۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین موسیقی از ارزش های ما تغذیه می کند/ سرود "مرگ بر آمریکا" یک کار سیاسی نیست
کد خبر: ۲۰۵۰۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حامد زمانی خواننده انقلابی نسل جوان در مصاحبه با صبح قزوین:

موسیقی از ارزش های ما تغذیه می کند/ سرود "مرگ بر آمریکا" یک کار سیاسی نیست

حامد زمانی گفت: موسیقی از ارزشهای ما تغذیه می کند و تا زمانی که ارزش ها و اعتقادات اسلامی پابرجاست موسیقی هم وجود دارد.

موسیقی از ارزش های ما تغذیه می کند/ سرود "مرگ بر آمریکا" یک کار سیاسی نیست

حامد زمانی خواننده‌ای وفادار به ارزشهای شیعی و نظام جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده تا با ساخت ترانه‌ها و آثار موسیقی با مضامینی پیرامون: «اسلام و امامان شیعه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی» و بسیاری دیگر از مفاهیمی از این دست که در آثار سایر هنرمندان کمتر به آنها پرداخته شده، دغدغه‌های این قشر از مخاطبان موسیقی را به زبان هنر مطرح کند که تا کنون با استقبال کم‌نظیری از سوی مخاطبان نیز مواجه شده است.

وی در ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ترانهٔ مرگ بر آمریکا را با شعر محمد مهدی سیار و همکاری دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی روانه بازار کرد که واکنش‌های متعددی را برانگیخت.

حامد زمانی خواننده سرود «مرگ بر آمریکا» در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در پاسخ به این سوال که چگونه می توان پاسخگوی نیازها و دغدغه های جوانان مذهبی بود، اظهار کرد: امروزه خلاء و نبود این فرم از موسیقی های انقلابی در فضای کشور احساس می شود.
نه فقط در عرصه موسیقی بلکه در سایر حوزه ها نیز بدین شکل است به طوری که ما حتی یک بازیگر یا یک فیلم ساز ستاره انقلابی به تمام معنا نداریم.
خواننده انقلابی نیز نداشتیم ولی امیدوارم با گسترده شدن دامنه این جریان به این هدف نائل آییم.

زمانی خاطر نشان کرد: نوع و فرم موزیک کارهای من به گونه ای ست که باعث ارضاء مخاطبان سایر خواننده ها نیز می شود.
این سبک موسیقی به دلیل برخورداری از محتوای انقلابی، ارزشی و اعتقادی دارای محدودیت هایی است که اجازه ورود به فضای ریتمیک و مدرن را به ما نمی دهد.

653

خواننده سرود «مرگ بر آمریکا» متذکر شد: سیاست ما این بوده که فرم کارها کاملا امروزی بوده ولی محتوای آن برگرفته از مضامین انقلاب اسلامی باشد.
طبیعتا از هر ریتم موسیقی نمی توان در این نوع کارها استفاده کرد.
همین امر کار مرا سخت نموده است.

وی در ادامه توضیح داد: محتوا و سبک کار من ایجاب می کند تا با وجود ریتم های مختلف بر روی تعداد محدودی از آن ها مانور دهم.
البته وجود این محدودیت ها ناراحت کننده نبوده، بلکه بسیار جذاب و دلنشین است.

وی یادآور شد: اجرای موسیقی، ساخت و مطرح کردن آن در فضای دانشگاهها یا محیط های مذهبی همیشه این ترس و نگرانی را دارد که مبادا به سمت ابتذال کشیده شود.
مسئولین دانشگاه به سادگی اجازه اجرا کردن موسیقی را به خواننده ها نمی دهند البته حق دارند، چون از پیامدهای آن می ترسند.

 images (4)

ما تعریف درستی از موسیقی ارزشی انقلابی نداریم
خواننده سرود «مرگ بر آمریکا» با اشاره به تغییر نگرش بعضی از مسئولین، عنوان کرد: خوشبختانه این روند کم کم درحال تغییر است و دانشگاه ها علاقه خود را به این سبک موسیقی نشان می دهند.
تا به حال به هر دانشگاهی که دعوت شدیم نه تنها تاثیر منفی به فضای دانشگاه و دانشجویان نداشته ایم بلکه بعد از اولین اجرا، از ما برای حضور مجدد دعوت شده است و این همان چیزی است که ما انتظارش را داشتیم.

زمانی به مشکلات موجود در کار اشاره کرد و گفت: حمایت های صورت گرفته در این حد کافی نیست.
ما تعریف درستی از موسیقی ارزشی انقلابی نداریم.
مخاطبان به چند دسته تقسیم می شوند که برآورده کردن نیازهای همه گروه، کار دشواری است.
گروهی بی چون و چرا این سبک را می پذیرند وگروهی دیگر نظرات و دیدگاه های شخصی خود را در آن جستجو می کنند.
هنوز به درستی تعریف نشده که چه موسیقی هایی مورد پسند انقلاب و اسلام است تا روی آن مانور داده شود.

 

حمایت ها فقط در حد شعار بوده است
زمانی یادآور شد: با افزایش تعداد علاقمندان به طور قطع بر تاثیرگذاری این نوع آهنگ ها افزوده می شود.
به طور مثال سرود «مرگ بر آمریکا» به دلیل جذب مخاطبین بسیار، در فکر و اندیشه مردم نیز تاثیرگذار بود.

وی خاطر نشان کرد: این سبک موسیقی نیاز به حمایت دارد ولی حمایت ها فقط در حد شعار بوده است.
موسیقی حمایت های مالی بیشتری را می طلبد.
ورود به این عرصه نیاز به استعداد، اعتقاد و شناخت صحیح فضای کار دارد فرد نباید از حواشی بترسد بلکه باید ضمن پایبندی به اصول، سیاست پایه ریزی شده را دستور کار خود قرار دهد.

 

images (3)

موسیقی از ارزش های ما تغذیه می کند
وی به محدودیت های موجود اشاره و یادآور شد: این سبک کار، محدودیت های زیادی از ساخت آهنگ و انتخاب ریتم ها گرفته تا نوع لباس پوشیدن حتی مدل موی فرد دارد.
ولی من شخصاً این کار را با تمام محدودیت هایش دوست دارم چرا که این محدودیت ها ارزش تلقی شده، لازمه کار من است و در واقع از اعتقاد من سرچشمه می گیرد.

زمانی اذعان داشت: موسیقی از ارزشهای ما تغذیه می کند و تا زمانی که ارزش ها و اعتقادات اسلامی پابرجاست موسیقی هم وجود دارد.

 

سرود «مرگ بر آمریکا» یک کار سیاسی نیست
خواننده سرود «مرگ بر آمریکا» تصریح کرد: نگاه دانشجوی بسیجی باید به سخنان مقام معظم رهبری باشد نه به کمتر از سخن وی قانع باشد و نه بیشتر از آن حرف بزند و موضع بگیرد که اگر دراین چارچوب قرار گیرد و بر اساس آن عمل کند جایگاه امنی را انتخاب نموده است.

زمانی با عنوان این مطلب که سرود «مرگ بر آمریکا» یک کار سیاسی نیست، تاکید کرد: همان گونه که در رسانه ها هم اعلام کردیم این کار اصلا سیاسی نبود بلکه کار فرهنگی تاریخی به حساب می آید.
ما این آهنگ را برای رونمایی در روز 13 آبان ماه هم زمان با سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا برنامه ریزی کرده بودیم و ربطی به مذاکرات هسته ای نداشت.

این خواننده در پایان یادآور شد: راه و تفکر شهدا در خط سیر فعالیت های من جاری بوده، اجتناب ناپذیر است چرا که نام شهدا با واژه عاطفه و حماسه عجین شده است و غیر قابل انکار است.

انتهای پیام/7003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان