۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دولت در گزارش‌ اجرای برجام به مجلس صادق نیست/ امنیت امروز ایران مدیون مقاومت حزب الله لبنان است
کد خبر: ۲۰۲۴۴۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دولت در گزارش‌ اجرای برجام به مجلس صادق نیست/ امنیت امروز ایران مدیون مقاومت حزب الله لبنان است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت در گزارش‌ اجرای برجام به مجلس صادق نیست و نمایندگان را نامحرم می‌داند، تبادل جیسون رضائیان با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع مالی ایران را بی‌ارتباط با برجام دانست.

دولت در گزارش‌ اجرای برجام به مجلس صادق نیست/ امنیت امروز ایران مدیون مقاومت حزب الله لبنان است

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین از مشهد، جواد کریمی قدوسی در اولین نشست مطالبه‌گری با حضور اصحاب رسانه با عنوان «میز پاسخگویی» با موضوع اقتصاد مقاومتی که چهارشنبه شب در تالار شهر برگزار شد، با اشاره به سابقه حضور در کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم و دهم از برگزاری نشست میان 5 نماینده مجلس مشهد و کلات خبر داد و گفت: در این دوره از مجلس بنا داریم اولویتهای حوزه انتخابیه را با توجه به تجارب مجالس قبلی مشخص کنیم و با تقسیم‌کار و حرکت دسته جمعی برای مشهد و کلات تاثیرگذارتر باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رصد تحریم‌ها در کمیسیون امنیت ملی مجلس،‌ با بیان اینکه برجام به تصویب مجلس نهم نرسیده است،‌ تاکید کرد: در مجلس نهم صرفاً به دولت اجازه داده شد با شروطی برجام را اجرا کند و در حال حاضر دولت باید هر 3 تا 5 ماه شیوه اجراشدن برجام را رصد کرده و به کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی هر 6 ماه یکبار باید گزارشی در خصوص اجرای برجام در صحن علنی مجلس قرائت کند، گفت: تحقیقات میدانی در خصوص اجرای برجام و جمع‌آوری اسناد و مدارک اجرای آن با حضور دست اندرکاران برجام در روزهای پایانی مجلس نهم صورت گرفت ولی با توجه به اینکه 3 نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی جدید از همکاران قبلی هستند و مابقی اعضای جدید می‌باشند این روند می‌بایست تکرار شود.

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه دولت طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موظف است تحریمها را رصد کرده و راه‌های مقابله با آن‌ها را بررسی کند، افزود: در سطح ملی بر اجرای برجام توافق وجود دارد زیرا ملت سهم خود را در اجرای برجام داده است و اکنون نوبت طرف مقابل است که به تعهدات خود عمل کند؛‌ ما هم وظیفه‌داریم به دولت در این راستا کمک کنیم.

وی با بیان اینکه کمک به دولت تنها با یک شرط محقق می‌شود، تصریح کرد: دولت باید صادقانه با ملت به‌ویژه نمایندگان مجلس صحبت کند و بگوید از مجلس در رفع مشکلات اجرای برجام چه کاری ساخته است؟

گزارش‌های دولت از اجرای برجام صادقانه نیست/ آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران در مبادله جیسون رضائیان ربطی به برجام ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از اینکه دولت صادقانه به مجلس گزارش نمی‌دهد، گفت: گزارش دولت در خصوص اجرای برجام را با فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدارهای ماه رمضان ایشان مقایسه کنید؛ اینکه می‌گویند منابع مالی آزادشده این‌گونه نیست،‌زیرا منابع به دلار است و دلار جزو تحریم‌های اولیه و اینکه آمریکا دیروز رسماً اعلام کرد ایران باید دست از حمایت حزب الله بردارد خلاف برجام است.

کریمی قدوسی افزود: در زمان بررسی برجام در مجلس نهم با مشورت مراکز تحقیقاتی که سالهاست تحریم‌ها را رصد می‌کنند به این نتیجه رسیدیم که مهم‌ترین تحریم‌ها،‌ تحریم‌های اولیه و تحریم دلار است و امروز همین دلار زبان آمریکایی‌ها را در پاسخ به ما باز گذاشته و آن‌ها می‌گویند ما به تعهدات خود عمل کردیم.

وی به قضیه تبادل جیسون رضائیان و آزاد شدن 1 میلیارد و 600 میلیون دلار از منابع مالی ایران اشاره کرد و گفت: این مساله هیچ ربطی به برجام نداشت اما دولت در گزارشش آن را دست آورد برجام اعلام کرده است؛ و اولین سؤال در مجلس ما از وزیر امور خارجه همین مساله خواهد بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با تاکید بر اینکه هدف ما کمک به دولت است اما دولت گزارش دقیق به مجلس ارائه نمی‌کند و مجلس را نامحرم می‌داند، افزود: هنوز تجار ما در مبادلات خارجی پول را به روش چمدانی و روش قبل از برجام مبادله می‌کنند چراکه سوئیفت به‌طور کامل باز نشده و برخی از بانکهای کوچک اروپایی هم وقتی می‌فهمند طرف مبادله گر در بانک ایرانی است جلوی مبادله را می‌گیرند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه در زمان تحریم‌ها سوئیفت به طور کامل بسته نشده بود و مبادله نفت در برابر غذا وجود داشت و ایران واردات موز، آناناس،‌ شکر و روغن خود را بدون مشکل انجام می‌داد، تصریح کرد: مشکل آنجایی رخ می‌دهد که قصد واردکردن یک قطعه اساسی حساس را داریم و بانکهای بزرگ هم حاضر نیستند سرمایه‌گذاری در ایران را بیمه کنند.

وی دیگر وظیفه نمایندگان مجلس به‌ویژه کمیسیون امنیت ملی در حوزه توسعه صادرات را برقراری ارتباط با کشورهای همسو و همفکر در منطقه دانست و گفت: برای فعال‌سازی روابط تجاری با کشوری نظیر روسیه نیازمند حداقل 10 توافقنامه هستیم که به تصویب مجلس برسد؛‌ باید این سطح از روابط را پیگیری کرده و این ظرفیت را فعال کنیم.

بیانات سید حسن نصرالله پایان جنگ روانی دشمن بود/حزب الله جزئی از راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص موضع‌گیری سید حسن نصرالله درباره کمک مالی و نظامی ایران به حزب الله و موضع آمریکا در این خصوص گفت: بیانات سید حسن نصرالله پایانی است بر جنگ روانی که دشمن ایجاد کرده است؛ روش سید حسن در جنگ روانی با دشمن صادقانه است؛ بر ملت ایران پوشیده نیست که حزب الله جریان مستقل از تفکر امام خمینی (ره) و مبانی دفاعی جمهوری اسلامی نیست بلکه بخشی از صنعت و سازمان دفاعی ماست.

کریمی قدوسی با بیان اینکه حزب الله در چارچوب توانمندی نیروهای مسلح ما آموزش‌دیده و سردار متوسلیان پرچم‌دار صدور تفکر مقاومت از ایران به لبنان بود، تصریح کرد: حزب الله امروز به نقطه‌ای رسیده است که بسیاری از کشورهای عربی را تغذیه می‌کند و آموزش می‌دهد؛ یکی از دست آوردهای حزب الله،‌ انصار الله یمن است.

وی با اشاره به یک‌میلیون یمنی که توسط نیروهای حزب الله آموزش‌دیده‌اند، گفت: نکته‌ای که سید حسن نصرالله به آن اشاره کرد واقعیت مکشوفی است از اینکه حزب الله جزئی از راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی است و ذخایر موشکی مقاومت بخشی از توان دفاعی ایران است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا می‌داند حزب الله بخشی از نیروهای دفاعی ایران است، تاکید کرد: شرط آمریکا برای مصالحه با ایران تضمین امنیت اسرائیل است و مادامی‌که ما خطری برای امنیت اسرائیل محسوب نشویم آن‌ها حتی با هسته‌ای شدن ما مخالفت ندارند اما آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که حزب الله امنیت اسرائیل را صد درصد به خطر انداخته است و به همین دلیل این‌گونه موضع می‌گیرند.

کریمی قدوسی امنیت امروز ایران را مدیون ایستادگی حزب الله دانست و تصریح کرد: هزینه این امنیت و آرامش را نیروهای مقاومت در لبنان می‌پردازند.

انتهای پیام/3268/ر40/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان