۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین کاهش بودجه دفاعی توسط دولت روحانی چه معنایی دارد؟/ قاضی‌زاده; احمقانه بود/ کوثری; بودجه دفاعی ما از امارات هم کمتر است!
کد خبر: ۲۰۴۲۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۸ ساعت: ۱۲:۱ ↗ لینک کوتاه

پیامدهای یک تصمیم عجیب

کاهش بودجه دفاعی توسط دولت روحانی چه معنایی دارد؟/ قاضی‌زاده; احمقانه بود/ کوثری; بودجه دفاعی ما از امارات هم کمتر است!

در صورت تصویب پیشنهاد دولت، ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه ای که می تواند در اختیار امور دفاعی قرار گیرد به امور دیگر اختصاص می یابد.

کاهش بودجه دفاعی توسط دولت روحانی چه معنایی دارد؟/ قاضی‌زاده; احمقانه بود/ کوثری; بودجه دفاعی ما از امارات هم کمتر است!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دولت حسن روحانی اخیرا در لایحه اصلاح بودجه سال 95 بخشی مربوط به اعتبارات دفاعی را حذف کرد.
در صورت تصویب این پیشنهاد، 5 هزار میلیارد تومان از بودجه ای که می تواند در اختیار امور دفاعی قرار گیرد به امور دیگر اختصاص می یابد.

در لایحه ارائه شده تبصره 22 حذف شده. در این تبصره آمده است «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه وجوه ارزی مستردشده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقف پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال را به ردیف درآمدی 160165 جدول شماره (5) این قانون واریز کند. معادل مبلغ واریزی از محل ردیفها و جداول مربوطه در این قانون به مصرف می‌رسد.»

این تبصره به موضوعات دفاعی کشور بازمی‌گردد و به اذعان برخی نمایندگان عدم تحقق آن موجبات تضعیف توان دفاعی کشور را فراهم می‌کند.

این اقدام اعتراض برخی نمایندگان مجلس و نیز کارشناسان نظامی را به همراه داشته است.

قاضی‌زاده‌هاشمی: احمقانه است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مشهد در این باره گفته است: منابع و اعتبارات دفاعی برای هر کشوری واجب است، آن هم در منطقه‌ای که ما کمترین بودجه دفاعی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه دفاعی کشور ما با توجه به تهدیدات موجود کم است، ما هر روز لب مرزهای کشورمان درگیری است، هر روز تیم‌ها و گروه‌های تروریستی به کشور ما اعزام می‌شوند، آقای علوی وزیر اطلاعات هفته گذشته در مجلس گزارشی از اعزام تیم‌های تروریستی برای بمبگذاری در 50 نقطه تهران ارائه داد، بنابراین تضعیف اعتبارات دفاعی کشور به معنای تضعیف امنیت کشور است، تضعیف اعتبارات دفاعی کار احمقانه‌ای است، حال باید دید مجلس چه تصمیمی در این زمینه می‌گیرد.

کوثری: دولت هرجا کم می‌آورد سراغ بودجه دفاعی می‌آید

اسماعیل کوثری نماینده سابق تهران هم گفته: متأسفانه دولت هرجا کم می‌آورد به سراغ بودجه دفاعی می‌آید و کاهش آن را پیشنهاد می‌دهد در صورتی که تبصره 22 که پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته مربوط به بودجه قبل از انقلاب است که در حساب وزارت جنگ آن زمان بوده و الان نیز باید به بودجه دفاعی بپردازد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: البته ما بحث موشک و تجهیزات سبک و نیمه سنگین را توانسته‌ایم در داخل تولید کنیم اما هواپیماهای جنگی و بالگرد اگر در داخل هم بخواهد تولید شود و خودمان بخواهیم آن را جایگزین کنیم نیازمند بودجه هستیم؛ نمی‌شود بگوییم امنیت می‌خواهیم و باید آنچنان از سرزمین‌مان دفاع شود که کسی جرأت تعرض نداشته باشد اما بودجه دفاعی تضعیف شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث منطقه خود یک مبحث جداست، بودجه دفاعی ما در کل منطقه از همه کشورها پایین‌تر است، ما این را هم با عدد و رقم می‌گوییم یعنی حتی بودجه دفاعی ما از امارات که کسی با آن کاری ندارد یا قطر که اصلا عددی نیست یا حتی کشورهای کویت و عربستان نیز پایین‌تر است ولی با این حال دولت بر روی بودجه دفاعی کشور دست می‌‌گذارد که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان