۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ولنگاری فضای مجازی منشا بروز ناهنجاری در خانواده‌هاست
کد خبر: ۲۰۰۶۶۳ نویسنده: فاطمه محمد بیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۳ ساعت: ۱۰:۵۱ ↗ لینک کوتاه

مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان استان قزوین:

ولنگاری فضای مجازی منشا بروز ناهنجاری در خانواده‌هاست

فاطمه محمد بیگی گفت: امروزه نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا خانواده‌ها به خصوص قشر نوجوان و جوان دچار ولنگاری فضای مجازی شده‌اند.

ولنگاری فضای مجازی منشا بروز ناهنجاری در خانواده‌هاست
فاطمه محمدبیگی، مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آسیب‌های فضازی مجازی اظهار کرد: امروزه ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم و با پیشرفت این ارتباطات انسان‌ها نیز باید در بهره‌گیری از رسانه‌ها پیشرفت کنند.
وی در ادامه افزود: برای بهره‌گیری صحیح از این ارتباطات مستلزم یادگیری استفاده درست از آن هستیم تا از طرز استفاده، خطرات و هشدارهای آن مطلع شویم.
مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان استان قزوین با اشاره به راه‌های پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی ابراز کرد: منابع عقلی حکم می‌کند دنیای مجازی و نحوه استفاده از آن را بدانیم، امروزه نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا خانواده‌ها به خصوص قشر نوجوان و جوان دچار ولنگاری فضای مجازی شده‌اند.
وی در ادامه با بیان اینکه مشکل امروزه کشور عدم مدیریت در استفاده از فضای مجازی است، اضافه کرد: اقداماتی برای جلو‌گیری مقابله با پدیده‌ها و آسیب‌های فضای مجازی در کشور ایجاد شده مانند: شورای فضای مجازی، پلیس فتا و پلیس سایبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند منتها این فعالیت‌ها لازم و کافی نیست.

عدم آموزش صحیح در استفاده از فضای مجازی
محمد بیگی با اشاره به عوامل تهدید کننده خانواده‌ها تصریح کرد: آسیب‌هایی که در خانواده‌ها و همچنین خود‌کشی‌های اخیری که در بین نوجوانان و جوانان رشد کرده نشان دهنده عدم آموزش صحیح در استفاده از فضای مجازی است. 
مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان استان با بیان اینکه مهمترین راه پیشگیری این معضلات در جامعه آموزش است، عنوان کرد: امروزه نیازمند ورود به آیتم‌های آموزشی در بین دانش‌آموزان، معلمان، خانواده‌ها و همچنین کل آحاد جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه تا به امروز کار منسجمی در رابطه با آسیب‌های فضای مجازی در کشور انجام نشده است، اعلام کرد: امسال در بسیج جامعه زنان استان بر فعالیت رسانه‌ای خانواده‌ها متمرکز شده و دغدغه اصلی این کارگروه آشنایی مردم از مزایا و معایب استفاده از فضای مجازی است.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه شورای فضای مجازی در کشور باید تقویت شود، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند" اگر من رهبر نبودم مسئول فضای مجازی کشور می‌شدم" باید به فضای مجازی بها داده شود و نحوه استفاده آن را برای خانواده‌ها آموزش دهیم.
وی در ادامه اضافه کرد: اتلاف وقت و اعتیاد رسانه‌ای دو عاملی مهمی است که نوجوانان و جوانان ما را تهدید می‌کند و تا زمانی که آموزش صحیح در این زمینه به آن‌ها داده نشود نباید منتظر خروجی‌های خوبی از این فضا باشیم.
محمد بیگی با اشاره به اعتیاد رسانه‌ای گفت: تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که اعتیاد به کامپیوتر و موبایل همه گیرنده‌های مغز را تحریک و درگیر می‌کند همان اتفاقی که در اعتیاد به مواد مخدر ایجاد می‌شود و رفتارهای مشابهی از افراد معتاد به مواد مخدر از معتاد رسانه‌ای نیز سر می‌زند. 
این مسئول از دیگر آسیب‌های فضاهای مجازی بر جسم انسان نام برد و اظهار کرد: اشعه‌های مضری که در موبایل، لب تاپ و تبلت وجود دارد بر روی فعالیت غدد بدن و مغز انسان تاثیر می‌گذارد و احتمال ناباروری در انسان را افزایش می‌دهد.

فضای مجازی مهمترین منشا بروز ناهنجاری‌ها در جامعه
وی با اشاره به منشا ناهنجاری‌ها در بین نوجوانان و جوانان بیا کرد: همچنین به دلیل عدم تکنیک‌های استفاده از فضاهای مجازی و رسانه‌ای افراد باید وارد فضاهایی می‌شوند که نا آشنا است و در دام شیادانی می‌شوند که برای جذب جوان‌ها و نوجوان‌ها برای مفاسد شوم خود استفاده می‌کنند.
محمد بیگی با اشاره به مسئله اینترنت ملی مطرح کرد: باید این امر در کشور برای امنیت ملی و جلوگیری از پدیده دزدی اطلاعات و پدیده‌های جاسوسی از طریق سرورهای اطلاعاتی محقق شود.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته از بسته‌های اینترنتی متناسب با هر مقطع سنی استفاده می‌کنند، تشریح کرد: وقتی دشمنان ما برای خانواده‌های خود در این حد مسئولیت و ارزش قائل هستند، چرا ما این حق را به خوانواده‌های خود نمی‌دهیم. 
مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان استان در پایان یاد آور شد: مدارس، انجمن اولیا و مربیان مدارس از آموزش و پرورش و نهاد‌ها با کمک سازمان پدافند غیر عامل و پلیس فتا دوره‌های آموزشی اطلاع رسانی برگزار کنند.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان