۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تقدیر رهبری از کتاب "امیرالمومنین در سروده‌های سخنوران قزوین"/ تعهد یک نویسنده به قلمش در "اخلاق مداری" است
کد خبر: ۲۰۳۶۳۲ نویسنده: محمدعلی حضرتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۴ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

در گفتگویی متفاوت با مدیرکل میراث فرهنگی قزوین مطرح شد

تقدیر رهبری از کتاب "امیرالمومنین در سروده‌های سخنوران قزوین"/ تعهد یک نویسنده به قلمش در "اخلاق مداری" است

محمدعلی حضرتی با بیان اینکه یکی از ‌آثار وی به نام "امیرمومنان در سروده‌های سخنوران قزوین" مورد تقدیر رهبری قرار گرفت، عنوان کرد: تعهد یک نویسنده به قلمش در "اخلاق مداری" و "نشر آرمان‌های انقلاب" تبلور می‌یابد.

تقدیر رهبری از کتاب "امیرالمومنین در سروده‌های سخنوران قزوین"/ تعهد یک نویسنده به قلمش در "اخلاق مداری" است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از مدیران توانمند در حوزه نویسندگی استان قزوین است که تا به امروز 19 عنوان کتاب از وی به چاپ رسیده است.
آثار قلمی وی در 3 حوزه تاریخ، فرهنگ و ادب دسته بندی می‌شود و 6 مجموعه شهر از وی با محوریت شعرهای اجتماعی، عاشقانه، آئینی چاپ شده که آخرین اثر او " با چشم‌های باز، خواب می‌بینم" به چاپ چهارم نیز دست یافته است.
حضرتی در حوزه تاریخ قزوین کتاب‌هایی منتشر کرده است، " راهنمای گردشگری شهر قزوین" سال 78 چاپ و در سال 79 به زبان انگلیسی ترجمه شد.
همچنین کتاب دیگری با نام " قزوین، آیینه تاریخ و طبیعت ایران" از وی چاپ و به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.
2 آلبوم عکس با موضوع " قزوین، سرزمین روزگاران" و " نگین الموت" که مجموعه عکس‌های محمدعلی حضرتی درباره " استان قزوین، تاریخ و معماری شهری" و دریاچه "اوان" است.
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین دارای سه دفتر از مجموعه مقالات نسیم فرهنگ و هنر استان قزوین است که موضوع این مقالات، قزوین شناسی است.


همچنین در سال 79 که مزین به نام امام علی(ع) بود کتابی از محمدعلی حضرتی با نام "امیرمومنان در سروده‌های سخنوران قزوین" به چاپ رسید که در ماه رمضان سال 80 در دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب این کتاب وی مورد تقدیر قرار گرفت.
حضرتی همچنین درباره تاریخ پیغمبریه قزوین کتابی با عنوان " قزوین سرزمین پیامبران" به چاپ رسانده است.
این مدیرکل استان همچنین بر روی کتاب‌های زیادی تقریر نوشته شده یا ویراستاری آنها توسط وی صورت گرفته است، کتاب‌هایی در حوزه معماری، خوشنویسی و مجموعه شعر شاعران قزوینی.
گفتنی است از حضرتی در حوزه شعر و داستان دفاع مقدس نیز آثاری منتشر شده است که داستان " بوی پر پروانه" در جشنواره داستان نویسی بنیاد شهید مورد تقدیر قرار گرفت.
به مناسبت "روز قلم" به سراغ این مدیر نویسنده استان قزوین رفتیم که مصاحبه صبح قزوین با وی را در ادامه می‌خوانید:

صبح قزوین : استفاده از بُعد استراتژیک "قلم" چه تاثیراتی در حوزه‌های مختلف دارد؟
حضرتی: قلم موجود و ابزاری است که خدای متعال در قرآن کریم به آن سوگند یاد کرده و یکی از دلایل اهمیت آن تاثیرگذاری بر روی حوزه‌های مختلف جامعه است.
البته این تاثیرگذاری نسبی بوده و هرچقدر قدرت نویسنده بیشتر باشد و دامنه انتشار آن گسترده‌تر باشد از تاثیر والاتری برخوردار خواهد بود.
موضوع قلم بسیار شایان توجه است و کتب الهی از همین قاعده دارای اهمیت می‌شوند، قلم عامل انتقال دانش‌های بشر است و می‌تواند ابزاری برای سعادتمندی جامعه یا انحطاط آن شود.
در همین راستا پاسداشت قلم و حفظ حرمت آن قابل توجه است و برعهده نویسنده، صاحب قلم و خوانندگان آثار تالیف شده خواهد بود.

صبح قزوین : اهل قلم کجای جنگ نرم قرار گرفته‌اند؟

حضرتی: خوشبختانه طی سال‌های اخیر آثار خوبی قلم زده شده است در زمینه تحلیل‌های سیاسی و هشدارهای فرهنگی که لازمه بیدارسازی جامعه، مردم و مسئولان است و هم در حوزه دفاع مقدس آثاری با چاپ‌های متعدد منتشر شده که مورد استقبال رهبری و مردم قرار گرفت.

با توجه به وسعت جنگ نرم و چندلایه بودن آن و موقعیت مهم کشورمان در مقابل تهاجمات متنوع و فراگیر دشمن، نیازمند بسیج قلم‌ها هستیم؛ همانطور که در دفاع مقدس با بسیج مردمی ماشین نظامی دشمن را متوقف کردیم در حوزه جنگ نرم نیز نیازمند بسیج قلم‌ها هستیم.
همه افرادی که دلشان برای انقلاب، کشور، تاریخ و فرهنگ ما می‌تپد باید به میدان آمده و با قلم‌های خود جامعه را توانمند کرده و نقشه‌های دشمنان را خنثی کنند.

صبح قزوین : جایگاه اهل قلم استان قزوین در هویت بخشی تاریخ انقلاب و دفاع مقدس چطور ارزیابی می‌کنید؟

حضرتی: با توجه به توانایی‌های موجود در استان قزوین، حق مطلب در این زمینه ادا نشده است و ما با استانه‌ای دیگر و سطح متوسط آثاری که در کشور منتشر می‌شود، فاصله بسیاری داریم که به خصوص در حوزه دفاع مقدس این فاصله چشمگیر است.
البته آثار زیادی چاپ شده اما بی‌تردید دارای استاندار لازم نبودند به همین جهت آثار تولید شده در استان ما نتوانستند تائید رهبر معظم انقلاب را به دست بیاورد با اینکه موضوعات بسیار مهمی درباره شهدای بزرگ استان تهیه شده اما دارای کیفیت مطلوبی نیست.

صبح قزوین : در چه حوزه‌های تمایل دارید در آینده کتاب بنویسید؟

حضرتی: در حوزه‌های تاریخ و فرهنگ تخصص دارم و امیدوارم فراغی پیدا شود تا در این حوزه‌ها بیشتر قلم بزنم.

صبح قزوین : حضور و نقش نویسندگان جوان را در قزوین چطور ارزیابی می‌کنید؟
حضرتی: این جوانان مشروط به اینکه تحت آموزش قرار بگیرند و به سرعت هم احساس بی‌نیازی از آموختن نکنند، خیلی خوب است، یکی از ویژگی‌های قلم این است که صاحب آن همیشه نیازمند آموختن است و افرادی که گمان می‌کنند دارای اطلاعات زیادی هستند، رشد زیادی پیدا نمی‌کنند.

صبح قزوین : یک نویسنده چه تعهدی به قلم خود دارد؟

حضرتی: مرحوم جلال آل احمد در مقدمه یکی از کتاب‌های خود به این مسئله به خوبی پرداخته و اهمیت تعهد نویسنده به آنچه می‌نویسد، تبیین کرده است.
میزان تعهد نویسنده به قلم خود که جز حق ننگارد و به آرمان‌های مردم و اخلاق و ارز‌ش‌ها پایبند باشد جزو اصولی است که هر نویسنده آزاده‌ای خود را به آن پایبند می‌داند.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان