۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اعتماد در شبکه‌های اجتماعی مساوی است با فروپاشی بنیان خانواده
کد خبر: ۲۰۰۰۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱ ساعت: ۱۲:۳۴ ↗ لینک کوتاه

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا :

اعتماد در شبکه‌های اجتماعی مساوی است با فروپاشی بنیان خانواده

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا عدم آشنايي با فضاي مجازي را آسيبي ‌براي خانواده‌ها دانست و گفت: شبکه‌های اجتماعی به سادگی قادرند تصورات اجتماعی، اقتصاد و سیاست در حال گذار جامعه را به نفع اهداف شوم تغییر دهند.

اعتماد در شبکه‌های اجتماعی مساوی است با فروپاشی بنیان خانواده
به گزارش صبح قزوین ؛ ابوالفضل محبی دادستان شهرستان بوئین‌زهرااظهار کرد: زمانی که فناوری یا ظرفیت جدید وارد کشوری می‌شود باید ملزومات مورد نظر نیز به موازات آن پیشرفت کرده و همه جوانب مورد نظارت قرار گیرد.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی به یکباره میهمان منازل، محیط‌های دوستی، مدارس و جامعه شده و از طرف دیگر نظارت دقیقی هم صورت نمی‌گیرد بنابراین بدیهی است که شاهد آسیب‌های اجتماعی نوپدیدی باشیم.

محبی ادامه داد: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی ناشی از این فضاها به مراتب سخت‌تر و پر هزینه‌تر از پیشگیری‌های علمی است.

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا در خصوص عوامل بروز این پدیده گفت: جنگ نرم دشمن، توسعه نامتوازن و فقدان نظارت موثر و ضعف نظارت والدین و ناکارآمدی سیستم آموزشی سه عامل مهم هستند.

فرامرزی بودن فضای مجازی ابزاری خطرناک در دست طراحان جنگ نرم است

این مقام قضائی با اشاره به عامل جنگ نرم دشمن، توضیح داد: جنگ نرم به دلیل عدم نیاز به ابزارهای فیزیکی درصدد است تا در مسافت‌های دورتری به اهداف خود دست یابد لذا فرامرزی بودن فضای مجازی امکانات خطرناکی را در اختیار طراحان جنگ نرم قرار داده است.

وی با بیان اینکه جنگ نرم به سربازان میدانی نیاز دارد که از میان مخاطبان جامعه هدف انتخاب می‌شوند، گفت: نبود بسیاری از محدودیت‎ها در فضای سایبری دامنه فعالیت در این فضا را برای تحقق اهداف فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی جنگ نرم گسترش می‌دهد.

محبی خاطرنشان کرد: شاید برای ملموس شدن اهمیت هشدارهای مقام معظم رهبری در خصوص شبیخون فرهنگی، بیان این نکته کافی باشد که طراحان جنگ نرم از طریق دسترسی و مدیریت فضای مجازی به سادگی به جزئیات اطلاعات، روحیات و عادات زندگی اجتماعی ما دست یافته‌اند.

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا با اشاره به عامل دوم یعنی توسعه نامتوازن و فقدان نظارت موثر تشریح کرد: ورود یک ظرفیت جدید و پذیرش آن در سطح جامعه بدون امکان ایجاد و ارتقاء بسترهای مورد نیاز فرهنگی و فقدان نظارت موثر از دیگر علل اصلی نفوذ منفی فضای مجازی است.

والدین از آسیب‌های فضای مجازی آگاه نیستند

این مقام مسئول قضایی در خصوص ضعف نظارت والدین و ناکارآمدی سیستم آموزشی به عنوان عامل سوم، عنوان کرد: خانواده‌ها به خوبی از خطرات واقعی که در فضای مجازی در کمین کانون گرم خانواده و آینده فرزندان نشسته آگاه نیستند.

محبی افزود: از طرف دیگر سیستم آموزشی نیز نیازمند بازبینی در ابزارهای خود در راستای رسیدن به اهداف و انگیزه‌های سازمانی است.

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا با بیان اینکه آثار منفی بیرونی فضاهای مجازی در ۲ حوزه اجتماعی – روانی و سیاسی – امنیتی قابل تحلیل است، گفت: به دنبال کاهش روابط سازنده خانوادگی و اجتماعی ساختارهای سنتی ارتباط، بدون آمادگی دچار تغییر شده است.

این مسئول ادامه داد: روی دیگر سکه نیز مربوط به سست شدن بنیان خانواده‌های جدید به دلیل کاهش اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر است که افزایش پرونده‌های طلاق در محاکم قضایی به خوبی نشانگر این مهم است.

کاربران ناآگاه در فضای مجازی، سربازان تحت فرمان جنگ نرم هستند


محبی در ادامه به توضیح آسیب‌های سیاسی – امنیتی پرداخت و بیان کرد: شبکه‌های اجتماعی به سادگی قادرند تصورات اجتماعی، اقتصاد و سیاست در حال گذار جامعه را به نفع اهداف شوم تغییر دهند و کاربران ناآگاه فضای مجازی سربازان تحت فرمان جنگ نرم هستند.

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین نیز مانند سایر استان‌های کشور از شبکه‌های اجتماعی به میزان فزاینده و بیش از حد متعارف جهانی استفاده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه محاکم قضایی و نهادهای حمایتی به طور مستمر شاهد تاثیرات مخرب این حوزه به بنیان‌های خانوادگی و اجتماعی هستند، افزود: تسریع در آسیب شناسی، برنامه ریزی و اقدام در راستای استفاده کارآمد و مطلوب از دامنه سایبر و آگاه ساختن خانواده‌ها از خطرات این حوزه، بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.

محبی یادآورشد: هر چند نام فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در عناوین قضایی مجرمانه قابل توجه است اما مهم‌تر از آن، تاثیر پنهان آن‌ها در وقوع معضلات اجتماعی در سطح خانواده، محیط بیرون و متعاقبا تشکیل پرونده‌های قضایی است.

آمار قابل توجه بزه کلاهبرداری نتیجه سوء استفاده از فضای مجازی است

وی عنوان کرد: سوء استفاده از فضای مجازی و وسایل مرتبط با آن (اینترنت، دستگاه‌های خودپرداز و …) آمار قابل توجهی از بزه کلاهبرداری را به خود اختصاص داده است.

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا هشدار داد: غرق شدن زوجین در بخش‌های نامطلوب شبکه‌های اجتماعی نیز از مهم‌ترین علل اختلافات خانوادگی است و باید از تاثیرات مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای در نابود شدن کانون خانواده نیز غافل نباشیم.

این مقام قضایی تاکید کرد: جوانان و نوجوانی که بدون آموزش از این فضا و شبکه‌ها استفاده می‌کنند اولین قشر آسیب‌پذیر در این زمینه هستند.

محبی با بیان اینکه زوجین در بهره گیری از دامنه سایبر و شبکه های اجتماعی دقت کافی ندارند، گفت: شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای قرار دادن اطلاعات، عکس‌های شخصی، محرمانه و بیان احساسات درونی نیست.

 اعتماد در شبکه‌های اجتماعی مساوی است با فروپاشی بنیان خانواده

وی تاکید کرد: در این شبکه‌ها نباید به هر کسی اعتماد کرد و در بسیاری موارد، اعتماد به برخی افراد مساوی با از دست دادن خانواده، همسر و زندگی است.

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا اضافه کرد: افرادی که طمع کرده و به آسانی فریب کلاهبرداران اینترنتی را می‌خورند و اطلاعات حساب بانکی خود را به هر نحو ( فیزیکی مانند حضور در محل خودپردازهای بانکی و یا مجازی) در اختیار آنان قرار می‌دهند گروه دیگری از قشر آسیب‌پذیر را تشکیل می‌دهند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به میزان مشکلات و پرونده‌هایی که در این زمینه در استان وجود دارد علی رغم اقدامات صورت گرفته لازم است اقدامات جدی در راستای آموزش عمومی و افزایش سطح آگاهی شهروندان انجام گیرد.

حوزه و دانشگاه ظرفیتی مناسب در جلوگیری از آثار مخرب فضای مجازی

محبی بیان کرد: در این خصوص نهادهایی مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ادارات ارشاد می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

وی در نهایت راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از آثار مخرب فضای مجازی را به ۲ دسته در سطح مدیران و شهروندان تقسیم‌بندی و تشریح کرد: تشکیل کارگروه ویژه متشکل از ادارات و نهادهای مرتبط جهت برنامه ریزی و نظارت، آسیب‌شناسی علمی و بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی حوزه و دانشگاه، آگاهی‌بخشی شهروندان توسط صدا و سیما و سایر نهادهای مسئول و اصلاح ساختارهای آموزشی و تدوین محتوای مورد نیاز در این حوزه از جمله وظایف و راهکارها در سطح مدیران است.

دادستان شهرستان بوئین‌زهرا در خصوص وظایف مربوط به شهروندان توضیح داد: نظارت بیشتر والدین بر فرزندان، پرهیز از اعتماد غیر موجه به افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی و وعده‌های مالی کلاهبرداران اینترنتی اقداماتی است که شهروندان باید نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند.
انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان