۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تکلیف مداری از ویژگی‌های برجسته امام علی بود
کد خبر: ۲۰۱۶۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۷ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین:

تکلیف مداری از ویژگی‌های برجسته امام علی بود

حجت الاسلام رضا کاظم‌لو تکلیف مداری را از ویژگی‌های برجسته امام علی(ع) ذکر کرد و گفت: امیدواریم جامعه اسلامی فرصت‌ ماه رمضان را مغتنم بدارند و از معارف این خاندان برای بهتر زندگی کردن درس بگیرند.

تکلیف مداری از ویژگی‌های برجسته امام علی بود
حجت الاسلام رضا کاظم‌لو، رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به مظلومیت امام علی(ع) اظهار کرد: با وجود اینکه امامتِ امام علی(ع) در زمان پیغمبر اعلام و در واقعه غدیر خم برای همگان بازگو شد اما عده‌ای پس از رحلت پیامبر با غصب حق خلافت، از بيعتي كه با علي(ع) در غدير خم بسته بودند، سرباز زدند.

وی افزود: بدین ترتیب حقی را که با عنایت پروردگار عالم، پیغمبر و بیعت مردم در غدیر به صاحب حق که نه فقط امام علی، بلکه امت اسلامی بود اعطا شده بود، غصب و به عبارتی امیرالمومنین(ع) مظلوم واقع شد و این ظلمی بود که بر حضرت روا داشتند.

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین خاطرنشان کرد: اگر امام علی(ع) از حق شخصی خود می‌گذشت، نمی‌توانست از حق امت اسلامی بگذرد چراکه امامتِ امام عادل، حق امت اسلامی است.

وی اضافه کرد: از این رو حضرت امیرالمومنین(ع) به شکل‌های مختلف از مظلومیت و حق غصب شده خود سخن می‌گفت تا تاریخ بداند، علی آماده جانشینی پیغمبر و فداکاری در این راه بود کما اینکه این فضاسازی در زمان رسول اسلام انجام شده بود اما گروهی از ایشان سلب کردند.

کاظم‌لو با اشاره به جایگاه رفیع علم و معرفت امام اول شیعیان بیان کرد: در تأیید علم و معرفت امام علی همین جمله کافیست که فرمودند، اگر پرده‌ها به کنار بروند ذره‌ای به علم و معرفتم نسبت به خدا افزوده نمی‌‌شود.

وی ادامه داد: امام علی به نهایت علم و معرفت رسیده بودند در حالیکه همه ما مشتاقیم که پرده‌های حجاب کنار روند تا بر علم ما افزوده شود.

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین عنوان کرد: امام علی تکلیف مدار بودند به طوری‌که حتی وقتی خانه نشین می‌شوند آیات قرآن را با شأن نزول آنها نوشته و قرآن کریم را با همه معنایش به حکما و خلفای زمان عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که حضرت در کنار داشتن علم و اخلاص، تلاش داشتند تا اسلام بماند ولو اینکه علی نماند اما متاسفانه خلفای زمان به این مهم عمل نکردند.

کاظم‌لو با بیان جایگاه معرفتی امام علی خاطرنشان کرد: پیغمبر اسلام در مواقع گرفتاری، علی مرتضی را در درگاه خداوند واسطه قرار می‌داد این در شرایطی است که واسطه‌ها باید از درجه معرفت بالایی برخوردار باشند.

وی افزود: اگر در مواجهه با سختی‌های زندگی به ائمه اطهار توسل کرده و او را واسطه دریافت فیض و رحمت الهی قرار می‌دهیم یعنی به معرفت ایشان ایمان داریم پیغمبر اسلام نیز که در گرفتاری‌ها خداوند را به علی قسم می‌دهد بر این باور دارند که این امام بزرگوار در معرفت به درجه بی‌نهایت رسیده است.

رئیس حوزه علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: خدای متعال نیز برای امام علی ارزش و مقام والایی قائل بود به طوریکه در زمان تولد، در خانه خودش به دنیا آمد و در مسجد و خانه خدا نیز شهادت را نصیبش کرد.

وی عنوان کرد: امیدواریم جامعه اسلامی فرصت‌های پیش آمده در ماه رمضان به ویژه در شب‌های قدر را که مصادف با ضربت خوردن امام تا شهادت و تشییع ایشان است، مغتنم بدارند و از معارف این خاندان برای بهتر زندگی کردن درس بگیرند.

کاظم‌لو تصریح کرد: اگر در دنیا زندگی خوبی داشته باشیم بدون شک آخرت خوبی هم خواهیم داشت زیرا آخرت، سایه دنیای ماست بنابراین در صورتیکه طبق روش قرآن و سنت رفتار کرده و زندگی ائمه اطهار (ع) و پیامبر اسلام را سرمشق زندگی قرار دهیم آینده خوبی نیز خواهیم داشت.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان