۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جمهوری اسلامی ایران کودتای نافرجام ترکیه را محکوم کرد
کد خبر: ۲۰۷۲۰۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

جمهوری اسلامی ایران کودتای نافرجام ترکیه را محکوم کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس مجلس ترکیه با اشاره به روابط خوب و برادرانه دو کشور گفت: کودتای نافرجام ترکیه اقدامی اشتباه بود که جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات اولیه آن را محکوم کرد.

جمهوری اسلامی ایران کودتای نافرجام ترکیه را محکوم کرد

به گزارش  خبرگزاری صبح قزوین به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز دوشنبه 28 تیرماه 1395 با همتای ترک خود تلفنی گفت و گو کرد.

در این گفت و گو لاریجانی با اشاره به حادثه کودتای نافرجام در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات اولیه وقوع این اقدام اشتباه آن را محکوم و از دولت، ملت و روند دموکراسی و حاکمیت ملی ترکیه حمایت کرد.

وی افزود: خوشبختانه ملت بزرگ و مسلمان ترکیه، در این حادثه از خود رشادت نشان دادند و احزاب سیاسی مختلف نیز کودتا را محکوم کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دوره نظامی گری و کودتا در منطقه سپری شده و چنین اقدامات مذبوحانه ای ثبات در منطقه را مخدوش می سازد.

لاریجانی گفت: ترکیه کشور بزرگ و برادر و دوست و همسایه ما است و ثبات و آرامش در این کشور آرزوی ما به شمار می رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی در خصوص حادثه کودتای نافرجام در ترکیه خاطرنشان ساخت: مجلس شورای اسلامی در کنار ملت، دولت و پارلمان ترکیه است.

در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ملی کبیر جمهوری ترکیه ضمن قدردانی از رهبران سیاسی جمهوری اسلامی ایران بخاطر اتخاذ مواضع دوستانه و برادرانه و اعلام همبستگی با ملت و دولت و مجلس ترکیه گفت: ملت بزرگ ایران و مسئولان این کشور دوست و همسایه در تمام لحظات سخت و دشوار در کنار مردم و دولت ترکیه بوده اند.

وی تصریح کرد: عوامل خارجی همواره تلاش های مذبوحانه ای برعلیه دولت ها و کشورهای اسلامی منطقه انجام می دهند که هدف آنها ممانعت از پیشرفت این کشورها است و متاسفانه برخی دولت ها نیز آلت دست عوامل خارجی می شوند.

رئیس مجلس ملی کبیر جمهوری ترکیه اظهار کرد: همبستگی مردم ترکیه باعث شکست کودتا شد و ملت ترکیه با شجاعت فراوان نظامیان کودتاچی را از صحنه دور کرده و فرصت اقدام را از آنها گرفتند.

اسماعیل قهرمان همچنین گفت: هدف نهایی قدرت‌های خارجی کاشتن بذر نفاق در کشورهای اسلامی است اما آنها در عین حال می دانند که دو کشور بزرگ ترکیه و ایران بسیار قدرتمندتر از آن هستند که هدف توطئه دشمنان خود قرار گیرند.

وی تاکید کرد: باید بیش از گذشته هوشیار باشیم و همبستگی خود را حفظ کنیم.

رئیس مجلس ترکیه در پایان گفت: درک شرایط و موقعیت حساس ترکیه توسط جمهوری اسلامی ایران باعث قدردانی است و به طور حتم دوستی دو ملت بزرگ و مسلمان همسایه پایدار و ابدی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان