۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۱۷ ساعت تشنگی در برابر تنوری با ۷۰ درجه حرارت+تصاویر
کد خبر: ۲۰۳۱۸۲ نویسنده: علی مدد رمضانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۳ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

نانوای قزوینی: روزه‌دار ماه رمضان را خدا کمک می‌کند

۱۷ ساعت تشنگی در برابر تنوری با ۷۰ درجه حرارت+تصاویر

نانوای قزوینی از روزه ۱۷ ساعته خود در برابر حرارت تنور مکانیکی با دمای ۷۰ درجه می‌گوید، او معتقد است که روزه‌دار ماه رمضان را خدا کمک می‌کند.

۱۷ ساعت تشنگی در برابر تنوری با ۷۰ درجه حرارت+تصاویر
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، سال‌های دهه هفتاد که رمضان با زمستان و روزهای برفی و کوتاه عجین شد هر کس روزه دار بود که تشنگی و گرسنگی را از 5 و نیم صبح تا 11 ساعت بعد، یعنی ساعت 17 احتمالا تحمل می‌کرد.
روزه آسان بود و روزه دار زیاد و از قضا خبری از ناراحتی معده و سنگ کلیه هم نبود اما حالا که رمضان‌های 90 نود با تابستان و روزهای سوزان و البته بلندعجین شده است - و هر روزه دار باید روزانه 17 ساعت تشنگی و گرسنگی را تحمل کند- اوضاع بگونه دیگری رقم خورده است.
مبتلایان به سنگ کلیه و ناراحتی معده به طرز مشکوکی افزایش پیدا کرده‌اند و این پدیده البته در میان جوانان آقا بسیار بیشتر از کهنسالان و میانسالان مشاهده می‌شود. بنابراین عذری و بهانه‌ای کافی است برای روزه نگرفتن و پرداختن آنها به «سیکس پک» و «فیتنس».

اما در کنار آنها هستند افراد و اقشاری که در بدترین شرایط کاری و حتی جسمانی از سحر تا غروب، پیوسته مشغول کار هستند و هرگز روزه ای از آنها سهواً و عمدا قضا نشده است و کماکان خدای خود را به سبب برخورداری از توفیق روزه گیری در ماه رمضان شاکر هستند.

علی مدد رمضانی یکی از همین اقشار است که به همراه همکار خود مولایی و سایر همکارانش در برابر تنوری که هُرم آتش 70 درجه‌ای را به صورت آنها می‌زند بدون کولر و وسایل خنک کننده 17 ساعت رمضان را روزه می‌گیرند و خدای را به سبب توفیق این تشنگی و گرسنگی شاکر هستند.

صبح قزوین : آقای رمضانی چند سال است که در این حرفه فعالیت می‌کنید و روزانه زمان کاری شما چند ساعت است؟
رمضانی: از 12 سالگی تا امروز که 53 سال دارم، یعنی 41 سال است که در نانوایی و در کنار تنورهای سنتی و مکانیکی کار کرده‌ام. ساعت کاری ما هم درست بلافاصله پس از نماز صبح آغاز می‌شود و تا ساعت دو و نیم بعد از ظهر ادامه دارد پس از آن دوباره از ساعت 4 بعد از ظهر به نانوایی می‌آیم و نان های پخت صبح را به مشتریان می‌دهم.

صبح قزوین : تمام این مدت در برابر تنور مکانیکی نان قرار دارید؟

رمضانی: بله؛ تمام مدت، یعنی از سحر تا دو و نیم بعدازظهر که طبخ نان داریم.

صبح قزوین : ماه رمضان است و شما روزه هستید معمولا اکثر نانوایی‌ها کولر مستقیم و یا سایر لوازم خنک کننده دارند، شما چطور؟

رمضانی: خیر ما کولر و پنکه نداریم یعنی نمی‌توانیم هم داشته باشیم، چون معماری این اتاق پخت نان بگونه‌ای است که نمی‌توان در آن کولری نصب کرد.

صبح قزوین : پس زود به زود تشنه می‌شوید؟

رمضانی: دقیقا؛ً حتی تشنگی ما به دلیل حرارت بالای کوره آتش خیلی زود روی می‌دهد چنانکه ما سحر بلافاصله بعد از نماز این کوره آتش را روشن می‌کنیم، یعنی ساعت 5 صبح بعد از آن دو ساعت نمی‌کشد که به دلیل حرارت بسیار بالای این تنور مکانیکی، تشنگی ما آغاز می‌شود و ما باید این تشنگی را تا 11 ساعت بعد در همین شرایط بسیار سخت تحمل کنیم تا افطار شود.

صبح قزوین : تنورهای مکانیکی نان بعضاً تا 300 درجه سانتی گراد حرارت دارند و از این میزان فکر می‌کنم صورت شما در برابر حدود 70 تا 80 درجه، حرارت مستقیم قرار دارد. روزه هم هستید با این شرایط گرسنگی به کنار، چطور با آن 17 ساعت تشنگی مطلق کنار می‌آیید؟

رمضانی: روزه بر هر مسلمان واجب است و دین و پیغمبر خدا واجب کرده اند که هر مسلمان سی روز را روزه بگیرد. پیامبر(ص) هم فرموده است این ماه، ماه امت من است. پس ماه پربرکت و پرفضیلتی است و تشنگی نباید مانع این شود که انسان از این سفره برکت بی بهره بماند.
از طرفی هم خدا کریم است و حتما هرکس که دلش را برای او صاف کند را یاری می‌دهد. اینگونه نیست که ما به کمک و توان خودمان روزه بگیریم.

هم اکنون در مقابل این تنور و دستگاه همیشه تشنه‌ایم و تشنگی هم به ما فشار می‌آورد حتی گاهی ضعیف می‌شویم، اما خدا ما را یاری کرده و هرگز نشده که حتی یک روزه ما قضا شود از قضا عیچ عیب و نقصی هم به بدن ما نرسیده است.

صبح قزوین : برخی معتقدند که گرفتن روزه در گرمای شدید تابستان برای اکثریت جامعه ممکن نیست و آنها می‌توانند از عذر شرعی و سلامتی استفاده کنند. شما چطور فکر می‌کنید؟

رمضانی: خیر اینگونه نیست. اگر انسان بخواهد حتما می‌تواند روزه بگیرد خدا هم او را در هر شرایطی که باشد کمک می‌کند. به عنوان مثال وقتی ماه رمضان نبود هر نیم ساعت باید آب می‌خوردم اما الان 17 ساعت بدون آب باید فعالیت کنم که همین کار را هم انجام می‌دهم و سال‌هاست که روزه می‌گیرم در این شرایط و هیچ نقصی هم به بنده نرسیده است. روزه دار رمضان را خدا کمک می‌کند.
اما بحث اینکه تشنگی و گرسنگی به من فشار نمی‌آورد، نیست اتفاقا به شدت تشنگی به من فشار می‌آورد اما ما روزه می‌گیریم تا گرسنگی و تشنگی را احساس کنیم و بدانیم امام حسین(ع) چه رنجی کشید وگرنه اگر انسان روزه‌ای که در آن تشنه و گرسنه نشود بگیرد و یا نماز نخواد دیگر این روزه و این مسلمانی چه فایده‌ای دارد؟

صبح قزوین : شما آقای ملایی چند سال است که در کنار تنور نانوایی کار می‌کنید؟ 
ملایی: 15 سال.

صبح قزوین : در این مدت رمضان ها را همیشه روزه گرفته‌اید؟
ملایی: بله؛ علی الظاهر همیشه روزه بوده‌ام اما اینکه قبول بوده یا نه را خدا می‌داند.

صبح قزوین : نظر شما در مورد عذر سلامتی که برخی از جوانان آقا این سال‌ها برای روزه خواری مطرح می‌کنند، چیست؟
ملایی: انسان باید خودش بخواهد و با خدای خودش نیز صادق باشد. اینکه گرمایی هستیم و ناراحتی معده داریم عذر موجهی نیست آیا قبل از ماه رمضان ناراحتی معده نبود؟
خداوند روزه دار را کمک می‌کند ولی تا انسان نخواهد خداوند کمک نمی‌کند. تا انسان نخواهد روزه بگیرد حتی اگر همه عوالم هم جمع شوند باز نمی‌توانند کمکی کنند.

در مجموع امیدواریم که جوان‌ها حداقل علنا روزه خواری نکنند، بدانند که خداوند خود در سوره بقره فرموده است: «... ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع و نقص من الأموال والأنفس والثمرات»؛ « قطعاً شما را به چیزی از قبیلِ ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جانها و محصولات آزمایش می‌کنیم» خداوند در این ماه رمضان با تشنگی و گرسنگی بندگان خود را آزمایش می‌کند و همه باید تلاش کنند که از این آزمایش سربلند بیرون آیند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان