۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ماجرای سفر همزمان روحانی‌ و احمدی‌نژاد
کد خبر: ۲۰۱۹۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۸ ساعت: ۱۲:۱۷ ↗ لینک کوتاه

دروغ برای دروغ؛

ماجرای سفر همزمان روحانی‌ و احمدی‌نژاد

در بررسی ابعاد شایعه آمدن حجت‌الاسلام آقاتهرانی در ماه مبارک رمضان به کرمانشاه برای مهیا کردن مقدمات سفر احمدی‌نژاد به این استان هم‌زمان با سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی به سرنخ‌های جالبی رسیدیم.

 ماجرای سفر همزمان روحانی‌ و احمدی‌نژاد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، چندی پیش موضوعی در برخی رسانه‌های غیررسمی مبنی بر آمدن محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در دولت‌های نهم و دهم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به کرمانشاه مطرح شد.

این رسانه‌ها با اقدامی خارج از اصول حرفه‌ای و تیترهای زرد به انتشار یک شایعه پرداختند که به‌راحتی می‌توان دلیل این اقدام را مورد تحلیل و بررسی قرار داد، البته ذکر این نکته لازم است که این رسانه‌ها در جایگاهی قرار ندارند که بدان‌ها به عنوان یک رسانه معتبر نگاه کرد، اما از آن‌جا که وظیفه رسانه‌های معتبر شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات صحیح به افراد جامعه است در مقابل انتشار یک شایعه باید اطلاع‌رسانی صحیح صورت بگیرد تا جامعه با مطالب کذب دچار تحلیل غلط نشود.

*شایعه هم‌زمانی سفر روحانی و احمدی‌نژاد به کرمانشاه

اقدام رسانه‌های معلوم‌الحال یاد شده این بود که آمدن حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در ایام ماه مبارک رمضان به کرمانشاه برای انجام فعالیت‌های مذهبی و دینی را سفری برای مهیا کردن مقدمات سفر احمدی‌نژاد به کرمانشاه عنوان کردند و البته برای داغ‌تر شدن شایعه این سفر را هم‌زمان با سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت یازدهم به استان کرمانشاه عنوان کردند.

خبرنگار ما در کرمانشاه برای روشن شدن موضوع به تحقیق در این‌باره پرداخت و با طیف افراد نزدیک به احمدی‌نژاد صحت یا کذب بودن موضوع سفر رئیس‌جمهور سابق کشورمان به استان کرمانشاه را جویا شد.

*بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های کذاب

با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، قطعا بازار شایعات و اقدامات غیرحرفه‌ای برخی رسانه‌ها و افراد به ظاهر رسانه‌ای داغ می‌شود و این هیاهوها غالبا برای مطرح شدن (البته گذرا و موقت) در افکار عمومی است، اما مخاطبان به رسانه‌هایی که از اعتماد عمومی سوءاستفاده می‌کنند در میان‌مدت و بلندمدت اقبالی نشان نمی‌دهند.

بررسی‌های صورت گرفته از منابع آگاه به این نتیجه رسید که آمدن احمدی‌نژاد به استان کرمانشاه توسط طرف‌داران وی حتی طی چند هفته آینده نیز برنامه‌ریزی نشده است و بیان اینکه سفر تبلیغاتی و انتخاباتی این چهره سیاسی به کرمانشاه به‌زودی رخ خواهد داد یک شایعه کذب است.

خبرنگار ما در ادامه برای روشن شدن بیشتر ابعاد این موضوع به مسجد حاج شهبازخان در شهر کرمانشاه، محل حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رفت تا بخش دیگر شایعه که ربط دادن حضور این استاد اخلاق به سفر خودساخته یاد شده بود را مورد بررسی قرار بدهد.

*حضور آقاتهرانی در کرمانشاه ماهیت سیاسی نداشته است

براساس تحقیقات به‌عمل آمده مشخص شد حضور این روحانی در کرمانشاه به هیچ وجه ماهیت سیاسی نداشته است و تنها برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی دینی و برگزاری جلسات مذهبی و مراسمات معنوی انجام گرفته است.

آقاتهرانی طی مدت حضور در کرمانشاه جلسات مختلفی در هیأت‌های مذهبی، مساجد و ادارات مختلف کرمانشاه داشته و به سخنرانی پرداخته است که بنا بر اسناد موجود، هیچ موضوعی مبنی بر تبلیغ برای احمدی‌نژاد و موضوعات مشابه در این جلسات مطرح نشده است که قطعا اگر چنین موضوعی رخ می‌داد این رسانه‌های شایعه‌ساز به‌سرعت اقدام به انتشار آن می‌کردند.

*فریب مردم با یک دروغ خودساخته

بسیاری از شرکت‌کنندگان در جلسات این استاد اخلاق فضای جلسات را مذهبی و معنوی توصیف کردند و با این اوصاف می‌توان گفت این افراد این شایعه ساختگی را به این دلیل مطرح کرده‌اند که مدتی بعد عنوان کنند به‌دلیل مهیا نبودن مقدمات و شرایط لازم، سفر احمدی‌نژاد به کرمانشاه انجام نمی‌گیرد و به این ترتیب بهره‌برداری سیاسی را از آن انجام بدهند و به عنوان مثال بگویند فضا برای حضور چنین جریان سیاسی در این استان مساعد نیست و از آن به نفع جریان سیاسی دیگر و تبلیغ برای وجاهت بخشیدن به آن بهره ببرند که قطعا این موضوع خلاف شأن و جایگاه یک انسان است که یک موضوع نه‌چندان درست را با اقدامات فریب‌کارانه به مردم ارائه کنند.

*فعالیت مذهبی را وظیفه خود می‌دانم

دبیرکل جبهه پایداری در کرمانشاه با تاکید بر اینکه من در گذشته نیز به کرمانشاه آمده‌ام، اظهار کرد: بنده به مردم قهرمان و متدین کرمانشاه علاقه دارم و سابقه حضور در کرمانشاه را در گذشته دارم.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان وکیل مردم موجب شده بود فعالیت‌های تبلیغی کمتری در شهرستان‌ها داشته باشم، گفت: به عنوان یک روحانی فعالیت دینی و مذهبی را وظیفه خود می‌دانم.

*دروغ برای دروغ

همان‌طور که گفته شد این رسانه‌ها و افراد با انتشار این مطالب سعی در جذب مخاطب دارند و بعدها نیز با یک دروغ دیگر، دروغ قبلی را به نوعی توجیه می‌کنند، اما در واقع انتشار مطالب کذب و به‌دور از واقعیت و بدون سند خلاف اخلاق است و بی‌شک ماهیت چنین افراد و رسانه‌هایی برای مردم مشخص و آشکار است.

آمدن و نیامدن احمدی‌نژاد به کرمانشاه، موفقیت یا عدم موفقیت وی در تبلیغات سیاسی و موضوعات این‌چنینی اهمیت مفهومی برای خبرگزاری فارس استان کرمانشاه ندارد و در صورت رخ دادن همچون یک رخ‌داد خبری معمول بدان پرداخته می‌شود، اما همان‌طور که گفته شد خنثی کردن اطلاع‌رسانی غلط رسانه‌های کذاب در جامعه تنها دلیل پرداختن به این موضوع بود.

انتهای پیام/1404

منبع:فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان