۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نتایج دور اول مذاکرات آلماتی از دید رسانه‌های جهان
کد خبر: ۲۰۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پس از دیدار روز گذشته جلیلی و اشتون منتشر شد

نتایج دور اول مذاکرات آلماتی از دید رسانه‌های جهان

با پایان یافتن دور نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی و در آستانه برگزاری دور دوم این گفت‌و‌گو‌ها، بخش عمده اخبار مربوط به ایران در مطبوعات جهانی به این موضوع اختصاص دارد.

نتایج دور اول مذاکرات آلماتی از دید رسانه‌های جهان

به گزارش صبح قزوین به نقل از تابناک، در این رابطه، روزنامه «دیلی استار» لبنان در مطلبی که به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده می نویسد عده اندکی بر این باورند که دور جدید تلاش ها برای رسیدن به توافق میان ایران و 1+5 به پیشرفت قابل توجهی منجر شود؛ اما مذاکره کنندگان با خوشبینی آن را به عنوان یک گام اولیه به سوی دستیابی به راه حلی عملی در نظر می گیرند.
به نوشته این روزنامه، مقامات غربی، دور جدید گفت و گوهای دیپلماتیک را به عنوان راهی برای ایجاد اعتماد در طرف ایرانی در نظر می گیرند.
در این مطلب همچنین به نقل از یک منبع عالی رتبه آمریکایی حاضر در مذاکرات، اشاره شده که کاهش برخی از تحریم ها، بخشی از پیشنهادی است که به ایران ارائه شده است.
با این حال، این مقام آمریکایی درباره جزئیات موضوع سخنی نگفته است.
این روزنامه در ادامه به موارد دیگری از موضع گیری های طرفین مذاکرات نیز اشاره کرده است.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در خبر خود درباره مذاکرات، بیش از هر چیز به مسئله پیشنهادهای طرفین پرداخته و موضوع ارائه پیشنهادی متقابل از سوی ایران در مقابل پیشنهادات گروه 1+5 را در محور توجه قرار داده است.
این سایت به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات می نویسد پیشنهاد ایران بر مبنای مواردی است که پیش از این در مذاکرات مسکو مطرح شده بود؛ اما در عین حال، ایران به منظور پاسخگویی به نگرانی های جامعه بین المللی، طیف جدیدی از ایده ها را نیز در این مذاکرات مطرح کرده است.
این منابع همچنین گفته اند اینکه ایران کدام دسته از پیشنهادات خود را فردا و در دور دوم گفت و گوها مطرح کند، به رایزنی های امشب و بررسی و تحلیل پیشنهادات ارائه شده از سوی 1+5 بستگی دارد.
بلومبرگ همچنین می نویسد مقامات ایرانی روز گذشته با دیپلمات های انگلیسی، آلمانی و روس نیز دیدار داشته اند.

در مطلبی نزدیک به همین موضوع، روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از «مایکل مان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد هیئت ایرانی از فرصت بعدازظهر و عصر روز گذشته برای بررسی پیشنهادهای 1+5 استفاده کرده است.
وی مباحثات روز گذشته پیرامون پیشنهادات را «مفید» خوانده است.
با این حال، مان در ادامه سخنان خود ضمن موضع گیری علیه ایران مدعی شده: «ایران تعهدات بین المللی خود را نقض می کند و در نتیجه، مسئولیت آغاز روند اعتمادسازی بر عهده آن هاست».
به نوشته تایمز اسرائیل، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز درباره مذاکرات آلماتی گفته: «پیشنهاد ما شامل ساز و کارهای متقابلی است که ایران را به برداشتن گام های محکم تشویق می کند.
.
.
من امیدوارم که ایران حرکت در مسیر راه حل دیپلماتیک را انتخاب کند».

خبرگزاری «ریانووستی» نیز دیدگاه روسیه نسبت به مذاکرات روز گذشته را بازتاب داده و به نقل از «سرگئی ریابکف»، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد این کشور در گروه 1+5 می نویسد این مذاکرات «مفید» بوده است.
ریابکف همچنین گفته که سه شنبه عصر، گفت و گویی دوجانبه با هیئت ایرانی داشته است.
در ادامه، ریانووستی به بخش های دیگری از اظهارات مایکل مان نیز اشاره کرده که گفته ایران روز گذشته هیچ پیشنهادی ارائه نداده و مذاکرات بر پیشنهادات ارائه شده از سوی 1+5 استوار بوده است.
وی افزوده: «گفت و گوها درباره این پیشنهاد فردا نیز ادامه خواهد داشت و ما انتظار داریم طرف ایرانی واکنش نشان دهد».
این خبرگزاری روس در انتهای مطلب اشاره می کند که مسکو همواره نسبت به روند کند پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

اما در نهایت، مقامات رژیم صهیونیستی نیز ساکت ننشسته و مانند همیشه، درباره مذاکرات هسته ای ایران به اظهارنظر پرداخته اند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، آویگدور لیبرمن، رئیس کمیته خارجی و دفاعی این رژیم روز گذشته خواهان اعمال تحریم های شدیدتری علیه ایران شده و اظهار داشته ساز و کارهای موجود، برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران کافی نیست.
وی با طرح این ادعا که هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل ایران به خروج از پروسه هسته ای وجود ندارد و این کشور در حال اتلاف وقت است، گفته بر اساس تجربه کره شمالی، قدرت های جهانی باید این موضوع را درک کنند که تحریم ها به تنهایی در این زمینه کافی نیست.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان