۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین معلولیت‌های اجتماعی جدی‌تر از معلولیت جسمانی است
کد خبر: ۲۰۵۹۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۳ ساعت: ۱۶:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

معلولیت‌های اجتماعی جدی‌تر از معلولیت جسمانی است

حسین افشار مقدم با بیان اینکه معلولیت‌ اجتماعی جدی‌تر از معلولیت جسمانی است، افزود: کاهش آسیب‌های اجتماعی،‌ روح حاکم بر فعالیت‌های بهزیستی است.

معلولیت‌های اجتماعی جدی‌تر از معلولیت جسمانی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، حسین افشار مقدم مدیرکل بهزیستی استان قزوین پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در دومین نشست ستاد فرهنگی اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی که در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت ایجاد و مطالبه عمومی راه اندازی اورژانس اجتماعی از حدود ده سال پیش حس شده است.
دانش افزایی، ستون فقرات فعالیت‌های پیشگیرانه سازمان بهزیستی است
وی افزود: اورژانس‌های کشور به دو بخش دولتی اورژانس پلیسی، پزشکی و اجتماعی و اورژانس غیردولتی همچون آتشنشانی تقسیم می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی به اعتقاد بررسی‌های کارشناسی می‌توانست زودتر تشکیل شود و اکنون نیز که راه اندازی شده می‌تواند سیر تندتری داشته باشد اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری این مرکز در کل گستره استان تشکیل نشده است.
وی تصریح کرد: وجود خدمات اجتماعی یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی جامعه به شمار می‌آید و این عبارت که نیکو زیستن ما در به زیستن دیگران است و بالعکس در واقع یک پدیده پیوسته اجتماعی می‌باشد.
افشار مقدم عنوان کرد: خدمات بهزیستی در حوزه‌های مختلف توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی بر اساس یک اصل مهم یعنی کاهش آسیب ارائه می‌شوند چراکه روح حاکم بر این فعالیت‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی‌ است که لازمه تحقق این امر، تفکیک گروه‌های مختلف جامعه هدف متناسب با شرایط و ویژگی‌های خاص هر گروه است.
وی ادامه داد: امیدواریم با فراهم شدن زمینه مناسب، فعالیت‌های اجتماعی و تاثیرگذاری عملکرد ما در قشر محروم، با کیفیت مطلوب‌تری ارائه شود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در کشور ما 6 عنوان معلولیت تعریف شده است که شامل نابینایی، ناشنوایی، معلولیت جسمی حرکتی، معلولیت ذهنی، بیماران روانی و اخیرا پدیده سالمندی به دلیل محدودیت حرکتی سالمندان می‌باشد.
افشار مقدم با اشاره به اقدامات بهزیستی بیان کرد: اطلاع رسانی و دانش افزایی، ستون فقرات فعالیت‌های پیشگیرانه سازمان بهزیستی به منظور توانمدسازی آحاد جامعه است.
وی افزود: ارائه آموزش‌های لازم جهت افزایش مهارت‌های زندگی همچون واکسیناسیون دوران کودکی است و همه مهارت‌های ده گانه زندگی همچون کنترل خشم، قدرت نه گفتن، دوست یابی و کنترل و مدیریت بحران تحت عنوان مهارت تاب آوری ارائه می‌شود.
کاهش آسیب‌های اجتماعی‌ روح حاکم بر فعالیت‌های بهزیستی است
این مسئول با بیان اینکه عمده اقدامات بهزیستی شامل فعالیت‌های بازتوانی و توانمندسازی است، افزود: 5 نیاز اجتماعی مهم در دنیا وجود دارد که شامل ازدواج، مسکن، اشتغال، درمان و آموزش است.
وی ادامه داد: به دلیل اهمیت امر آموزش و تاثیر مستقیم آن در سایر موارد مهم یاد شده، امروزه در اولویت نخست جوامع مختلف قرار گرفته است.
افشار مقدم در پایان تصریح کرد: هر زمان که سخن از معلولیت به میان می‌آید همه اذهان به سراغ ویلچر یا عصای سفید می‌رود در حالیکه معلولیت‌های اجتماعی جدی‌تر از معلولیت جسمانی هستند.
در ادامه ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین درخصوص برگزاری به موقع و منظم جلسات و همچنین حضور مدیران‌کل یا معاونان دستگاه‌های مختلف جهت تسریع انجام امور در جلسات تاکید کرد.
وی افزود: در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توان از ظرفیت سمن‌ها و مشارکت مردمی به شکل مناسبی استفاده کرد.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان