۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین آرمان‌های نظام باید در دانشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد/ وجود فارغ‌التحصیلان بیکار یک تهدید برای کشور است
کد خبر: ۲۰۴۷۱۰ نویسنده: حسن ذوالفقارزاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۰ ساعت: ۹:۳ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره):

آرمان‌های نظام باید در دانشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد/ وجود فارغ‌التحصیلان بیکار یک تهدید برای کشور است

دکتر ذوالفقارزاده با بیان اینکه آرمان‌های نظام باید در دانشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد، عنوان کرد: چون نیازسنجی دقیقی در جذب دانشجویان صورت نگرفته، استان عملا با حجم زیادی از فارغ التحصیل روبروست که ضمن اینکه یک فرصت است اما تهدید هم به حساب می‌آیند.

 آرمان‌های نظام باید در دانشگاه‌ها مدنظر قرار بگیرد/ وجود فارغ‌التحصیلان بیکار یک تهدید برای کشور است
دکتر حسن ذوالفقارزاده، از اعضای هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین ، با بیان اینکه در نظر گرفتن رشد شاخصه‌ها در تعیین رشد علمی دانشگاه‌های استان بسیار بااهمیت است، گفت: یکی از این موارد بحث رباتیک استان است که در سطح کشور و جهان حرف برای گفتن دارد و رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده، این مسئله نشان می‌دهد زمینه برای رشد و پیشرفت فراهم است.
وی با بیان اینکه معتقدم جوانان استان قزوین بهره هوشی بسیار بالایی دارند، اذعان کرد: استان مدیریت‌های قوی می‌طلبد تا بتواند پتانسیلی که در آن وجود دارد استفاده کند، مسئولین رده بالای کشوری مدیران علمی، سیاسی و فرهنگی که برای استان تعیین می‌کنند باید با برنامه قوی باشند و با گرایش‌های تعصبی خاص وارد فضای علمی نشوند.
این کارشناس علمی در ادامه افزود: آرمان‌های نظام باید در دانشگاه‌ها مدنظر قرار گیرد که همان اسلامی شدن دانشگاه‌ها و رشد علمی و پرهیز از تنبلی، سبک زندگی درست و آزادیخواهی واقعی نه غربی است، در استان ما ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که اگر مدیران روی این مسائل متمرکز شوند زمینه پیشرفت فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور، تحقق دانشگاه‌های اسلامی مبتنی بر مبانی و ارزش‌های اسلامی، افزایش درک اجتماعی از توسعه علم و فناوری، افزایش اثربخشی اقتصادی دانشگاه‌ها و تحول در تعاملات دانشگاه ها محورهای اصلی مورد تاکید مقام معظم رهبری هستند.

بحث آمایش نیرو را رعایت نکردیم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استان قزوین نسبت به دیگر استان‌ها بیشترین حجم دانشگاه را در سال‌های اخیر داشته است، بیان کرد: حدود هفت برابر دیگر استان‌ها دانشگاه در قزوین وجود دارد، به خصوص دانشگاه‌های غیرانتفاعی و علمی کاربردی رشد داشته است.
وی ادامه داد: متاسفانه حجمی از این رشد بی‌رویه بوده و بخشی هم نیاز نبوده و متاسفانه بحث‌های سیاسی در در شکل‌گیری آن دخالت داشته است یا افرادی که موفق به دریافت مجوز برای تاسیس دانشگاه شدند با روابط در این مسیر قرار گرفتند.
ذوالفقارزاده با اشاره به اینکه امروز با حجم عظیمی از دانشجو روبرو هستیم که خیلی ضابطه مند وارد دانشگاه نشده و این تراکم جمعیت مدیریت نمی‌شوند، تصریح کرد: هم اکنون به حدی افزایش فارغ التحصیل در رشته‌های علوم پایه و مهندسی زیاد شده که دانش آموزان مدارس خوب و تیزهوشان قزوین گرایشی به سمت رشته‌های ریاضی ندارند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه قزوین شهری صنعتی و دارای ظرفیت کاری مناسب است در صورتی که ما بحث آمایش نیرو را در آن رعایت نکرده‌ایم اما سرمایه‌گذاری خوبی در سطح دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

تولید علم با سیاست بازی همخوانی ندارد

این کارشناس علمی تاکید کرد: استان ما به واسطه نزدیکی به تهران و استفاده از ظرفیت‌های علمی خوب آن کیفیت مناسبی را داراست اما چون آمایش و نیازسنجی دقیقی در آن صورت نگرفته است، عملا با حجم زیادی از فارغ التحصیل روبروست که ضمن اینکه یک فرصت است اما تهدید هم به حساب می‌آیند.
وی افزود: اگر شما برای فارغ التحصیلان هر رشته‌ای شغل ایجاد نکنید آنها برای کشور تهدید به حساب می‌آیند، در مجموع قزوین ظرفیت و پتانسیل خوبی را داراست اما از این ظرفیت تا حدودی سوءاستفاده شده و فقط بحث‌های مالی و مسائل سودآور مدنظر قرار گرفته شده است تا نیازهای واقعی استان.
عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه امروز در استان به واسطه افزایش بیمارستان‌ها با کمبود پزشک مواجه هستیم، عنوان کرد: در رشته مهندسی تراکم بالایی ایجاد شده که این ضعف مدیریتی استان را می‌رساند؛ امروز استان نیازمند یک آمایش علمی برای جهت دادن هستیم به این شرایط است تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.
ویبیان کرد: اگر ما به توصیه رهبری عمل کنیم و در فضایی که جای موضع گیری سیاسی و توجه به ارزش‌های نظام و جای صدور انقلاب است حضور داشته باشیم، خود این حضور به ما نشاط علمی می‌دهد اما اگر به سیاست بازی و باندبازی مبتلا شویم آلت دست دشمنان و استکبار جهانی می‌شویم.
ذوالفقارزاده اضافه کرد: محال است دانشگاهی به باندبازی و سیاست زدگی دچار شود و در عین حال بتواند پاسدار سرعت نشاط علمی و تولید علم باشد.
وی در پایان ابراز کرد: تولید علم با سیاست بازی همخوانی ندارد، بارها به مسئولین دانشگاه تذکر داده شده که روند سیاست بازی آنها سرعت علمی را کاهش می‌دهد و محصول این عملکرد کاهش شتاب رشد علمی و گلایه رهبری است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان