۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین معرفی جوان ترین سرلشکر ایرانی در ارگان سیا
کد خبر: ۲۰۲۵۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۱ ساعت: ۱:۲۲ ↗ لینک کوتاه

خبرنگار رادیو فردا منتشرکرد:

معرفی جوان ترین سرلشکر ایرانی در ارگان سیا

«تقریبا تمامی دست اندرکاران جنگ ایران و عراق بر این اعتقادند که پس از حسن باقری هیچکس به اندازه برادرش محمد از تعداد لشکرها و تیپ ها و یگان های عراق و محل استقرار و جابجایی و تحرکات آنها اطلاعات نداشته است»

معرفی جوان ترین سرلشکر ایرانی در ارگان سیا
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،مراد ویسی، خبرنگار رادیو فردا، وابسته به ساز مان سیا در واکنش به انتصاب سردار سرلشکر محمد باقری به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح از سوی رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا در یادداشتی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد نوشت: «جوان ترین سرلشکر در حال خدمت ایران، رییس ستاد کل نیروهای مسلح شد. محمد باقری ۵۶ ساله، حالا هم رییس ستاد کل است و هم فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا، مهم ترین قرارگاه جنگی ایران. او وفادار به دیدگاه ها و راهبردهای داخلی و خارجی رهبر ایران است.»

 

او در ادامه با اشاره به سوابق خدمت سرلشکر باقری در نیروهای مسلح  از او به عنوان "یکی از با سابقه ترین سرلشکرهای نظامی ایران" نام می برد و می نویسد: «در بین ۱۲ سرلشکر کنونی ایران، محمد باقری اگرچه کم سن و سال ترین است اما از نظر سابقه، تقریبا یکی از باسابقه ترین آنهاست. سرلشکر باقری از سال ۱۳۵۹ یعنی ۳۶ سال پیش عضو سپاه پاسداران بوده است. از ۹۶ ماه نبرد زمینی ایران و عراق، ۹۵ ماه آن را در جبهه بوده و در تمامی ۱۳ عملیات بزرگ جنگ به استثنای عملیات شکست حصر آبادان در سال ۱۳۶۰، حضور داشته است.

 

بعد از برادرش حسن باقری که بانی و موسس اطلاعات عملیات جنگ بود شناخته شده ترین فرمانده ایرانی دوران جنگ در این حوزه است...تقریبا تمامی دست اندرکاران جنگ ایران و عراق بر این اعتقادند که پس از حسن باقری هیچکس به اندازه برادرش محمد از تعداد لشکرها و تیپ ها و یگان های عراق و محل استقرار و جابجایی و تحرکات آنها اطلاعات نداشته است. شاید نزدیکترین فرد به وی در این حوزه را بتوان سرتیپ احمد سوداگر و یا سرتیپ پاسدارغلام محرابی دانست که او نیز سال ها همراه سرلشکرباقری در دوران جنگ در حوزه اطلاعات عملیات بوده و سال های پس از جنگ نیز در معاونت اطلاعات ستاد کل دستیار ارشد او بوده و هست و شاید حالا شانس او برای برگزیده شدن به سمت معاونت ارکان ستاد کل کم نباشد.»

 

خبرنگار رادیو فردا می افزاید: «با چنین اشرافی بر حوزه اطلاعات رزمی، محمد باقری در همان ابتدای جنگ فرمانده اطلاعات قرارگاه کربلا، مهمترین قرارگاه رزمی ایران در دوران جنگ شد. سپس فرمانده اطلاعات نیروی زمینی سپاه و بعد از جنگ با دریافت درجه سرتیپی، معاون اطلاعات عملیات ستاد کل نیروهای مسلح شد و در سال ۱۳۹۳ با تغییر ساختار ستاد کل و با ارتقای جایگاه به ریاست ارکان و امور مشترک ستاد کل منصوب گردید که معنای ساده آن نظارت بر اطلاعات و عملیات کل نیروهای مسلح و ایجاد هماهنگی بین ارتش و سپاه و سایر نیروهای مسلح بود. سرلشکر باقری در این سال ها همراه با سرلشکر غلامعلی رشید جانشین کنونی رییس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر مصطفی ایزدی، معاون اشراف و راهبردی ستاد کل و در شرایط جسمی نامساعد حسن فیروزآبادی تقریبا ناظر اصلی تغییر و تحول در ساختار و سازمان نیروهای مسلح و نظارت و اشراف بر رزمایش های اصلی کشور بوده است.»

 

به نوشته خبرنگار رادیو فردا، ارگان سازمان سیا: «در سال ۱۳۸۸ که سرلشکر باقری و سرلشکر مصطفی ایزدی به طور همزمان به درجه سرلشکری ارتقا یافتند این تصور در محافل خبری و نظامی و آکادمیک مرتبط با نیروهای مسلح اوج گرفت که این ارتقای درجه می تواند زمینه ای برای انتخاب یکی از این دو به ریاست ستاد کل باشد. اما تصور رایج این بود که سرلشکر ایزدی فرمانده قرارگاه نجف در دوران جنگ و فرمانده بعدی نیروی زمینی سپاه علیرغم محبوبیتش در بین نیروهای سپاه نسبت به سرلشکر باقری شانس کمتری برای دستیابی به ریاست ستاد کل دارد.»

انتهای پیام/1404 

منبع: جام نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان