۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سرطان‌زاهایی که هر روز به خوردمان می‌دهند
کد خبر: ۲۰۵۷۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۳ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

اصغر سليمي ‌درباره ، توليد محصولات تراريخته در كشور می‌گوید

سرطان‌زاهایی که هر روز به خوردمان می‌دهند

بلاي جان ايراني‌ها، چند هزار هكتاري و قانوني كشت مي‌شود! / با وجود تأكيدات چند‌باره متخصصان امر مبني بر مضرات گسترده و ساختاري كشت و استفاده محصولات دستكاري شده ژنتيكي از قبيل انواع سرطان و عقيم كردن مصرف‌كننده...

سرطان‌زاهایی که هر روز به خوردمان می‌دهند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، با وجود تأكيدات چند‌باره متخصصان امر مبني بر مضرات گسترده و ساختاري كشت و استفاده محصولات دستكاري شده ژنتيكي، از قبيل انواع سرطان و عقيم كردن مصرف‌كننده، عضو كميسيون بهداشت مجلس خبر از كشت چند هزار هكتاري اين محصولات در كشور داد.
 
اصغر سليمي ‌درباره ، توليد محصولات تراريخته در كشور می‌گوید:‌ در كشورهاي اروپايي اگر محصولات دستكاري شده ژنتيكي استفاده مي‌شوند، ‌با شرايط سختي توليد مي‌شوند و مصرف آن نيز طبق شرايط خاصي است و حتماً به اطلاع مصرف‌كنندگان آن مي‌رسد.  ‌مصرف‌كنندگان در اين كشورها مي‌دانند كه محصولات استفاده شده دستكاري ژنتيكي شده است يا خير، اما در كشور ما هنوز امكانات لازم وجود ندارد كه به مشتري بگوييم كه اين محصول دستكاري شده يا ارگانيك است.
 
نماينده مردم اصفهان می‌گوید: به نظر من هنوز زود است كه محصولات تراريخته در كشور داشته باشيم چون تحقيقات و نظارت ما محدود است و فكر نمي‌كنم مجلس هم موافق توليد اين محصولات باشد.   هنوز كشور ما تكنولوژي مناسب را ندارد و حتي در برخي موارد نظارت كافي روي محصولات داخلي هم نمي‌شود. آينده هم مشخص نيست كه نشان دهد اين محصولات چه ضرري خواهند داشت چون مطالعه روي آن به صورت كامل انجام نشده است. اما من‌ شنيده‌ام چندين هزار هكتار زمين مي‌خواهد زير‌كشت اين محصولات ژنتيكي برود.  اگر بدون مطالعه كار كنيم، در آينده ضررهايي خواهد داشت كه جبران‌ناپذير است.

سليمي معتقد است که جهش‌هاي ژنتيكي ناشي از این محصولات باعث ايجاد انواع سرطان‌ها شود و خيلي از مشكلات و بيماري‌هاي ژنتيكي را براي نسل‌هاي آينده ما به دنبال داشته باشد و نتوانيم آن وقت جبرانش كنيم، بنابر‌اين مجلس حتماً جلوي اين امور را خواهد گرفت.
  
غرب هم عطاي تراريخته را به لقايش بخشيده است
 
كشت و مصرف عمومي محصولات دستكاري‌شده ژنتيكي در اغلب كشورهاي اروپايي به جز مزارع خاص و قرنطينه تحقيقاتي ممنوع است و با انواع با واردات اين محصولات برخورد مي‌شود.
 
به اين ترتيب كه واردات و مصرف اين محصولات پرخطر -  حتي با حد تراريختگي زير يك درصد -  نيز تنها با برچسب‌گذاري و قوانين احتياط‌آميز مجاز است، همچنين كشت، واردات و مصرف محصولات با تراريختگي بالاي يك درصد اساساً ممنوع است.
 احتياط در مصرف اين محصولات در روسيه تا آنجاست كه تنها دو ده هزارم درصد از سبد غذايي مردم اين كشور را تشكيل مي‌دهد و در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، صهيونيست‌ها حتي اجازه كشت محصولات تراريخته در مزارع تحقيقاتي را به علت مخاطرات زيست محيطي ماندگار صادر نمي‌كنند!
 
همچنين كشور سوئيس اعلام كرده است به ‌دليل نبود اطمينان از سلامت اين محصولات، قوانين سختگيرانه خود را براي سومين بار، پنج سال ديگر تا سال ۲۰۲۱ اجرا مي‌كند.
  
بيش از 90 درصد روغن مصرفي ايراني‌ها تراريخته است
 
 به گزارش عيارآنلاين، به‌‌رغم اقدامات احتياط‌آميز كشورهاي پيشرفته در مصرف عمومي محصولات تراريخته، در هيچ ‌يك از گمرك‌ها و مبادي ورود كالا در ايران، آزمايشگاهي مختص تشخيص ميزان تراريختگي و ارزيابي خطر محصولات غذايي وارداتي از حيث تراريختگي وجود ندارد و صرفاً اعلام كشور صادر‌كننده محصولات مبناي تصميم‌سازي است!
 
 اين در حالي است كه مطالعات نشان مي‌دهد بسياري از محصولات از جمله بيش از ۹۰ درصد از روغن‌هاي خوراكي، بخش قابل‌توجهي از برنج و ذرت موجود در بازار ايران، دستكاري‌شده ژنتيكي است. همچنين آزادسازي كشت، واردات و صادرات و مصرف عمومي اين محصولات در لايحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مورد تأكيد دولت قرار گرفته است و بارها مسئولان دولتي در مدح چنين محصولات مضري سخنراني كرده‌اند!
دليل تأكيد دولتي‌ها به كشت و توزيع اين محصولات در ايران را ظاهراً بايد جاي ديگري جست.
  
سلاحي عليه تمام ملت‌ها
 
مواد غذايي تراريخته (دستكاري شده ژنتيكي) به محصولاتي اطلاق مي‌شود كه از انتقال يك يا چند ژن بين دو نوع موجود زنده مختلف به وجود مي‌آيد، گرچه اين محصولات دانش‌بنيان مي‌تواند از مزايايي مانند پرمحصولي و مقاومت نسبت به آفات بهره‌مند باشد، اما مشكلات متعددي نيز براي طبيعت و سلامتي انسان‌ها به وجود مي‌آورد. اين موارد چنان مضر است كه مي‌تواند به‌عنوان يك «سلاح تمام‌عيار عليه ملت‌ها» به عنوان عامل ايجاد «سرطان‌ها» و حتي «عقيم‌سازي نسل‌ها» مورد استفاده قرار گيرد.
پس از سال‌ها واردات چراغ خاموش مواد غذايي دستكاري شده ژنتيكي به كشور، در لايحه برنامه ششم توسعه، توليد تجاري اين محصولات در دستور كار قرار گرفت!
 
در ماده 8 مفاد پيشنهادي شوراي محيط زيست تدوين لايحه ششم توسعه نيز ضمن تأكيد بر «توليد مواد تراريخته» در كشور آمده: «دولت موظف است با ايجاد ساختاري توانمند به صورت مستقل يا وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي ضمن تدوين استانداردهاي لازم، بر توليد، واردات و مصرف مواد تراريخته كنترل و نظارت جدي اعمال نمايد.»
 
اما عضو هيئت رئيسه انجمن ارگانيك ايران در تقبيح اين نگاه به تسنيم می‌گوید: تاكنون تعداد ژن‌هاي ثبت‌شده تجاري محصولات دستكاري شده ژنتيك از مرز هزار و 500 مورد گذشته است. اين دستكاري در طبيعت مي‌تواند لطمات جبران‌ناپذيري وارد كند. دانشمندان حوزه اخلاق زيستي معتقدند فرآيندي را كه در طبيعت هرگز اتفاق نمي‌افتد نبايد در آزمايشگاه انجام دهيم، مثلاً هيچ‌گاه در طبيعت يك ماهي با گوجه‌فرنگي يا ذرت جفت‌گيري نمي‌كند!
  
خوراندن ترا‌ريخته‌ها به ايراني‌ها نا‌آگاهانه نيست!
 
آزاد عمراني در خصوص استفاده گسترده از مواد تراريخته در صنايع توليد روغن خوراكي در كشورمان بدون اطلاع‌رساني به مصرف‌كننده می‌گوید: بنده قبول ندارم كه اين كار نادانسته صورت گرفته باشد، چطور است كه طرفداران محصولات تراريخته و بازرگاناني كه سودهاي كلان از ورود اين محصولات به بازار مي‌برند، براي توجيه و تأكيد بر لزوم توليد اين محصولات در داخل كشور، آمار چند ميليارد دلاري واردات محصولات دستكاري شده ژنتيكي را اعلام مي‌كنند اما سال‌ها ساكت بوده‌اند و هيچ تلاشي براي آگاه‌سازي مردم و برچسب زدن به اين محصولات انجام نداده‌اند؟
 
 واقعيت جهاني در مورد محصولات دستكاري شده ژنتيكي اين است كه با گذشت بيش از 20 سال از توليد تجاري اين محصولات، انحصار بذرهاي استراتژيك تراريخته همچنان در دست شركت بزرگ امريكايي «مونسانتو» قرار دارد. اين كمپاني و شركت‌هاي اقماري آن حدود 80 درصد از توليد بذرهاي ژنتيكي دنيا را در اختيار دارد و با استراتژي حساب‌شده وارد كشورها مي‌شود، بنابراين نمي‌توانيم بپذيريم كه بروز اين اشكالات نادانسته بوده است.
 
به اعتقاد وی ممكن است برخي افراد در درون دولت‌ها، به‌صورت ناآگاهانه تحت تأثير اين كمپاني‌ها قرار گرفته باشند اما نفرات اصلي به هيچ وجه ناآگاه نيستند! دولتي‌ها ممكن است به‌چشم يك دانش و فناوري پيشرفته به اين علم نگاه كنند و به همين دليل براي اينكه خدمتي هم بكنند، افزايش اعتبارات، تجهيز كردن مراكز و حمايت از طرح‌هاي پژوهشگران اين عرصه را در اولويت قرار بدهند، بدون اطلاع از نيت شوم اربابان اين صنعت و مشكلات و مخاطراتي كه ممكن است براي مردم داشته باشد.
  
پشت پرده اين فاجعه صهيونيست‌ها هستند
 
عمراني همچنین می‌گوید: اين كمپاني‌ها بيشتر از طريق مجموعه‌هاي ظاهراً خيريه و عام‌المنفعه، مانند بنياد صهيونيستي راكفلر و در قالب طرح‌هاي مشترك تحقيقاتي و بورس تحصيلي، نخبگان كشورهاي هدف را تحت حمايت خود مي‌گيرند، بعد اين افراد آموزش‌ديده اين پيام را از درون به دولت‌ها منتقل مي‌كنند كه كشت محصولات دستكاري شده ژنتيكي يك ضرورت انكارناپذير است و هرگونه تعللي نشانه عقب‌ماندگي است! آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه بهترين روش توسعه تجارت محصولات تراريخته، نفوذ در دولت‌ها است.  مقامات بسياري در دولت با سمت‌هاي متفاوت دولتي، بارها در ثنای محصولات تراريخته و لزوم استفاده از آنها  سخنراني كرده‌اند. اينكه سود هنگفت اين محصولات به جيب چه كساني مي‌رود و دليل اين همه اصرار بر كشت محصولات تراريخته سرطان‌زا و خوراندن آن به ايراني‌ها چيست، فرصت‌هاي مبسوط ديگري را براي پرداختن مي‌طلبد.
 
اما هوشياري مردم به عنوان مصرف‌كننده نهايي محصولات غذايي در تحريم همه‌جانبه تراريخته‌ها، ‌اقدام آخري است كه مي‌تواند نجات‌دهنده جان و نسل ايرانيان از اين بليه هدف‌گذاري شده باشد. 

انتهای پیام/1404

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان