۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مرمت ضلع شمالی مسجد تاریخی محمدیه به پایان رسید
کد خبر: ۲۰۲۹۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۲ ساعت: ۱۳:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

مرمت ضلع شمالی مسجد تاریخی محمدیه به پایان رسید

حضرتی بیان کرد: بازسازی و مرمت مسجد تاریخی محمدیه که در سال گذشته بر اثر پوسیدگی و ترکیدگی لوله آب به ضلع شمالی آن آسیب‌های جدی وارد شده بود، به پایان رسید.

مرمت ضلع شمالی مسجد تاریخی محمدیه به پایان رسید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین پیش از ظهر امروز(شنبه) در جلسه این سازمان گفت: مسجد محمدیه یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که متاسفانه در سال گذشته به دلیل پوسیدگی و ترکیدن لوله‌های آب شهری دچار خسارت شدید شد.
وی در ادامه افزود: در مسجد محمدیه با از بین رفتن پی و زیربندی جداره‌های این بنا بر اثر جریان آب در ضلع شمال غربی مسجد، 60 درصد تخریب صورت گرفت و به در رفتگی دیوارها، شکستن طاق و فرو نشست زمین در این بخش از مسجد منجر شد.
این مسئول ادامه داد: پس از بازدید و بررسی‌های انجام شده توسط تیم فنی و کارشناسان مرمت این اداره کل، بازسازی و مرمت قسمت‌های آسیب دیده بنا در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پروژه مرمتی مسجد محمدیه افزود: در اجرای طرح مرمتی این اثر تاریخی در مرحله اول اقدامات رفع خطر صورت گرفت و در مرحله بعد پس از بازگشایی سطوح پیرامون جداره‌ها، استحکام‌بخشی و مرمت‌های اضطراری در پی، جداره‌های عمودی، طاق‌ها، سقف و همچنین کف‌سازی قسمت‌هایی از بام مسجد به عمق دو دهنه با نظارت کارشناسان مرمت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درباره تامین اعتبارات مورد نیاز مرمت این بنا ابراز کرد: هزینه‌های مورد نیاز برای طرح مرمت و بازسازی ضلع شمالی این مسجد تاریخی توسط هیئت امنای مسجد و در برخی موارد با مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تامین شد که جا دارد از کلیه کسانی که در امر مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی ما را یاری کردند و با مشارکت بهینه خود حیات دوباره به این مکان بخشیدند تشکر کرد.
این مسئول در پایان یادآور شد: آثار و بناهای تاریخی بخش مهمی از هویت و تمدن کهن شهر قزوین هستند و آسیب دیدن هر یک از آنها به منزله نابودی پیشینه غنی فرهنگی، تاریخی این شهر است که امیدواریم با مدیریت صحیح و اقدامات به هنگام مسئولان و دستگاه‌های ذیربط از تخریب این یادگارهای ارزشمند پیشگیری نموده و در جهت احیاء و باززنده سازی این آثار برای بهره‌مندی نسل آینده گام‌های موثری برداشته شود.
گفتنی است، مسجد محمدیه از بناهای به یادگار مانده از دوره قاجار در محله پنبه ریسه قزوین می‌باشد که در سال 77 با شماره 2053 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان