۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین افطاری ساده باید به یک فرهنگ تبدیل شود/ بهره‌مندی از شب قدر همچون پیمودن ره صد ساله در یک شب است
کد خبر: ۲۰۰۹۰۹ نویسنده: حجت الاسلام عباس نظری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۴ ساعت: ۱۴:۵۶ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان:

افطاری ساده باید به یک فرهنگ تبدیل شود/ بهره‌مندی از شب قدر همچون پیمودن ره صد ساله در یک شب است

حجت الاسلام عباس نظری با تاکید بر پرهیز از تجمل‌گرایی در برپایی سفره‌های افطاری گفت: بهره‌مندی از شب قدر همچون پیمودن ره صد ساله در یک شب است.

افطاری ساده باید به یک فرهنگ تبدیل شود/  بهره‌مندی از شب قدر همچون پیمودن ره صد ساله در یک شب است
حجت الاسلام عباس نظری، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به عوامل موثر در بهره‌مندی بیشتر از برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هراندازه که درون پاکی داشته باشیم به همان میزان نیز از آثار و برکات ماه ضیافت الهی، بهره‌ بیشتری خواهیم برد.
وی با اشاره به روایاتی در این خصوص افزود: رسول گرامی اسلام در پاسخ به سوال امام علی(ع) که کدام عمل افضل عبادات است، فرمودند؛ ترک گناه و معصیت، بنابراین برای بهره‌مندی بیشتر از برکات و فیوضات ماه مبارک رمضان باید درجه تقوا و پرهیزگاری خود را بالاببریم.
معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: استفاده از لقمه حلال، توبه و طلب استغار، حلالیت گرفتن از کسانی‌که برگردن انسان حق دارند همچون پدر و مادر، همسایه و همکاران از دیگر مواردی است که باید رعایت شود تا فرد با پاکی وارد ماه مبارک رمضان شده و خداوند توفیق درک شب قدر را به وی اعطا کند.
 فضیلت شب قدر معادل 83 سال از عمر انسان است
وی با اشاره به فضیلت احیای شب قدر بیان کرد: ‌زمان‌ها و مکان‌ها در آموزه‌های دینی ما جایگاه ویژه‌ای‌ دارند همچون مسجدالحرام که مکان مقدسی است به طوریکه اقامه یک رکعت نماز در آن مکان برابر با صد هزار رکعت در جاهای دیگر است.
این مسئول افزود: یا شب بیست و پنجم ماه ذیقعده که دحوالارض نامیده می‌شود بر اساس روایات اگر این انسان این شب را احیا و روزش را روزه بگیرد برابر با یک عمر روزه داری است.
نظری تصریح کرد: شب قدر بهتر از هزار ماه یعنی معادل با بیش از 83 سال از عمر انسان است به عبارتی ره صد ساله را یک شبِ پیمودن است لذا اگر کسی بتواند شب قدر را درک کند برابر با 83 سال عمر است.
وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) و رسول گرامی اسلام(ص) اسوه و الگویی برتر برای ما مسلمانان هستند بنابراین باید از آنها تبعیت کنیم.
معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به عظمت ماه مبارک رمضان رسول اکرم همه شب‌های ماه مبارک رمضان را احیا می‌کرد و دهه سوم ماه رمضان رختخواب خود را جمع کرده و معتکف می‌شد.
مهیا بودن غذای روحی و معنوی متناسب با نیاز میهمانان در ماه ضیافت الهی
وی بیان کرد: ما در این ماه مهمان خداییم و خداوند نیز همه چیزهایی که مورد نیاز انسان است به عنوان بهترین میزبان، مهیا کرده است در واقع خداوند متعال در حد اعلا، آداب مهمان نوازی را برای میهمانان خود رعایت کرده و متناسب با نیاز میهمانان، غذای روحی و معنوی در این سفره میهمانی گسترده است.
نظری عنوان کرد: در حدیث آمده که انسان نباید بیش از 8 ساعت در روز بخوابد از سوی دیگر خوابیدن در ایامی غیر از ماه رمضان هیچ ثواب معنوی برای فرد ندارد اما در ماه رمضان، خواب فرد روزه دار همچون عبادت بوده و هر نفس او، تسبیح خدای متعال شمرده می‌شود همچنین در ماه رمضان، دعا مستجاب و عبادت مورد مقبول حق قرار می‌گیرد.
با بهره‌گیری از فرصت‌ها در ماه رمضان بر اندوخته معنوی خود بیفزایید
وی تصریح کرد: نباید با غفلت و ناآگاهی و بدون داشتن عذر شرعی میهمانی با این عظمت را از دست داد چراکه در این یک ماه نخوردن، امساک و خودداری کردن اندوخته معنوی فراوانی دارد که یکی از مهمترین آن این است که روزه، سپر انسان در مقابل آتش جهنم است.
معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: از همه کسانی که عذری ندارند تقاضا دارم از این مهمانی غافل نشوند و در سر سفره خدا حاضر شوند که افتخار بزرگی است.
وی بیان کرد: در این ماه به میمانی و ضیافت الهی دعوت شدید و کارت دعوت شما نیز قرآن کریم است امیدوارم غافلین و جاهلین از این مهمانی غافل نشوند و کسانیکه عذر شرعی دارند همچون مسافران یا افراد مریض و یا سالخورده حرمت شکنی در ملأ عام نکنند.
پرهیز از تجمل گرایی در سفره‌های افطار
نظری با اشاره به اهمیت افطاری دادن در این ماه گفت: افطاری جزء آداب مستحبی این ماه است و لو اینکه به اندازه یک دانه خرما یا یک جرعه آب باشد.
این مسئول با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی 6 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند، خاطرنشان کرد: کسانیکه تمکن مالی دارند باید در این زمینه پیش قدم شوند البته افطاری دادن به فامیل و بستگان نیز ثواب دارد اما سفارش به افطاری دادن به فقرا و نیازمندان است.
وی با اشاره به برپایی افطاریهای ساده عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز به برپایی سفره افطاری ساده تاکید دارند و خوشبختانه این موضوع در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و باید از برپایی سفره‌های افطاری با تجملات پرهیز کنیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان