ساختار جشنواره سلام، تاکید کرد: ساختار جشنواره به بسیج دانشجویی سپرده شده است، جشنواره سلام توسط دانشجویان با همکاری معاونت و مدیران فرهنگی برگزار می شود.

وی افزود: دبیرخانه جشنواره از بسیج دانشجویی هر استان  انتظار دارد بانک هنرمندان خود را تشکیل دهند و با توجه به ضرورت های موجود در این عرصه به این ساختارورود یابند، جشنواره سلام این ظرفیت را دارد که یک جشنواره عمار برای دانشگاه پیام نورباشد.

دبیر جشنواره سلام در خصوص اختتامیه این جشنواره تشریح کرد: طبق برنامه اختتامیه که در اردبیهشت ماه برگزار خواهد شد، در صبح مراسم اختتامیه، کار گاه های هنری  با حضور داوران و هنرمندان کشور برگزار می شود و در  بعداز ظهر روز اختتامیه، بخش ویژه سخنرانی و با حضور هنرمندان مطرح کشور و مراسم تقدیر از آثار برتر را خواهیم داشت.

وی با اشاره به حضور افراد برجسته ای چون یامین پور و برقعی در  دوره قبل جشنواره ی سلام، اعلام کرد: دربحث سخنرانی و مهمان ویژه  حضور افراد مطرحی از جمله حجت الاسلام پناهیان، کارگردان مطرح حوزه سینما ابراهیم حاتمی کیا  گزینه های مدنظر هستند اما تا برگزاری اختتامیه باید صبر کرد.

ملاحسنی در پایان اظهار کرد: به طور حتم این دوره از جشنواره فرهنگی و هنری سلام  نیز با فکر، دغدغه و حضور دانشجویان به کار خود پایان می بخشد و انتظار می رود این جشنواره، در سطح ملی نیز عنوان پرمخاطب ترین، جشنواره فرهنگی و هنری دانشگاه های پیام نور سراسر کشور را بدست آورد.

انتهای پیام/7001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان