۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین افزایش ۸درصدی همسرآزاری در استان/ با کمبود نیرو در پزشکی قانونی مواجه‌ایم
کد خبر: ۲۰۰۷۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳ ساعت: ۱۳:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین خبر داد:

افزایش ۸درصدی همسرآزاری در استان/ با کمبود نیرو در پزشکی قانونی مواجه‌ایم

مهرداد تائبی با اشاره به افزایش ۸ درصدی همسرآزاری در استان گفت: کمبود نیروی متخصص یکی از مشکلات مهم پزشکی قانونی استان است.

افزایش ۸درصدی همسرآزاری در استان/ با کمبود نیرو در پزشکی قانونی مواجه‌ایم
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، مهرداد تائبی، مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت علم پزشکی و نیاز دستگاه قضایی، ساختار جدید سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 72 با تصویب مجلس تاسیس شد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت 350 مرکز پزشکی قانونی در کشور افزود: با توجه به افزایش توان علمی این سازمان، بالغ بر 51 درصد نیروهای پزشکی قانونی دارای مدارج تحصیلی دکترا و بیش از 70 درصد نیز دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان قزوین خاطرنشان کرد: بالغ بر 80 درصد پرونده‌هایی که جهت کارشناسی به این سازمان ارجاع می‌شوند مربوط به موارد بالینی و سرپایی، 15 درصد خدمات آزمایشگاهی و 4 درصد دیگر نیز مربوط به معاینات اجساد و تعیین علت فوت می‌باشند.
کاهش ده درصدی پرونده‌های مربوط به حوادث کار در استان
وی با اشاره به خدمات پزشکی قانونی بیان کرد: خدمات این اداره به صورت خلاصه شامل معاینات سرپایی، ضرب و جرح، سوانح و رانندگی، حوادث شغلی، معاینات تحمل کیفری حبس و شلاق، تعیین دیه، از کارافتادگی، تعیین جنسیت، موارد روان‌پزشکی‌های قانونی، آزمایش مصرف مواد مخدر و الکل، سلامت وضعیت روانی افراد است.
تائبی اضافه کرد: بررسی درخواست سقط جنین و صدور مجوز قانونی برای آن، بررسی بارداری در پرونده‌های طلاق، بررسی و تایید مرگ مغزی برای اهدای عضو و معاینه اجساد و تعیین علت فوت از دیگر خدمات ارائه شده توسط پزشکی قانونی می‌باشد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین عنوان کرد: اداره پزشکی قانونی استان قزوین در 5 شهرستان قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، آبیک و البرز فعالیت دارد و همچنین یک مرکز معاینات تخصصی برای بررسی اجساد در آرامستان‌های قزوین فعال است.
وی با اشاره به کاهش میانگین روند بررسی پرونده‌های پزشکی قانونی استان جهت جلوگیری از اطاله دادرسی در پرونده‌های قضایی خاطرنشان کرد: میانگین رسیدگی به پرونده‌های سرپایی و معاینات بالینی در سال گذشته 42 دقیقه بود که نسبت به سال ماقبل خود با 49 دقیقه، روند رو به رشدی داشته است.
تائبی ادامه داد: میانگین رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تعیین علت فوت نیز در سال گذشته 85 روز بود که در قیاس با میانگین برنامه‌ریزی شده کشوری با 90 روز دارای وضعیت بهتری است.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش توان علمی ساختار پزشکی قانونی عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای 150 نفر از دانشجویان پزشکی، مامایی و حقوق، دوره‌های بازدید از پزشکی قانونی برای دانشجویان حقوق، برگزاری بیش از 3200 ساعت آموزشی در زمینه تخصصی، عمومی و مدیریتی برای پزشکان و کارکنان اداره کل و شهرستان‌ها از فعالیت‌های انجام شده در حوزه آموزشی بوده است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان قزوین بیان کرد: طرح دادپزشک از اواخر سال 93 برای جلوگیری از ارجاعات بی‌مورد اجساد به پزشکی قانونی و مراجع قضایی که موجب نارضایتی بستگان متوفی می‌شد، در کشور به اجرا درآمد.
اجرای طرح دادپزشک در قزوین
وی با اشاره به اجرای این طرح در قزوین بیان کرد: طرح دادپزشک به زودی در شهرستان تاکستان و بوئین زهرا نیز اجرا می‌شود.
تائبی کمبود نیرو در پزشکی قانونی استان را یکی از مشکلات مهم این اداره عنوان کرد و گفت: از چارت 140 نفری تعیین شده برای پزشکی قانونی استان قزوین، تنها 54 نفر یعنی معادل یک سوم به صورت نیروهای استخدامی، قراردادی و پیمانی در کل استان مشغول به فعالیت هستند.
وی در ادامه بیان کرد: مرکز معاینات اجساد در آرامستان‌های قزوین نیز محل مناسبی جهت ارائه خدمات نیست که امیدواریم با حمایت استاندار بتوانیم فضای بهتری را برای این کار فراهم کنیم.
مدیر کل پزشکی قانونی استان قزوین تصریح کرد: سال 94 کل معاینات سرپایی انجام شده در استان 33 هزار و 157 نفر بوده که در قیاس با سال 93 با 32 هزار و 775 نفر یک درصد افزایش در میزان مراجعات سرپایی داشتیم.
وی از کاهش یک درصدی مراجعات مربوط به پرونده‌های نزاع و درگیری در سال گذشته نسبت به سال 93 خبر داد و عنوان کرد: پرونده‌های مربوط به حوادث کار نیز 10 درصد کاهش داشته است.
تائبی با اشاره به افزایش 8 درصدی همسرآزاری در استان قزوین گفت: این درگیری‌ها مربوط به مسائل و مشکلات خانوادگی بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با اشاره به اقدامات مطلوب انجام شده در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم برای پیشگیری از مرگ ناشی از گاز مونوکسید کربن در استان عنوان کرد: آمار مربوط به فوت ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن در سال گذشته نسبت به سال 93 در حدود 67 درصد کاهش داشته است.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان