۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پوشش زنان ایرانی زیر تیغ فرهنگ مبتذل غرب
کد خبر: ۲۰۷۱۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۸ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

پوشش زنان ایرانی زیر تیغ فرهنگ مبتذل غرب

این روزها ارائه مدل های جدیدی از مانتو در سطح شهرها به چشم می خورد و از طرفی در اینترنت طرح هایی جدیدی ارائه می شود که متاسفانه مانتوها به صورت جلو باز یا با نوشته‌های عجیب همراه است.

پوشش زنان ایرانی زیر تیغ فرهنگ مبتذل غرب
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ؛ دختر خانواده از خانه بیرون می رود تا مانتوی جدید تابستانی‌اش را خریداری کند! به پاساژ معروف شهر پا می گذارد، انبوهی از جملات انگلیسی و اشکال عجیب غریب روی مانتوها خودنمایی می کند!

براستی هدف از بوجودآمدن این مد جدید چیست؟

برای رسیدن به سرنخ این ماجرا، به سراغ تاریخچه حجاب و فلسفه آن در ایران می رویم!

پوشش زن در ایران

در کتب تاریخی آمده است قوم آریایی با ورود به فلات ایران و درگیری با ساکنان پیشین بر آنجا مسلط شده‌اند!

در تاریخ “ویل دورانت” درمورد حجاب ایرانیان آمده است: زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان و به حالت روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان غریبه اختلاط کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان را ببینند. در نقش‌هایی که در ایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.

در کتاب پوشش باستانی ایرانیان آمده است: «در دوره مادها مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، ازهم تمیز داده می‌شوند. به نظرمی رسد که زنان پوششی نیز روی سرخود گذارده‌اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است».



اگر ادعای این روزهای عده ای درمورد تحریف تاریخی این کتب صحیح باشد، بر نقوش جامانده سنگ های تخت جمشید نمی‌توانند ایراد بگیرند و آن را تحریف شده عده‌ای مغرض بدانند!

اگر فرصت و پول کافی برای سفر به فرانسه موزه لوور را نداریم، می‌توانیم با جستجوی عکس‌های موجود در اینترنت از استوانه بجامانده در آن موزه معروف، وجود پوشش”چادر” برای زنان ایرانی را اثبات کنیم!

همچنین اشکال موجود ازدوره ساسانی از جمله آناهیتا نشان می دهد که زنان ساسانی پیراهنی بسیاربلند و گشاد و پرچین می‌پوشیدندو آن را با نواری در زیر سینه جمع کرده و می بستند.گاهی هم چادری گشاد و پرچین سرمی‌کردند که تاساق پا می‌رسید.

نقوش بجا مانده بر کتیبه های نقش رستم و نقش رجب نیز اثبات ادعای وجودحجاب درقوم آریایی است!

اگراندکی به کتب تاریخی ترجمه شده و یا ترجمه نشده موجود اعتماد کنیم درمی‌یابیم نژاد ایرانی‌های امروزی به آریایی‌های اصیل نمی رسد و تا به امروز کشور قدیمی‌مان ترکیب شده از اقوام مختلف غیر ایرانی است ولی اگر قرار است سنگ قسمتی از آریایی بودنمان را به سینه بزنیم بهتر است تاریخچه زندگی آریایی و نوع زندگی آنان را بخوانیم!

با این حال از روی برخی نقوش که از آن زمان باقی مانده، به زنانی بومی برخورد کردیم که پوشش جالبی دارند. پیراهن آنان پوشش ساده، بلند یا دارای راسته چین است. در پایین دامن ( از زانو به پایین) شرّابه هایی (منگله) تا به مچ پا آویزان است. برخی از نقوش زنانی را نشان می‌دهندکه بر اسب سوارند و چادری مستطیل شکل را روی لباس خود افکنده اند و در زیر آن یک پیراهن دامن بلند تا مچ پا نمایان است.

لباس زنان اشکانی نیز پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین،آستین دار و یقه راست بود. لباس دیگری نیز داشتندکه روی این لباس قبلی می پوشیدند که نسبت به اولی کوتاه تر و یقه باز بود؛ روی این دو پیراهن نیزچادرسرمی‌کردند.

 

فردوسی حکیم که این روزها گوشت قربانی عده‌ای سودجو شده است با زبان شیرین و آهنگین خویش به حجاب و حیای ایرانیان اشاره می کند و در ابیات خود نجابت دختر ایرانی را زبان زد عام وخاص می داند.

داستان معروف خسرو پرویز و همسرش شیرویه که تاریخ‌نگاران بسیاری آن را تایید می کنند نمونه بارز وجود حجاب در اقوام ایرانی است!

آنچنان که فردوسی حکیم برای این زن نجیب چنین می سراید:

چنین گفت شیرین که اى مهتران

جهان گشته و کار دیده سران

به سه چیز باشد زنان را بهى

که باشند زیباى گاه مهى

یکى آنک با شرم و با خواستست

که جفتش بدو خانه آراستست

این شواهد تاریخی درمورد فرهنگ سلسله اقوام ایرانی درحالی تایید می شود که همزمان در شبهه جزیره عربستان زنان بدون حجاب زندگی می کردند و حتی جلال‌الدین سیوطی نقل می‌کند: «رسم مردم جاهلی چنین بوده که برهنه طواف خانه کعبه چرخ می‌زدند و می‌گفتند: در لباسى که در آن معصیت خداوند کرده‌ایم طواف نمی‌کنیم.

با این همه کدام یک از دو جبهه موافق حجاب اسلامی و مخالف حجاب اسلامی منطقی رفتارمی کند و از اقوام آریایی خود تبعیت می کنند!؟؟

اگر این روزها در گوشه کنار خیابان ها قدم بزنید بانوانی نظر شما را جلب می کنند که آگاهانه یا ناآگاهانه با لباس های حریرگونه و نامناسب خود، در معابر عمومی شهر عبور می کنند بدون اینکه ترسی داشته باشند یا بدانند که این نحوه پوشش آرامش روانی جامعه را دستخوش تغییر قرار می‌دهند.

این روزها ارائه مدل های جدیدی از مانتو در سطح شهرها به چشم می خورد و از طرفی در اینترنت طرح هایی از نوع جدید ارائه می شود که متاسفانه مانتوها به صورت جلو باز با همراه با نوشته‌های عجیب است و در این مقطع زمانی به نظر می رسد سعی می شود به عنوان یک سبک و فرم قالب در بین تمامی اقشار جامعه ترویج شود.

نژادآریایی این کشور این روزها با پدیده‌ای نه چندان جدید مواجه شده است! مانتوهای جلوباز با جملات انگلیسی که غالبا خریدار متوجه معانی آن نمی‌شود!

تبعیت ازالگو سازی نادرست را نمی توان گردن جوانانی انداخت که تابع جمع هستند و برطبق میل غریزی خود به دنبال جدیدترین و بروز ترین پوشش می روند!

مانتوهای جدیدی که غالبا مورد تایید شرع و عرف جامعه ما نمی باشد و قلب دردمندان فرهنگی را به تپش می اندازد!

شعار اقتصادی که می توان با آن مقصر را پیدا کرد عرضه بی رویه کالاهایی است که تقاضا را بوجود می آورد!

تازمانی که مسولین و تولیدکنندگان داخلی بدون توجه به عطش جوان امروزی کالاهای خلاف عرف جامعه را وارد بازار کنند جوان امروزی مورد هجوم نابهنگام الگوسازی نامناسب قرارمی گیرد و به اجبار تابع آن خواهدشد!

تجربه تولید محصول داخلی و الگو برداری از پوشش جذاب ایرانی و اسلامی مورد تایید جوانان قرار می گیرد اگردردمندان واقعی فرهنگ فرصت بروز پیدا کنند!

متاسفانه میل به استفاده به این پوشش‌های زننده در میان زنان و دختران با وجود مخالفت ها و انتقادات شدید، روز به روز در حال افزایش است و به عنوان یک پوشش عادی و معمولی در صورت ترویج است در حالی که مسئولان امر اقدام به هیچ گونه عمل خاصی در راستای جلوگیری از پوشش ساپورت و مانتوهای جلو باز نمی کنند.
با این شرایطی که پیش می‌رویم باید به روزی فکر کنیم که وضعیت پوشش جامعه به قدری زننده شود که آن روز این نوع لباس‌ها را پوششی مناسب بدانیم.
انتهای پیام /

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان