۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ایران باید پیگیر نقض مفاد برجام از سوی غربی‌ها باشد/ اصل برجام زیر سوال رفته است
کد خبر: ۲۰۲۹۷۴ نویسنده: فواد ایزدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۲ ساعت: ۱۴:۵۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل:

ایران باید پیگیر نقض مفاد برجام از سوی غربی‌ها باشد/ اصل برجام زیر سوال رفته است

فواد ایزدی با بیان اینکه ایران باید پیگیر نقض برجام از سوی غربی‌ها باشد، تاکید کرد: اگر ما اعلام نکنیم نقض شده و مقامات درگیر در مذاکرات این نقض را اعلام نکنند، طرف مقابل برای چه تمکین کند؟

ایران باید پیگیر نقض مفاد برجام از سوی غربی‌ها باشد/ اصل برجام زیر سوال رفته است
فواد ایزدی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در پاسخ به اینکه آیا واقعا برداشته شدن تحریم‌ها مشروط به نظر آمریکایی‌هاست یا مفاد برجام؟ گفت: اصل داستان مذاکرات در توافق ژنو این بود که ایران در حوزه هسته‌ای محدودیت را بپذیرد و تحریم‌ها لغو شود.
وی در ادامه افزود: در توافق لوزان و سپس در برجام نکات مثبت توافق اصلی برای ما کاهش پیدا کرد و به جای لغو تمامی تحریم‌ها، قرار شد تحریم‌های بانکی و مالی تعلیق شود.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه طرف مقابل روی کاغذ و در عمل امتیازهای گسترده‌ای در حوزه هسته‌ای گرفته است، خاطر نشان کرد: ما در کاغذ امتیازات محدودی گرفتیم و در عمل هم خیلی از این امتیازات را به دست نیاوردیم.
وی گفت: مذاکرات هسته‌ای و پذیرفتن محدودیت در حوزه هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها بود؛ یعنی تا به امروز که یک سال از برجام گذشته است قاعدتا نباید کشور ما مشکلات داشت و در حوزه‌های بانکی و مالی نباید برای ایران منعی وجود داشته باشد اما این اتفاق نیفتاده است.

غربی‌ها به دنبال تحمیل برجام 2 و 3 به ایران هستند

ایزدی با بیان اینکه تا به امروز اصل برجام زیر سوال رفته است، عنوان کرد: مطابق با سخنان سخنگوی وزارت خارجه امروز فشار روی ایران برای پذیرش برجام 2و3 است.
وی تصریح کرد: چگونه آمریکایی‌ها می‌توانند شروط جدید بگذارند با وجود اینکه در متن برجام به صراحت آمده است که تمام تحریم‌های بانکی و مالی ایران باید برداشته شود؟ برای مثال در پیوست 2 برجام آمده است که پول‌های بلوکه شده باید آزاد شود و همچنین امکان انتقال نیز باید وجود داشته باشد.
کارشناس ارشد بین الملل ادامه داد: تا به امروز به اکثر این پول‌ها اجازه انتقال داده نشده است و قاعدتا این سوال باید مطرح شود که اگر شما در پیوست مذکور این مورد را ذکر کردید، پس چرا انجام نشد؟
وی با بیان اینکه ایران باید پیگیر نقض برجام از سوی غربی‌ها باشد، تاکید کرد: اگر ما اعلام نکنیم نقض شده و مقامات درگیر در مذاکرات این نقض را اعلام نکنند، طرف مقابل برای چه تمکین کند؟
ایزدی اضافه کرد: اگر خدای ناکرده نکته‌ای که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بود که عده‌ای نسبت به برجام اغراق کرده و عده‌ای عملکرد طرف مقابل را توجیه کنند، این قطعا به ضرر ماست.
وی گفت: خودتان را جای یکی از مقامات آمریکایی بگذارید که فلان بند را نقض کردید و کسی در ایران این نقض را توجیه کرد یا اعتراضی به آن نکرد، شما چه خواهید کرد؟ خیلی طبیعی است که دوباره نقض کنید.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان