۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟
کد خبر: ۲۰۶۳۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۵ ساعت: ۱۶:۵۶ ↗ لینک کوتاه

از شایعه تا واقعیت؛

کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

برخی از منتقدین بر این باورند که شاید رابطه میان رئیس جمهور و علی اکبر صالحی؛ یکی از معاونانش، شکر آب شده‌ است.

کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، "از صالحی نپرسید"، این عنوان تیتری بود که مدتی پیش، یکی از روزنامه‌های داخلی انتخاب کرد و برخی از منتقدین را به این فکر واداشت که شاید زین پس، میان رئیس جمهور و معاونش شکافی ایجاد شده است.

ماجرا از این قرار بود که رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "با گذشت 40 روز از اجرای برجام، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که طرف غربی در برداشتن برخی تعهدات از جمله تحریم‌های بانکی تأخیر داشته و رئیس مجلس و سفیر آلمان نیز این موضوع را تأیید کردند، گفت: صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحب نظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست بنابراین می‌توانید در رابطه با انرژی اتمی از وی سوال کنید!".


کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

همین امر باعث شد تا عده ای بگویند علی اکبر صالحی با برجام نامحرم خوانده شد.

بدون شک رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان یکی از متولیان مهم "برجام" است و با توجه به اینکه اقدامات و تعهدات ایران همگی خلاصه می‌شود به عملکرد این سازمان، طبیعی است که رصد رفتارهای سیاسی و عملکرد طرف مقابل نسبت به برجام برای رئیس این سازمان دلنگرانی ایجاد کند اما آنچه در داخل به آن دامن زده شد تنها پرداخت به این موضوع از طریق یک دریچه کوچک بود در حالی که با وجود تقسیم وظایف برای اجرای برجام طبیعی است که بعد فنی بر عهده سازمان انرزی اتمی و بعد سیاسی بر عهده وزیرخارجه و... غیره خواهد بود.

این درحالی است که عده ای از کارشناسان نیز بر این اعتقاد بودند که با توجه به رصد اظهارات مقامات ایران و زیر ذره بین قرار گرفتن عملکرد کشورمان به منظور اجرای برجام، لازم است تا همه چیز به صورت دقیق و درجای خود انجام شود چراکه جای هیچ گونه اشتباهی وجود ندارد، بنابراین بهتر خواهد بود تا هرکس در حوزه تخصص خود کار را به بهترین نحو پیش ببرد به همین جهت رئیس جمهور کشورمان نیز  به طور مثال تاکید کردند که در حوزه فنی از دکتر صالحی سوال پرسیده شود و یا در حوزه بانکی از سیف! این به معنی سلب چیز دیگر از این آقایان نیست به ویژه آنکه برجام یک موضوع ملی بوده و در همه زمینه ها و دستگاه ها تاثیر گذار خواهد بودو  شاید کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که این روزها درباره برجام اظهار نظر نکند و از بدعهدی طرف مقابل ننالد.

اما به نظر می رسد این ماجرا و این تیتر همچنان سوژه عده ای از منتقدان است، چندی پیش رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره همزمانی ادعاهای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و اظهارات بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی را ارائه کرد و آن را حاکی از ایجاد توطئه‌ای جدید علیه کشورمان دانست و بر جلوگیری به‌ هنگام از آن تاکید کرد. 
 
صالحی گفت: البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند. 
 
کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای گفت: اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است. 
 
صالحی  هشدار داد:‌ احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و ما باید گوش به زنگ باشیم. 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاها افزود: به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده‌ایم دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طور غیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید به آقای بان‌کی‌مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود البته من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد، اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود. 
 
صالحی با اشاره به همزمانی اظهارات بان‌کی‌مون و مرکل بار دیگر افزود: به نظر بنده توطئه‌ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان کی مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند. بیشتر
 
گفتنی است دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی محرمانه درباره توافق هسته‌ای ایران نوشته است که آزمایش‌های موشکی ایران "با روح توافق هسته‌ای و سازندگی آن سازگار نیست".

این ادعا در حالی است که پس از آزمایش‌های موشکی ایران در اسفندماه سال گذشته مقامات اروپایی و آمریکایی صریحاً اعلام کردند که فعالیت‌های موشکی ایران به هیچ عنوان با توافق هسته‌ای بین ایران و پنج به علاوه یک مغایرتی ندارد.

کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

در پی اظهارات بان کی مون، سازمان اطلاعات داخلی آلمان در گزارش اواخر ماه ژوئن خود مدعی شده است که ایران به تلاش ادعایی خود برای دستیابی به فناوری هسته ای غیرقانونی ادامه می دهد.

سرویس اطلاعاتی آلمان در این گزارش اعلام کرده،"فعالیت های تدارکاتی حساس غیرقانونی ایران مرتبط با اشاعه در آلمان توسط دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی در سال 2015 میلادی به ثبت رسیده است، حتی با لحاظ استانداردهای بین المللی نیز در سطح نسبتا بالایی قرار دارد. این مسئله بویژه در رابطه با مواردی که می تواند در زمینه فناوری هسته ای مورد استفاده قرار گیرد نیز صدق می کند."


مرکل در این رابطه مدعی شده است: ایران به توسعه برنامه موشکی خود در تضاد با بندهای مربوطه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بی وقفه ادامه داده است و سامانه های ضدموشکی ناتو در حقیقت برنامه موشکی ایران را هدف قرار گرفته و صرفا برای اقدامات تدافعی تعبیه شده است.

کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

با وجود همه این تفاسیر عده ای معتقدند که بخش اول اظهارات رئیس سازمان انرزی اتمی کشورمان رنگ و بوی دلخوری دارد به عنوان مثال صادق زیباکلام فعال سیاسی کشورمان طی یادداشتی به این موضوع پرداخت و گفت: "وقتی به همکاران و بستگان دوروبرم نگاه می‌کنم کسی را به خاطر نمی‌آورم که گفته باشد به دلیل قانون روادید در آمریکا که پس از برجام تصویب شده به من ویزا ندادند و یا مدعی باشد که قبل از برجام می توانستیم راحت تر به کشورهای خارجه برویم. 
 
اگر آقای صالحی درست می گوید و شواهد نشان می دهد که چیزی علیه ما در حال پخته شدن است چرا نمی گویند که برای چه چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ 
 
 به نقش آقای صالحی در برجام صحه می‌گذارم و اساسا به هیچ عنوان نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. بی تردید آقای صالحی در مذاکرات ایفاگر نقش مهمی بود. 
 
 اگر آقای صالحی نبودن قطعا هجمه‌ها به برجام از این هم سنگین تر می شد. 
 
ما باید به دکتر صالحی بگوییم اگر شما مطمئن هستید که غربی‌ها جریانی را علیه ما به راه انداخنه اند خیلی قرص و محکم نشان دهید این جریان چیست؟ به خانم مرکل و دبیر کل سازمان ملل و دیگرانی که فکر می کنید در این توطئه هستند اعتراضتان را گوشزد کنید و منتظر وزیر خارجه یا نهادهای دیگر هم نباشید.خودتان شخصا از حق مردم دفاع کنید. 
 
زیباکلام ادامه داد: به هر حال آقای دکتر صالحی از رئیس‌شان یعنی آقای روحانی کدورت دارند اما مهم این است که به خاطر یک دستمال قیصیریه را آتش نزنند. ممکن است صالحی به خاطر این کدورت حق داشته باشد چون این رئیس جمهور بود که ابتدا به او حمله کرد اما راه نشان دادن این دلخوری، این نیست. 
 
به نظرم در بحث حکمیت، آقای دکتر ظریف در جایگاه خیلی خوبی قرار دارند و ایشان می توانند دست دکتر صالحی را مجددا در دست آقای روحانی قرار دهند."

دقیقا چند ساعت پس از اظهارات زیباکلام، مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد آمریکا قصد دارد هفته جاری و پیش از آغاز تعطیلات هفت هفته‌ای خود، لایحه بودجه 32.1 میلیارد دلاری سال 2017 وزارت کشور و سازمان حفظ محیط زیست آمریکا را به بحث و بررسی بگذارد. 

کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همچنین قرار است درخصوص لایحه منع خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا رأی‌گیری کنند. واشینگتن اوایل سال جاری میلادی از خرید آب سنگین ایران خبر داد. 

بر اساس گزارش‌ها، نخستین لایحه تحریم‌های جدیدی برای ایران، به ادعای حمایت این کشور از تروریسم و نقض حقوق بشر وضع خواهد کرد. لایحه دیگر نیز، خرید آب سنگین از ایران به وسیله آمریکا را ممنوع خواهد کرد. طبق لایحه سوم، دسترسی ایران به نظام بانکی آمریکا و همچنین امکان استفاده این کشور از دلار آمریکا ممنوع خواهد شد.

بسیاری از قانونگذاران، حتی برخی از دموکرات‌ها، نگرانی خود را از برنامه‌های موشکی ایران ابراز کرده اند. "اِد رویس" – رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان – مدعی شد: "منطقی است هرچه در توان داریم برای جلوگیری از فعالیت‌های خطرناک ایران انجام دهیم."

با کنار هم قرار دادن تکه های پازل مشخص می‌شود رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به درستی اعلام خطر کرده است و به عنوان متولی برجام و معاون رئیس جمهور کاملا از این حق برخوردار است که با احساس خطر در این زمینه هشدار لازم را دهد.

با این وجود دامن زدن به حاشیه های داخلی و منحرف شدن از مسیر، تنها موردی است که غرب بی وقفه به دنبال آن بوده و حتی اگر چنین موضوعی هم صحت داشته باشد، نباید برخورد با طرف مقابل و مسائل مهمی از این قبیل را با حاشیه های داخلی گره زد، چرا که خیلی "قرص و محکم" واضح است جریان جدید همان بهانه هایی چون موضوعات دفاعی ایران است که اکنون در بازه زمانی یک ساله شدن برجام غرب خیلی جدی تر این جریان را دنبال می کند.

کدورت صالحی و روحانی تا چه اندازه صحت دارد؟

از سوی دیگر باید در نظر داشت جمهوری اسلامی ایران به منظور برداشته شدن تحریم های ظالمانه و مطالبه به حق غنی سازی وارد مذاکره با 1+5 شد به همین جهت طبیعی است که رئیس سازمان انرزی اتمی کشورمان با توجه به سمتی که دارد و نقشی که در این مذاکرات داشته نگران تحرکات غرب باشد و در این زمینه هشدارهای لازم را بدهد.



انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان