۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین احتمال تداوم آتش در پتروشیمی بوعلی سینا تا ۲ روز دیگر
کد خبر: ۲۰۴۲۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۸ ساعت: ۱۷:۴۸ ↗ لینک کوتاه

آتش سوزی در پتروشیمی؛

احتمال تداوم آتش در پتروشیمی بوعلی سینا تا ۲ روز دیگر

مردم هنوز مشغول دید و بازدید عید فطر بودند که صدایی مهیب ماهشهر را لرزاند.گاز در مخزن ۸۰۰۱ شرکت بوعلی سینا نشت کرده و آتش سوزی در بزرگ‌ترین برج فلزی خاورمیانه در آتش می‎سوخت اما خبرگزاری‌های وابسته به وزارت نفت خبری مخابره نکردند و مسئولان این شرکت به امید مهار آتش در ساعاتی اندک سکوت اختیار کرده بودند.

احتمال تداوم آتش در پتروشیمی بوعلی سینا تا ۲ روز دیگر
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،مردم هنوز مشغول دید و بازدید عید فطر بودند که صدایی مهیب ماهشهر را لرزاند. گاز در مخزن 8001 شرکت بوعلی سینا نشت کرده و آتش سوزی در بزرگ‌ترین برج فلزی خاورمیانه در آتش می‎سوخت اما خبرگزاری ‌های وابسته به وزارت نفت خبری مخابره نکردند و مسئولان این شرکت به امید مهار آتش در ساعاتی اندک سکوت اختیار کرده بودند.

با زبانه کشیدن آتش و عدم توانایی آتش نشانان در مهار شعله‌ها کم‌کم خبر این حادثه در سایت‌های محلی و مستقل به مردم مخابره شد و شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا) وابسته به وزارت نفت با چند ساعت تأخیر خبر آتش سوزی را روی خروجی خود قرار داد.

اقدامات تبلیغاتی وزارت نفت پس از این خبر آغاز شد و مسئولان معتقد بودند که آتش در حال مهار شدن است و در ساعات پایانی بامداد خبر مهار شدن آتش به صورت کامل رسانه‌ای شد. اما ساعت 11 صبح امروز شعله‌های آتش دوباره به گرمای دمای هوا در ماهشهر افزود و دودی سیاه آسمان این شهر غنی را تیره کرد.



تیره شدن آسمان و افزایش گرمای هوا به دلیل آتش گرفتن مخازن شرکت بوعلی سینا نشان داد که شرکت‌های پتروشیمی هیچ تدبیری در زمینه HSE ندارند و برای مهار آتش باید از بالگردهای شهرهای اطراف طلب کمک کرد. این کمبود امکانات در حالی است که ماهشهر قطب پتروشیمی کشور است.

HSE یا Health Safety Environment به معنی بهداشت، ایمنی و محیط زیست متولی و عهده دار کلیه مسائل مربوط به بهداشت کار، صنعتی و محیط ، ایمنی و آتش نشانی و محیط زیست است. فلسفه HSE در صنعت نفت، درراستای توسعه پایدار و کرامت انسانی است که از طریق نگاهی سیستماتیک و مرتبط با عوامل مختلف بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنعت نفت در زندگی انسان رشد و توسعه همه جانبه کشور اهمیت ویژه ای را ایفا می کند.

حادثه روز گذشته در ماهشهر که شعله‌های آتش آن تا امروز در ماهشهر زبانه می‌کشد نشان داد که وزارت نفت و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در ماهشهر در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام نداده‌اند و کوچک‌ترین حادثه‌ای می‌تواند خسارتی زیان‌بار به کشور بزند.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت هلدینگ خلیج فارس است که در سال 93 درآمدی معادل 3 هزار میلیارد تومان کسب کرده و بزرگ‌ترین شرکت ایران بر پایه میزان درآمد شناخته شده است. اما نشت گاز در مخزن 8001 نشان داد که پتروشیمی‌ها نه تنها برای ثروت اندوزی در کسائل اجتماعی مشارکت نمی‌کنند بلکه برای ارتقای ایمنی در شرکت‌های خود گامی بر نمی‌دارند.

دومین ضعف شرکت‌های پتروشیمی و وزارت نفت در این حادثه اطلاع رسانی ضعیف است، به صورتی که سایت شرکت بوعلی سینا با گذشته 28 ساعت از آتش سوزی تاکنون یک خبر 3 خطی منتشر کرده و به صورت کلی مردم را به دریافت اطلاعت صحیحی و بی توجهی به اخبار و شایعات دعوت کرده است اما در این خبر به مردم نگفته است که اخبار صحیح را باید از کدام منبع دریافت کنند. در 27 ساعت گذشته سایت این شرکت فقط خبر مهار آتش سوزی در روز گذشته را منتشر کرده است خبری که با شعله ور شدن زبانه‌های آتش در ساعت 11 امروز خنثی شد.

فرمانده ستاد مدیریت بحران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می‌گوید: آتش در مخزنc 2001 کماکان ادامه دارد و تلاش فراوانی برای کنترل آتش و مهار آن در حال انجام است. سید امید شهیدی‌نیا می‌افزاید: این حادثه با تمهیدات اندیشیده شده، تلفات انسانی و مصدومیت نداشته است.

اظهارات فرمانده ستاد مدیریت بحران منطقه اقتصادی پتروشیمی در حالی است که مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پیش بینی کرده است که به دلیل محتویات مخزن پتروشیمی بوعلی سینا، آتش سوزی در این مجتمع دو روز دیگر ادامه پیدا کند.

عادل نژادسلیم عنوان می‌کند: خوشبختانه آتش در واحدهای فرآیندی پارازایلین خاموش شده است و مخازن ذخیره سازی و مواد آن در حال سوختن است و باید منتظر شویم تمام مواد مخزن سوخته شود.

به گزارش رهیاب، مردم خوزستان در زمستان سال گذشته متوجه شدند که تنها اقدام دولت تدبیر و امید برای مقابله با گرد و خاک‌ بارش باران است! حال به نظر می‌رسد جدیدترین اقدام وزارت نفت و پتروشیمی‌ها برای مهار آتش سوزی و آلودگی‌های پس از آن انتظار برای پایان محتویات مخزن است.

در حال حاضر پس از صدور دستور تخلیه مخازن پتروشیمی بوعلی سینا، دستور تخلیه سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر صادر شد. پیرو صدور این دستور که طبق اعلام وزارت نفت به‌منظور رعایت مسائل ایمنی بعدی در صورت گسترش آتش‌سوزی است، کار تخلیه 5 مجتمع پتروشیمی آغاز شده است.

در حال حاضر علاوه بر تخلیه پتروشیمی بوعلی سینا، تخلیه واحدهای پتروشیمی فجر، خوزستان، تندگویان و امیرکبیر در حال انجام است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان