۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ظلمی‌که پس‌از ۳سال جبران نشد/ ۱۳۰۰ دانشجوی بورسیه؛ همچنان سرگردان
کد خبر: ۲۰۰۲۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲ ساعت: ۱:۲۱ ↗ لینک کوتاه

با وجود روشن شدن برخی ابهامات موجود در پرونده بورسیه‌ها؛

ظلمی‌که پس‌از ۳سال جبران نشد/ ۱۳۰۰ دانشجوی بورسیه؛ همچنان سرگردان

در حالیکه مسئولان وزارت علوم از تخلفات گسترده در پرونده بورسیه‌ها خبر می دادند رئیس دیوان محاسبات آمار این تخلفات را کمتر از ۲۰۰ مورد دانست.

ظلمی‌که پس‌از ۳سال جبران نشد/ ۱۳۰۰ دانشجوی بورسیه؛ همچنان سرگردان
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، پرونده دانشجویان بورسیه با گذشت 24 ماه از زمان مطرح شدن آن از سوی مسئولان وزارت علوم در چهارم خردادماه سال 93، با طی مسیری از وزارت علوم، دیوان محاسبات، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوه قضائیه بالاخره با اظهارات جدید دادستان دیوان محاسبات وارد فاز جدیدی شد.

در آمار اولیه‌ای که درباره پرونده بورسیه‌ها از سوی "مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان" مطرح شد، به گونه‌ای بیان شد که هر سه هزار دانشجوی بورسیه شده بین سال‌های 88 و 92 غیرقانونی بودند.

پس از آمار‌ رئیس سازمان امور دانشجویان، وزارت علوم در اطلاعیه‌ اول خود درباره بورسیه‌ها آماری را اعلام کرد که کمی با آمارهای رئیس سازمان امور دانشجویان متفاوت بود؛ در این اطلاعیه بورسیه‌های متخلف 2552 اعلام شد و این عدد شامل دانشجویان فاقد شرط معدل و سن، افرادی که اطلاعات غلط دادند، اشتغال همزمان، بورسیه‌های داخلی لغو بورس شده، فاقد جایابی و بورسیه‌های مربیان و ایثار بود.

بورسیه‌هایی که فاقد شرط معدل و سن و بودند 508
بورسیه‌هایی که اطلاعات غلط دادند و لغو بورس شدند36
بورسیه‌‌هایی که دارای اشتغال همزمان بودند500
بورسیه‌های داخلی که لغو بورس شدند 840
بورسیه‌‌هایی که فاقد جایابی گزارش شدند1241
مربیانی که بدون تصویب هیئت امنا بورس شدند448
بورسیه‌های ایثارگری که دچار مشکل هستند 23
مجموع2552

اما اطلاعیه دوم وزارت علوم نیز تغییر چندانی نسبت به اطلاعیه اول ایجاد نشد.

پس از برگزاری جلسات مختلف در مجلس بین نمایندگان مجلس، دیوان محاسبات، وزارت علوم و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی وضعیت بورسیه‌ها پس از سخنان رهبری در تیرماه سال گذشته، در نهایت دیوان محاسبات آمار واقعی تخلفات در این پرونده را اعلام کرد.

دیوان محاسبات پس از بررسی تخلفات صورت گرفته و گزارش شده از سوی وزارت علوم، تخلف موجود در این پرونده را با محوریت ابطال بورسیه‌ها و اشتغال همزمان کمتر از200تخلف اعلام کرد و این با آمار ادعا شده سه هزار و 700 بورسیه‌ متخلف سه هزار و پانصد تخلف فاصله دارد.

در حالی که طی دو سال گذشته بر پیشانی بیش از سه هزار دانشجوی بورسیه شده سال‌های قبل، برچسب غیرقانونی زده شد و آبروی این دانشجویان و خانواد‌ه‌های‌شان مورد بازی برخی افراد، رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفت و ساحت علم و نخبگی خدشه دار شد، مسئولان وزارت علوم به عنوان پایه‌گذار یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، باید پاسخ دهند که چگونه به دنبال احقاق حق و حقوق از دست رفته این دانشجویان خواهند بود.

 با وجود روشن شدن برخی ابهامات موجود در پرونده بورسیه‌ها و در حالی که طبق آمار غیررسمی1241 دانشجوی بورسیه فاقد جایابی، همچنان در این پرونده سرگردان هستند، به جاست وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در صدد حل مشکلات این دانشجویان بر آیند تا کمی جبران مافات کرده باشند.

انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان