۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کرانه باختری و غزه مانند قیچی صهیونیست‌‌ها را از پای در می‌آورد/ وزارت خارجه مساله چهار دیپلمات را از صلیب سرخ جهانی پیگیری کند /تشکیل پارلمان اصولگرایی مورد قبول است/ اصلاح‌طلبان نگران رأی نیاوردن روحانی هستند/ دولت نمی‌تواند با خودش مبارزه کند
کد خبر: ۲۰۲۷۶۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کرانه باختری و غزه مانند قیچی صهیونیست‌‌ها را از پای در می‌آورد/ وزارت خارجه مساله چهار دیپلمات را از صلیب سرخ جهانی پیگیری کند /تشکیل پارلمان اصولگرایی مورد قبول است/ اصلاح‌طلبان نگران رأی نیاوردن روحانی هستند/ دولت نمی‌تواند با خودش مبارزه کند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه کرانه باختری و غزه مانند قیچی صهیونیست‌‌ها را از پای در می‌آورد، گفت: آمریکا در گذشته حاضر نبود دو دولت شکل گیرد؛ اما اکنون به دو دولت تن می‌دهند و این گام اول برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی است.

کرانه باختری و غزه مانند قیچی صهیونیست‌‌ها را از پای در می‌آورد/ وزارت خارجه مساله چهار دیپلمات را از صلیب سرخ جهانی پیگیری کند /تشکیل پارلمان اصولگرایی مورد قبول است/  اصلاح‌طلبان نگران رأی نیاوردن روحانی هستند/ دولت نمی‌تواند با خودش مبارزه کند

گروه احزاب خبرگزاری صبح قزوین - محسن صمیمی: روزی که حضرت روح‌الله فرمود «اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود»؛ مدتی بعد، سربازان حضرت خمینی(ره) راهی میدان مبارزه با صهیونیست‌ها شدند.

سال 61 و پس از آزادسازی خرمشهر، قوای محمد رسول الله راهی سوریه شدند تا در مقابل تجاوز اسرائیل بایستند، لشکری که راه خود را از عملیات آزادسازی خرمشهر معروف به عملیات «الی ‌بیت المقدس» آغاز کرده بود، این بار راهی میدان مبارزه با صهیونیست‌ها شدند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع، خطاب به سردار احمد متوسلیان فرمانده گروه‌های اعزامی فرمودند: «شما نماینده نظام هستید بروید آنجا و جلوی اسرائیلی‌ها را سد کنید»؛ اعزامی که ثمره ماندگار آن تشکیل حزب‌الله لبنان شد.

اینک و در زمانه‌ای که به وعده رهبرمان، فقط کمتر از 25 سال تا محو اسرائیل زمان باقیست، جغرافیای مقاومت بیش از همیشه، پیشرو است و به تعبیر ولی امر مسلمین در مساله‌ى فلسطین، آنچه که هدف است، استنقاذ فلسطین است؛ یعنى محو دولت اسرائیل.

اگرچه این روزها درگیری کشورهای اسلامی با جریان‌های تکفیری‌ها این حرکت را با فراز و نشیب همراه کرده است، اما رهبر انقلاب همواره تاکید کرده‌اند: «این جریان تکفیر را دشمن به‌صورت مشکل دست‌ساز وارد دنیاى اسلام کرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لکن مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى رژیم صهیونیستى است؛ مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى قدس است؛ مسئله‌ى اصلى، مسئله‌ى قبله‌ى اوّل مسلمین، مسجدالاقصى است؛ اینها مسائل اصلى است.»

در این پرونده به سراغ مسئولان فعلی و سابق جمهوری اسلامی رفته‌ایم، تا ضمن بررسی و بازخوانی اهمیت مساله قدس به عنوان مشکل اصلی جهان اسلام، به بازخوانی موضوع پرونده چهار دیپلمات کشورمان احمد متوسلیان،‌ محسن موسوی، تقی رستگار و کاظم اخوان به عنوان افرادی که اسرائیل باید پاسخگوی سرنوشت آنها باشد، بپردازیم.

حمیدرضا ترقی معاون سابق امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی و از اعضای فعلی شورای مرکزی این حزب است؛ او یکی از فعالان حزب موتلفه برای برگزاری نشست‌های احزاب حامی مقاومت نیز محسوب می‌شود.

وی که در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس بود، عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد امام، سردبیری نشریه شما را نیز در سابقه خود دارد.

** امت اسلامی راهی جز جدا کردن رژیم صهیونیستی از پیکره جهان اسلام ندارد

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری صبح قزوین ، با اشاره به اهمیت روز قدس و دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران از نهضت مقاومت فلسطین اظهار داشت: حضرت امام(ره) بارها این را تأکید کرده‌اند که قدس از چند بُعد مسئله اصلی جهان اسلام است؛ نطفه این رژیم نامشروع برای متلاشی کردن وحدت و اتحاد جهان اسلام توسط انگلیس و صهیونیسم و آمریکا گذاشته شده است، بنابراین تا این غده سرطانی از بدن امت اسلامی جراحی و کنار گذاشته نشود، همیشه ناآرامی، جنگ، ناامنی و کشتار مسلمانان را خواهیم داشت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: طبیعی است که اگر امت اسلامی بخواهد به آرامش برسد و جایگاه خود را در عرصه بین‌الملل پیدا کند، راهی جز این ندارد که این مانع اصلی را از پیکره جهان اسلام بکَنَد و جدا کند؛ لذا به همین خاطر مسئله قدس، تا وقتی که در اشغال رژیم صهیونیستی نژادپرست است، مسئله اصلی جهان اسلام تلقی می‌شود.

** آمریکا مذاکرات برجام را برای امنیت رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند

وی با اشاره به علت طولانی شدن روند نابودی این غده سرطانی و تبعاتش برای جهان اسلام، اظهار داشت: کشورهای غربی و آمریکا از این رژیم جعلی، غیرقانونی و نژادپرست همچنان حمایت می‌کنند و اگر آن حمایت‌ها نبود، جهان اسلام تاکنون این غده را جراحی کرده و از بین برده بود.

** تشکیل داعش توسط غربی‌ها برای تضعیف جبهه مقاومت علیه اسرائیل

ترقی در همین زمینه اظهار داشت: امروز هم اگر شما به منشا درگیری‌های سوریه، عراق و یمن نگاه کنید، می‌بینید که ریشه همه اینها در برنامه‌ریزی صهیونیست‌هاست و علت اصلی تشکیل داعش توسط غربی‌ها، تضعیف جبهه مقاومت علیه اسرائیل و امنیت دادن رژیم صهیونیستی است؛ حتی مذاکرات آمریکا با ایران و توافق برجام را هم برای امنیت اسرائیل دنبال و هدف‌گذاری کرده‌اند، بنابراین محور اصلی تمام تحرکات در منطقه آسیای غربی، همین رژیم جعلی است و لذا باید به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام باقی بماند تا از بین برود.

وی پیرامون برخورد دوگانه سازمان ملل با رژیم صهیونیستی و رژیم آل‌سعود خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با همراهی انگلیس در منطقه، تلاش زیادی در طی این 60 سال انجام داده‌اند تا اعراب را وادار به پذیرش حکومت غیرقانونی و نامشروع رژیم اسرائیل کنند تا دست از مبارزه و مقابله با آنها بردارند؛ همچنین با وارد کردن فشار به جبهه مقاومت و مبارزان فلسطینی، مردم فلسطین را مجبور کنند تا حکومت رژیم اسرائیل را به‌رسمیت بشناسند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: صهیونیست‌ها در طی این سال‌ها با نفوذ در حکومت‌های عربی منطقه و روی کار آوردن عناصر همگرا با آمریکا و اسرائیل در حکومت‌ها، سیاست‌های خود را دنبال کرده‌اند؛ امروز در عربستان عناصری روی کار آمده‌اند که کاملاً همسو با اسرائیل و آمریکا هستند و نه‌تنها هیچ حمایتی از مبارزات ملت فلسطین نمی‌کنند،بلکه اصالت عربی خود را کاملا از دست داده‌اند و در خدمت اهداف آمریکا قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این کشورها حتی آمادگی دارند که همراه با رژیم صهیونیستی ضربه‌های شکننده‌ای به مقاومتِ مردم فلسطین وارد کنند و روابط پنهانی آنها کم‌کم آشکار می‌شود، علی‌رغم اینکه روابطی مخفی بین چند کشور عربی با اسرائیل در سا‌ل‌های گذشته بوده است، اکنون حتی این روابط علنی شده و آنها همراهی خود را با سیاست‌های اسرائیل به‌صراحت نشان می‌دهند.

ترقی با تاکید بر اینکه پشتیبانی امروز ترکیه، عربستان و سایر کشورهای عربی از داعش نشان‌دهنده این است که همه اینها در برابر جبهه مقاومت قرار گرفته‌اند، گفت: آنها احساس خطر می‌کنند چون پیروزی مقاومت در منطقه، امنیت اسرائیل را از بین خواهد برد و می‌تواند زمینه اضمحلال اسرائیل را تسریع ببخشد؛ لذا با توجه به این شرایط، سعی می‌کنند که مطابق با نقشه راه و طراحی آمریکا و صهیونیسم در منطقه عمل کنند و اقدامات‌شان در چارچوب پازلی است که آنها طراحی می‌کنند.

**نفاق جنبش فتح عامل طولانی‌ شدن مبارزه فلسطینی‌ها علیه اسرائیل است

ترقی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون نابودی رژیم صهیونیستی طی 25 سال آینده و نشانه‌های این اضمحلال ، اظهار داشت: مبارزات ملت فلسطین در گذشته انتفاضه سنگ بوده و در واقع تنها سلاح مردم فلسطین سنگ بود که این مبارزه طبیعتاً مبارزه نتیجه‌بخشی نبود؛ همچنین در عرصه سیاسی، نفاق حاکم بر جنبش فتح و ارتباطاتی که جنبش فتح و ابومازن با رژیم اسرائیل بر اساس سیاست‌های آمریکا داشته است باعث طولانی‌تر شدن این مبارزه شده است.

وی افزود: در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با حمایت ملت و نظام جمهوری اسلامی از انتفاضه، مقاومت و مجاهدت ملت فلسطین شرایط کاملاً تغییر کرده است. اولاً جنبش مقاومت در فلسطین به یک جنبش مقتدر به لحاظ توانمندی نظامی تبدیل شده که امروز با موشک به جنگ با رژیم صهیونیستی می‌رود و از سوی دیگر در راستای تاکید رهبر انقلاب بر تسلیح کرانه باختری در این زمینه عمل می‌کند.

«تلاش ابومازن برای کاستن از مبارزات مردم فلسطین در کرانه باختری به نتیجه‌ای نرسید و روحیه مبارزه و مقاومت در مردم کرانه باختری رشد کرده است.»

**صهیونیست‌ها در برابر «انتفاضه چاقو» هم نمی‌توانند کاری کنند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به پیشرفت مقاومت اسلامی فلسطین در تقابل با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: امروز شاهد عملیات انتحاری در پایتخت اسرائیل و در قلب رژیم صهیونیستی توسط عناصر کرانه باختری هستیم، آنها تا این منطقه پیش می‌روند، صهیونیست‌ها را می‌کشند و آنها نمی‌توانند در برابر این نوع حرکت‌ها مقاومت کنند و این همان انتفاضه چاقو است.

**کرانه باختری و غزه مانند قیچی صهیونیست‌‌ها را از پای در می‌آورد

ترقی با اشاره با تسلیح کرانه باختری و همکاری با غزه برای تقابل با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: در غزه اسلحه وجود داشت ولی کرانه باختری تحت سلطه سربازان صهیونیست‌ها بود و ابومازن با هرگونه تحرک نظامی فلسطینی‌ها مقابله می‌کرد و مبارزان را به صهیونیست‌ها تحویل می‌داد؛ ولی امروز وضعیتی در مردم کرانه باختری به وجود آمده و پیوندی به لحاظ میل به مقاومت و مبارزه بین کرانه باختری و غزه به وجود آمده که این دو مثل دو دسته قیچی به جان صهیونیست‌ها افتاده‌اند و امنیت اسرائیل را شدیداً در معرض خطر قرار داده‌اند. 

*موضع دفاعی حزب‌الله به یک موضع تهاجمی ارتقا پیدا کرده

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه مسئله دیگر، لزوم تقویت حزب‌الله در منطقه است گفت: رژیم صهیونیستی تلاش زیادی انجام داد تا حزب‌‌الله را تضعیف کند ولی امروز حزب‌الله با تمرین و تجربه‌ای که در جنگ‌های تهاجمی در سوریه به دست آورده است،حتی عملیات‌هایی را در کشورهایی که مربوط به خودش نیست و کم‌تر آشنایی به آن مناطق را دارد، به انجام می‌رساند و از موضع دفاعی در لبنان، به یک موضع تهاجمی ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود:حزب‌الله توان موشکی خود را هم در سطح بسیار بالایی افزایش داده و برای کنترل و رصد اسرائیل هواپیمای بدون سرنشین در اختیار دارد. همچنین موشک‌های ضدناو را دارد که می‌تواند حتی ناوچه‌های این رژیم جعلی را بزند.

**جنگ اسرائیل با حماس و حزب الله، ظرف 10دقیقه آنها را نابود می‌کند

ترقی با بیان اینکه همه این عوامل موجب شده که خود صهیونیست‌ها به این باور برسند که اگر بخواهند با 2 بازوی جمهوری اسلامی، یعنی حماس و حزب‌الله بجنگند، ظرف 10 دقیقه اسرائیل از بین می‌رود،گفت: امروز علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها 40 میلیارد دلار پول و اسلحه و امکانات به رژیم اسرائیل تزریق کرده‌اند، نه‌تنها تاکنون نتوانسته‌اند امنیت اسرائیل را تضمین کنند بلکه دلهره و ناامنی در درون اسرائیل به وجود آورده‌ و باعث رشد غیرقابل کنترل خروج صهیونیست‌ها از اسرائیل شده‌اند.

**آزمایش 32 موشک توسط حماس در غزه، اسرائیلی‌ها را وحشت‌زده کرده

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: امروز توازن جمعیت به نفع فلسطینی‌ها شده است و شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری نتوانسته نتیجه‌بخش باشد؛ چون خود این شهرک‌ها در ناامنی‌ کامل به سر می‌برند و در نواری ساخته شده‌اند که در تیررس کامل حماس قرار دارند؛ همچنین آزمایش 32 موشک اخیر توسط حماس در غزه، اسرائیلی‌ها را کاملا وحشت‌زده کرده است. با این آزمایش‌ها و این موشک‌هایی که در اختیار فلسطینی‌ها است، تمام این شهرک‌ها ناامن است و کسی از صهیونیست‌ها جرأت سکونت در این شهرک‌ها را ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به دستاوردهای حزب‌الله لبنان در عرصه بین‌المللی گفت: در عرصه بین‌اللملی فلسطینی‌ها توانستند عضو ناظر سازمان ملل شوند و از طریق مجامع حقوقی سازمان ملل مطالبات خودشان را دنبال کنند.همچنین برای اولین بار علیه صهیونیست‌ها در سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر شد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها نتوانستند آن را وتو کنند.

وی افزود: محکومیت اسرائیل در رابطه با حقوق بشر در سال‌های اخیر ضربه دیگری به اسرائیل بود. رژیم  اسرائیل از داخل هم دچار یک فروپاشی و تضعیف است که مجموعه این عوامل نشان‌دهنده این است که این رژیم جعلی به سمت سراشیبی در جهت سقوط پیش می‌رود و تلاش‌های آمریکا برای دادن ریاست‌های چند روزه کمیسیون‌های حقوق بشر سازمان ملل به اسرائیل، برای این رژیم نتیجه‌بخش نیست.

ترقی در همین راستا تصریح کرد: علی‌رغم اینکه آمریکا خود را متعهد به حمایت و کمک به اسرائیل می‌داند و روسای جمهوری آمریکا نوعاً به دنبال پول صهیونیست‌ها در انتخاباتشان هستند، اما مردم آمریکا احساس می‌کنند هزینه سنگینی را برای حمایت از اسرائیل می‌پردازند.

**اسرائیل اکنون در یک انزوای بین المللی قرار دارد

وی با اشاره به کاهش اقبال عمومی نسبت به صهیونیست ها در مناطق مختلف جهان اظهار داشت: اروپایی‌ها تقریباً به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه‌های‌ خود را برای حمایت از اسرائیل کاهش دهند و تحریم کالاهای اسرائیلی در اروپا در حال گسترش است. همچنین در کشورهای عربی نیز تحریم کالاهای اسرائیلی گسترش روزافزون دارد و مخالفت اروپا و دولت‌های اروپایی با شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی تا حد تحریم افزایش پیدا می‌کند. اینها همه حاکی از این حقیقت است که اسرائیل در یک انزوای بین‌المللی قرار دارد.

**آمریکا به صراحت می‌گوید دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت می‌شناسیم

ترقی با بیان اینکه دولت آمریکا نیز به صراحت اعلام کرده که ما دولت مستقل فلسطینی را در آینده به رسمیت می‌شناسیم، گفت: آنها در گذشته حاضر نبودند که دو دولت شکل گیرد؛ ولی الان به دو دولت تن می‌دهند. هرچند مسلمانان نیز به دو دولت راضی نمی‌شوند و این را گام اول برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در تمامی اراضی اشغالی می‌دانند.

**چهار دیپلمات را از اسرائیل مطالبه می‌کنیم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیرامون اظهارات وزیر دفاع درباره زنده بودن احمد متوسلیان و چهار دیپلمات ربوده‌شده ایران توسط رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: ما این چهار دیپلمات را از رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنیم و این رژیم باید آنها را به ایران تحویل دهد.

**وزارت خارجه مساله چهار دیپلمات را از صلیب سرخ جهانی پیگیری کند

وی افزود: با توجه به رویکرد جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل، این مساله هم از طریق لبنان قابل پیگیری است و هم از طریق مجامع بین‌المللی و صلیب سرخ جهانی، از این رو وزارت خارجه باید از طرق گوناگون این مساله را پیگیری کند.

ترقی در عین حال یادآور شد: ممکن است که سرنخ‌ها و آثاری از جابجایی آنها به دست آمده باشد که مربوط به سال‌های گذشته است، اما بعد از اطلاعاتی که برخی افراد مبنی بر زندانی بودن آنها داده‌اند،‌ اطلاعات دیگری نرسیده است.

**توضیحات درباره تغییرات حزب موتلفه

در ادامه این گفت‌و‌گو عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به تغییراتی در ترکیب جدید این حزب اظهار داشت: طبق روال معمول حزب، بعد از مجمع عمومی یا کنگره‌ای که حزب برگزار می‌کند، دستگاه اجرایی حزب می‌تواند تغییر پیدا کند؛ طبق این روال، از دبیرکل تا مسئولان قسمت‌ها و معاونت‌ها همه می‌توانند تغییر کرده و نفرات جدیدی انتخاب شوند و بعد از موافقت شورای مرکزی می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

ترقی با بیان اینکه یک مدت زمان مشخصی برای دبیرکل در نظر گرفته شده که پیشنهادات خود را پس از انتخاب، به شورای مرکزی ارائه دهد، گفت: در این دوره که مجمع عمومی‌ و کنگره‌ حزب در مهرماه سال گذشته برگزار شد و بعد از اینکه انتخاب دبیرکل در رقابت بین بنده و آقای حبیبی صورت گرفت و نهایتا من به نفع آقای حبیبی کنار رفتم، ایشان 6 ماه از شورای مرکزی مهلت خواستند که با همین ترکیب و مسئولان فعلی، کارشان را دنبال کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: مسئله دوم این بود که اصلاحاتی در ساختار تشکیلاتی حزب براساس تجربیات گذشته صورت گرفت، بر این اساس قرار شد، این ساختار به‌روزتر شود و بر اساس ساختار جدید و بعضی ادغام‌ها و کوچک‌سازی تشکیلات حزب، افراد برای مسؤولیت‌های اجرایی معرفی شوند که این مهلت مقداری بیش‌تر شد و تقریبا 10 ماه طول کشید و مسئولان قبلی همچنان به کار خود ادامه دادند، منتهی زمان قانونی‌شان گذشته بود و باید مجوز شورای مرکزی را می‌گرفتند.

**اصرار بر این است که حزب موتلفه جوان‌گرایی کند

ترقی با بیان اینکه در زمان مرحوم عسگراولادی و هم بعد از ایشان اصرار بر این بود که بر اساس مطالبه جامعه و نیروهای سیاسی، حزب جوان‌گرایی کند و مقداری چهره ویترینی خود را تغییر دهد، گفت: بر همین اساس چند مرکز در این مسئله پیشگام شدند و قائم‌مقام‌های خودمان را به عنوان مسئولان جدید معرفی کردیم تا جوان‌ها بیایند و مسؤولیت بپذیرند و با توجه به رشد و آمادگی‌شان، کار را دنبال کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شورای مرکزی هم علی‌رغم اینکه احساس می‌کردند ممکن است کاستی‌هایی به وجود بیاید، پذیرفتند و این تغییر صورت گرفت، پیشنهادات آقای حبیبی عمدتا همان افراد قبلی بود، منتهی اصرار خود ما این بود که خود ما مسئولیت نپذیریم و بگذاریم جوان‌ها بیایند و ما برای پیشرفت کار کمکشان کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: برهمین اساس آقای صولی که قائم مقام ما در بین الملل بود و در این مدت رشد خوبی کرده بود، به عنوان معاونت بین‌الملل انتخاب شد.

ترقی در تشریح برخی تغییرات ساختاری در درون حزب موتلفه، اظهار داشت: البته این مراکز هم تبدیل به معاونت شد، قبلا از لحاظ ساختاری معاونت بین‌الملل مستقیماً زیر نظر دبیرکل بود و شورای مرکزی آنها را انتخاب می‌کرد که الان معاونت بین‌الملل شده است که زیر نظر معاونت اجرایی حزب یا دبیر اجرایی حزب هم می‌تواند فعالیت کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: دبیر اجرایی حزب همان قائم‌مقام دبیرکل و جایگاه جدید است، قبلاً دبیر اجرایی مسئولیت معاونت‌ها را منهای سه مرکز مطالعات،مرکز سیاسی و مرکز بین‌الملل برعهده داشت و این سه مرکز با دبیر اجرایی هم سطح بودند ولی الان این سه مرکز به معاونت تبدیل شده‌اند و سطحشان مقداری پایین تر آمده و در ردیف سایر معاونت ها قرار گرفته اند که دبیر اجرایی یا قائم مقام هم می تواند آنها را اداره کند.

وی ادامه داد: با این اصلاح ساختاری صورت گرفته این نیروها هم کارشان را دنبال می کنند.ضمنا اینهایی که جایگزین شده‌اند بنا به پیشنهاد دبیرکل و رای شورای مرکزی که در جلسه ده ماه پیش انتخاب شده بود، ترکیب جدید را انتخاب کردند.

ترقی پیرامون اظهارات محمدرضا باهنر در مورد تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی خاطرنشان کرد: در این رابطه دو تئوری یا فرضیه مطرح شده است. یکی فرضیه پارلمان اصولگرایی است که آن را مهندس نبوی پیشنهاد داده و دیگری همان حزب فراگیری است که آقای باهنر آن را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه این دو فرضیه نقاط مثبت و منفی خاص خودش را دارد گفت: تشکیل یک حزب فراگیر در بین اصولگرایان، نیازمند یک وزنه مورد قبول همه اصولگرایان است که بتواند در رأس این حزب قرار گیرد و همه آن را به عنوان رهبری یا ریاست حزب بپذیرند.

ترقی در عین حال افزود: عمده شخصیت‌ها از بین ما رفته‌اند، آنها ریش‌سفیدانی بوده‌اند که می‌توانستند چنین نقشی داشته باشند؛ لذا شکل‌گیری حزب فراگیر که بتواند نیاز همه گروه‌های سیاسی اصولگرا را تأمین و موقعیت آنها را تقویت کند، مقداری دشوار و سنگین است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون امکان استفاده از ظرفیت جامعتین برای تحقق این مساله اظهار داشت: لیدرهای جامعتین خودشان رغبت زیادی به کار تشکیلاتی به این شکل ندارند و نمی‌خواهند به عنوان روحانیت خودشان را در قالب تشکیلات محدود کنند.

**پیشنهاد نبوی برای تشکیل پارلمان اصولگرایی مورد قبول‌ همه است

وی تاکید کرد: پیشنهاد آقای مرتضی نبوی که معتقد به تشکیل پارلمان اصولگرایی و روند دموکراتیک است تا نمایندگان احزاب و گروه‌های اصولگرایی بتوانند یک شاکله‌ و پارلمانی را ایجاد و هیأت رئیسه‌ای برای خود انتخاب کنند، می‌تواند مورد قبول همه باشد و همه در آن سهیم باشند، در چنین شرایطی همه تصمیمات به سمت گرانیگاه مورد قبول همه اصولگرایان سوق پیدا می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیرامون امکان ایجاد چنین پارلمانی در اصولگرایان گفت: شاید امکان تحقق‌اش با توجه به تجربه‌ای که ما در انتخابات هفتم اسفند داشتیم، وجود داشته باشد و باید این مسائل در آینده مورد دقت و بررسی بیش‌تر قرار گیرد.

** روحانی نباید خود را وامدار اصلاح‌طلبان بداند

ترقی با اشاره به بحث‌های پیرامون عبور اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات 96، با توجه به استفاده از اصطلاحاتی چون رحم اجاره‌ای برای این دولت، خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی نباید خود را وامدار اصلاح‌طلبان بداند و البته فراموش نکند که با اختلاف کمی از حد نصاب به پیروزی رسیده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند از این فضا به‌نفع خودشان استفاده کنند و با مشارکت دادن برخی از عناصرشان در انتخاب آقای روحانی این قصد را دارند که خودشان را در انتخاب آقای روحانی فعال نشان دهند تا سهم خودشان را از آقای روحانی بگیرند؛ لذا علی‌رغم ادعاهایی که صورت می‌گیرد این‌گونه نیست که آقای روحانی خیلی وامدار اصلاح‌طلبان باشد.

ترقی همچنین پیرامون اظهارات هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «رأی روحانی ۳ الی 4 درصد بود که با حمایت من ۵۰ درصد شد» و سکوت دولت در این زمینه، اظهار داشت: این ادعاها درحالی صورت گرفته و می‌گیرد که واقعیت ندارد.

** مردم با نیت اصلاح‌طلبی به روحانی رای نداده‌اند

ترقی ادامه داد: در آن زمان شرایط کشور، شرایطی بود که در بین جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا، گرایش مردم به یک جریان میانه و اعتدال، با درصد خیلی کمی افزایش پیدا کرده بود و این زمینه را فراهم کرد تا آقای روحانی پیروز شود؛ آقای روحانی در انتخابات به هیچ‌وجه چهره اصلاح‌طلبی نداشت و به عنوان چهره روحانیت مبارز شناخته می‌شد. در شورای امنیت ملی کشور نیز به عنوان نماینده رهبری شناخته می‌شد و نمی‌توانیم بگوییم مردم به دلیل پررنگ بودن ویژگی اصلاح‌طلبی، به ایشان رأی دادند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به غیر واقعی بودن ادعاها مبنی بر وامداری حسن روحانی از اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان از پیروزی روحانی استفاده و سعی کردند به بدنه دولت نفوذ کرده و بخشی از اهدافشان را در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور اعمال و دنبال کنند.

**ناتوانی دولت در حل مشکلات اقتصادی

وی با اشاره به وضعیت دولت پس از برجام تصریح کرد: ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی مردم و باقی ماندن مشکلات اقتصادی مثل رکود، بیکاری و تورم در جامعه، اصلاح‌طلبان را نگران کرده که روحانی نتواند رأی کافی را در دور آینده کسب کند.

**اصلاح‌طلبان تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد روحانی نمی‌گذارند

ترقی ادامه داد: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد آقای روحانی بگذارند و به همین دلیل قصد دارند با فاصله از وی حرکت کنند تا اگر آقای روحانی رأی نیاورد، حداقل آنها از نظر پایگاه اجتماعی آسیب نبینند و در مرحله بعد به اهداف‌شان برسند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه افزود: تلاش اصلاح‌طلبان تندرو این است که اگر بتوانند از فرصت انتخابات 96 برای عبور از آقای روحانی استفاده کرده و فرد جدیدی را که از نظر آنها قوی‌تر است، جایگزین کنند، ولی در موفقیت‌شان در رسیدن به این هدف تردید وجود دارد.

ترقی با اشاره به دلیل عدم استفاده دولت از ظرفیت‌های موجود کشور برای نیل به اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: برخلاف ادعای دولت، هنوز فرصت مناسبی برای گشایش وضعیت اقتصادی در کشور غیر از نفت پدید نیامده است.

** بسیاری از فرصت‌های پیش‌آمده برای تحقق اقتصاد مقاومتی مربوط به برجام نیست

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بسیاری از فرصت‌های پیش‌آمده برای تحقق اقتصاد مقاومتی مربوط به برجام نیست، گفت: دولت می‌توانست از فرصت‌هایی چون موقعیت استفاده از اختلاف میان ترکیه و روسیه برای توسعه صادرات استفاده کند، البته دولت در گذشته نیز فرصت‌هایی را داشته که آن‌ها را هم از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: در دولت قبل و در همین دولت می‌توانستیم در کشورهای آسیای میانه با پشتیبانی از صادرات داخلی، بازارهای منطقه را بگیریم ولی متأسفانه استراتژی و سیاست این نبود که در این زمینه توسعه و رشد جدی را داشته باشیم.

ترقی در همین راستا خاطرنشان کرد: ما در رابطه با حمایت از بازرگانی خارجی توسط مردم در دولت‌ها، نوعاً ضعف داشتیم و علت اصلی از دست دادن این فرصت‌ها، این است که دولت‌ها بیش‌تر به فکر لقمه‌های کلان از طرف کمک‌های غرب بوده‌ و خیلی پایبند به این مسائل نبوده‌اند. در واقع برخی دولتی‌ها دنبال این بوده‌اند که دلارهای کلان از غرب بگیرند و به سیستم اقتصادی تزریق کنند تا مشکلات را از آن طریق حل کنند.

**دولت در توسعه اقتصادی کشور، بیرون‌نگر است

وی با انتقاد از سیاست نگاه به بیرون در دولت خاطرنشان کرد: دولت بیش از اینکه میدان را به ظرفیت‌های داخلی دهد، به ظرفیت‌های بیرونی برای سرمایه‌گذاری میدان می‌دهد و ریشه این مسئله در نگاه غلط دولت  انحراف از سیاست‌های رهبر معظم انقلاب است.

ترقی ادامه داد: دولت در توسعه اقتصادی کشور، بیرون‌نگر است و ریشه این نوع نگاه در عدم اعتمادبه‌نفس، شناخت ظرفیت‌های داخلی و باور غلطی است که جز با اتکای به بیرون نمی‌شود رشد و پیشرفت را در کشور محقق کرد.

** اختصاصی‌سازی به جای خصوصی‌سازی، دلیل پیدایش حقوق‌های نجومی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیرامون دلیل عدم برکناری مدیران دولتی که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: این پدیده که مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است، ریشه در اشتباهات دولت‌ها در خصوصی‌سازی اقتصاد کشور دارد؛ وقتی که ما به جای خصوصی‌سازی، اختصاصی‌سازی می‌کنیم چنین اتفاقاتی طبیعی است.

 وی با بیان اینکه از 2 هزار شرکت پدیدآمده توسط دولت، فقط 50 شرکت به دولت حساب و کتاب پس می‌دهند و بقیه از زیر نظارت دیوان محاسبات خود را خارج کرده‌اند گفت: وقتی دولت بر اساس قانون تجارت حاکم بر این کشورها عمل می‌کنند و وقتی که زمینه رانت‌خواری در این کشورها به مقدار قابل توجهی فراهم است، عده‌ای از کارگزاران اقتصادی را به استفاده از این ظرفیت‌ها عادت داده‌اند، طبیعتاً مقابله با آن کار دشوار و پیچیده‌ای است.

**بیش از 75 درصد اقتصاد در دست دولت است و دولت نمی‌تواند با خودش مبارزه کند

ترقی با بیان این که دولت برای مقابله با حقوق‌های نجومی با چند چالش مهم روبه‌ رو است، گفت: یکی اینکه چون هنوز بیش از 75 درصد از اقتصاد ما دست دولت است، مشکل دولت این است که باید با خودش مبارزه کند و این مبارزه با خودکار دشواری است.

**مدیرانی که به حقوق‌های نجومی عادت کرده‌اند با دستمزدهای کمتر راضی نمی‌شوند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: نکته دوم این است که قوانین حاکم به این پرداخت‌ها تا اصلاح نشوند، نمی‌توان ریشه این کارها را زد و جلویش را گرفت و نکته سوم این است که مدیرانی که به این میزان پرداخت‌ها عادت کرده‌اند، حاضر نیستند به کم‌تر از این حقوق تن بدهند، و از این رو مقابله با این چالش کار بسیار دشواری برای دولت است.

وی با انتقاد ضعف سازوکار نظارتی برای پرداخت‌های مدیران اظهار داشت: عدم نظارت و ضعف نظارت در دستگاه‌های ما، مسئله‌ای کاملاً جدی است، ما هنوز در برخورد با تخلفات قاطعیتی را مشاهده نمی‌کنیم و اغماض‌ها و رعایت بعضی از تخلفات بر اساس برخی معیارهای اخلاقی چیزی است که زمینه گسترش فساد را افزایش داده است.

ترقی در پایان تاکید کرد: تساهل‌ در برخورد با تخلفات، نه‌تنها نقش بازدارنده نداشته است، بلکه تقویت‌کننده این نوع تخلفات هم بوده است که باید دستگاه‌ها، دولت و بخش‌های نظارتی قاطع‌تر  برخورد کنند.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان