۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اویل پرایس; آیا اظهارات ایران درباره دو برابر کردن صادرات نفت، تبلیغ است؟
کد خبر: ۲۰۶۱۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۴ ساعت: ۱۴:۴ ↗ لینک کوتاه

بعد از اعلام ایران به دو برابر کردن صادرات نفت؛

اویل پرایس; آیا اظهارات ایران درباره دو برابر کردن صادرات نفت، تبلیغ است؟

ایران پس از کسب ۸۰ درصد از سهم سابق خود از بازار نفت، اکنون اعلام کرده است قصد دارد صادرات طلای سیاه را دو برابر کند.

اویل پرایس; آیا اظهارات ایران درباره دو برابر کردن صادرات نفت، تبلیغ است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پس از آن که ایران توانست 80 درصد سهم سابق خود را از بازار جهانی نفت پس بگیرد، «محسن قمصری،» مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد این کشور اکنون قصد دارد در صورتی که شرایط بازار بهبود یابد، صادرات خود را دو برابر کند.

بسیاری معتقد بودند مدت زیادی طول خواهد کشید تا ایران بتواند سطح تولید نفت خود را به دوران پیش از تحریم‌ها برساند. اما تهران با افزایش صادرات مدت کمی پس از اجرای توافق هسته‌ای و در شرایط بحرانی زمان مذکور، کارشناسان را شگفت‌زده کرد.

بخشی از موفقیت ایران را می‌توان با اختلالات تولید در بازارهای جهانی مرتبط دانست. زیرا در غیر این صورت تهران نمی‌توانست صادرات خود را در بازار اشباع افزایش دهد.

گرچه ادامه مسیر و دو برابر کردن میزان صادرات برای ایران ساده نخواهد بود؛ زیرا نیجریه و لیبی، از اعضای کارتل نفتی اوپک، در حال انجام اقداماتی به منظور رفع مشکلات تولیدی و بازگشت به بازار هستند. در مجموع اقدامات صورت گرفته از سوی اعضای اوپک باعث شده است، تولید این سازمان به 32 میلیون و 900 هزار بشکه در روز برسد که در 8 سال گذشته بی‌سابقه است.

افزایش بهای نفت به میزان 50 دلار به ازای هر بشکه باعث شده است تولید نفت آمریکا نیز جان تازه‌ای بگیرد. تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا قصد دارند در صورت ادامه روند صعودی بهای نفت، بر تولید خود بیافزایند.

ایران برای افزایش تولید نیاز به 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش در 5 سال آینده دارد. برای این که شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب شوند، باید روند صعودی بهای نفت ادامه یابد و در ایران محیط تجاری مطلوب فراهم شود.

گرچه شرکت‌های نفتی زیادی مانند «بریتیش پترولیوم،» «رپسول» و غیره در کنفرانس نفتی ایران شرکت کردند، تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها مانند توتال و «لوک‌اویل» برای سرمایه‌گذاری در این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

«بیژن نامدار زنگنه،» وزیر نفت ایران، همواره تأکید دارد سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار سودآور است؛ زیرا تولید نفت در آن بسیار کم‌هزینه و معادل حدود 10 دلار به ازای هر بشکه است.

تصمیم ایران در خصوص دو برابر کردن صادرات، میزان تولید اوپک را همچنان بالا نگه می‌دارد و کمبودهای ایجاد شده از سوی نیجریه و لیبی را جبران خواهد کرد. در آینده نزدیک بار دیگر عرضه بر تقاضا فزونی می‌یابد که این مسئله بهای نفت را متأثر می‌کند.

انتهای پیام/  1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان