۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان عملا معنایی ندارد
کد خبر: ۲۰۶۴۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۶ ساعت: ۹:۲۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قزوین:

مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان عملا معنایی ندارد

حجت الاسلام قابل بیان کرد: شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها نگاه حزبی و سیاسی ندارد بلکه بر اساس محتوای پرونده‌های افراد و نتایج تحقیقات انجام‌شده تصمیم می‌گیرد و مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان عملا معنایی ندارد.

مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان عملا معنایی ندارد
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، حجت‌الاسلام علی قابل رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین با اشاره به ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی است که امام خمینی (ره) در اوایل پیروزی انقلاب دستور تشکیل آن را صادر کردند.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان از ۶ فقیه و ۶حقوق‌دان تشکیل شده است، افزود: ۲۰ اصل از قانون اساسی به ساختار، وظایف و تشکیل شورای نگهبان پرداخته است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قزوین ابراز کرد: تطبیق قوانین مجلس، اساسنامه‌ها و مرامنامه‌هایی که در داخل نظام تعیین می‌شوند با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام، از وظایف اصلی شورای نگهبان است.
قابل در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی بدون نظارت و وجود شورای نگهبان عملا معنا نخواهد داشت، همچنین این نهاد بر روابط با دیگر کشورهای خارجی نیز نظارت دارد.
این مسئول با اشاره به مسوولیت‌های خطیر شورای نگهبان در انتخابات کشور «مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری» به عنوان وظیفه مهم دیگر این نهاد، خاطرنشان کرد: این نهاد در سال گذشته ۲ انتخابات « مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری» را پشت سر گذاشت.

شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها نگاه حزبی و سیاسی ندارد
قابل با بیان اینکه این نهاد فقط بر کیفیت و سلامت انتخابات نظارت دارد، تاکید کرد: شورای نگهبان در این بررسی‌ها نگاه حزبی و سیاسی ندارد بلکه براساس محتوای پرونده‌های افراد و نتایج تحقیقات تصمیم می‌گیرد.
وی اذعان داشت: متاسفانه در مواقعی مانند انتخابات سال گذشته، تعداد افراد با نقاط منفی در سوابق‌شان زیاد دیده می‌شد و این مسئله موجب بیرون رفتن آن‌ها از میدان رقابت شد، عده‌ای شورای نگهبان را متهم به برخورد سلیقه‌ای و به دور از قانون می‌کنند.
این مسئول تصریح کرد: ما در بررسی‌های خود هیچ فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب قائل نمی‌شویم؛ اما می‌بینیم آقایان اصلاح طلب جنجال به پا می‌کنند که در صلاحیت‌ها جناحی برخورد شده در حالی که در عمل و واقعیت اینگونه نیست.
وی بیان کرد: سوءاستفاده‌های مالی، اعتیاد، مسائل اخلاقی، عبور از خط قرمزهای نظام و سابقه حضور در جریان فتنه از دلایل رد صلاحیت افراد بوده است.

افزایش ۷۱ درصدی داوطلبان استان قزوین در انتخابات مجلس دهم

قابل یادآور شد: در انتخابات مجلس نهم در کل کشور، ۵ هزار و ۳۸۲ داوطلب حضور داشتند و این تعداد در مجلس دهم به ۱۲هزار و ۶۹ نفر رسید که نسبت به دوره قبل ۱۲۴درصد رشد داشته است.
وی تشریح کرد: شورای نگهبان باید سوابق داوطلبین را از ۴ کانال رسمی کشور یعنی ثبت احوال، پلیس بین‌الملل، دستگاه قضایی و اداره اطلاعات کشور بررسی کند.
این مسئول اضافه کرد: گاهی این مراکز در خصوص سوابق افراد سکوت می‌کنند که در این صورت شورای نگهبان و وزارت کشور مستقیما وارد عمل می‌شوند.
وی ادامه داد: در انتخابات اسفند ۹۴ با همین مشکل مواجه بودیم که در خصوص عده‌ای از داوطلبین شخصا به تحقیق، بررسی و شناخت افراد پرداختیم.
قابل خاطرنشان کرد: استان قزوین ۸۱ داوطلب در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی و ۱۵۲ نفر یعنی ۲ برابر دوره قبل و با افزایش ۷۱ درصدی مواجه بوده است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قزوین در پایان افزود: در مجلس نهم ۴۸ نفر تعیین صلاحیت شدند که ۴ نفر خانم و ۷۷ نفر آقا بودند و در مجلس دهم ۷۷ نفر تعیین صلاحیت شده که متشکل از ۲۳ خانم و ۱۲۹ آقا بوده است.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان