۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دندانپزشکی؛ تجارت لوکس دندانپزشکان/ وقتی دندان ها از بی پولی می ریزند
کد خبر: ۲۰۰۰۵۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دندانپزشکی؛ تجارت لوکس دندانپزشکان/ وقتی دندان ها از بی پولی می ریزند

اخذ تعرفه های متعدد از سوی دندانپزشکان برای ارائه خدمات درمانی به بیماران یکی از موضوعاتی است که همواره مورد بحث بوده و نوعی سردرگمی را برای مراجعه کنندگان به مراکز دندانپزشکی به همراه داشته است.

دندانپزشکی؛ تجارت لوکس دندانپزشکان/ وقتی دندان ها از بی پولی می ریزند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان، اغلب افراد با معاینات دندانپزشکی و چکاب آشنایی دارند و کمتر کسی است که نداند مراجعه به دندانپزشک برای آگاهی از سلامت دهان و دندان سالی دو بار ضروری است که البته این تناوب در افراد مختلف بسته به نوع رژیم غذایی ، میزان رعایت بهداشت دهان و دندان ، سابقه بیماری های مختلف ؛ انجام درمان های پیچیده دندانپزشکی ، سن بالا یا مصرف داروهای کاهش دهنده جریان و میزان بزاق متفاوت است .

دندانپزشکی؛ تجارت لوکس دندانپزشکان/ وقتی دندان ها از بی پولی می ریزند

همه می دانیم که پیشگیری مقدم بر درمان بوده و هزینه های کمتری را به سبد خانوار تحمیل می کند اما عدم رعایت بسیاری از نکات بهداشتی در مورد سلامت دهان و دندان سبب شده تا بسیاری از افراد در سن 20 سالگی  اقدام به کاشت دندان کرده و به راحتی دندان طبیعی خود را از دست بدهند.

در این میان افرادی هم که خواهان استفاده از خدمات دندانپزشکی جهت ارتقا سلامت دهان و دندان خود هستند از هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی گلایه دارند.

این که بیمار برای دریافت یک خدمت یکسان با تعرفه های متعددی از سوی دندانپزشکان مواجه است به دغدغه ای مهم هنگام مراجعه به مراکز دندانپزشکی تبدیل شده است .

هزینه خدمات دندانپزشکی بسته به نوع کار و مواد مصرفی متفاوت است
علی یزدانی عضو دندانپزشک کمیسیون انجمن های پزشکی وزارت بهداشت در خصوص تعرفه های متفاوتی که دندانپزشکان در ارائه خدمات از بیماران دریافت می کنند ،می گوید :  خدمات دندانپزشکی لوکس نبوده و همه در جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان بیماران است و اگر افراد شاهد دریافت هزینه های متفاوت از سوی دندانپزشکان هستند این بدان معنا نیست که دندانپزشکان متعهد به قوانین نبوده و هر تعرفه ای را که دوست دارند از بیمار دریافت می کنند.

وی با تاکید بر این که دندانپزشکی یکی از مشاغلی است که سختی کار به آن تعلق می گیرد، ادامه می دهد: علاوه بر تبحر و تجربه ای که یک دندانپزشک در ارائه خدمات درمانی به بیماران به کار می گیرد ، بسته به نوع کار و موادی که در ترمیم و  درمان یک دندان به کار می برد تعرفه از بیمار دریافت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از دندانپزشکان گرانی مواد و تجهیزات را دلیل اخذ تعرفه های بالا از بیماران عنوان می کنند ، اظهار می کند : یکسری از وسایل مصرفی در دندانپزشکی روتین بوده که برای تمامی دندانپزشکان در هر شاخه ای که فعالیت می کنند یکسان است اما نوع کار و مواد مصرفی هم در ترمیم و درمان یک دندان سقف مشخصی دارد و ممکن است برخی از همکاران دندانپزشک در اخذ تعرفه ها مبالغه کنند که نباید این امر را به کل جامعه دندانپزشکی تعمیم داد.

به گفته وی هزینه خدمات دندانپزشکی بسته به نوع کاری که برروی دندان انجام می شود  و مواد و وسایل مصرفی متفاوت بوده و گران بودن مواد دندانپزشکی توجیه مناسبی برای اخذ هزینه های غیرواقعی نیست.

چقدر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می دهیم؟
صنعتی شدن جوامع و ماشینی شدن زندگی ها موجب شده تا ا فراد کمتر به سلامت روح و جسم خود توجه داشته باشند و کاهش سطح بهداشت دهان و دندان یکی از ارمغان های زندگی ماشینی افراد ا ست؛ یعنی رژیم غذایی نامناسب از جمله مواد شیرین و ترش و انواع فست فوودها ؛ نبود برنامه های آموزشی در رسانه های دیداری و شنیداری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های دهان و دندان ، درخواست های غیر منطقی و دور از ذهن  بیماران برای دریافت خدمات دندانپزشکی و عدم اختصاص بودجه از سوی دولت در سبد خانوار به طوری که در زمان بیماری بتوانند از ان استفاده کنند از جمله عواملی هستند که سطح بهداشت دهان و دندان را در کشور کاهش داده است.

بر کسی پوشیده نیست که پیشگیری همواره مقدم بر درمان بوده و هزینه های کمتری را به نظام سلامت و بیمار تحمیل می کند اما متاسفانه افراد در حفظ و نگهداری دندان های خود سهل انگاری می کنند به طوری که یا به درمان های دیرهنگام روی می آورند و خدمات دور از واقعیت می خواهند یا به راحتی اقدام به کشیدن دندان طبیعی خود می کنند.

شاید اگر نگاهی عمیق و منطقی به این مسئله داشته باشیم متوجه شویم که بخشی از پرداخت هزینه های بالا برای دریافت خدمات دندانپزشکی  به خود افراد و نحوه نگهداری از دندان هایشان باز می گردد.

40 درصد مردم از دریافت خدمات دندانپزشکی محروم هستند
ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت نیز در خصوص  هزینه‌های بالای دندانپزشکی بیان می کند: طبق آخرین آمارها حدود 18.5 درصد از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم تنها به خاطر هزینه‌های دندانپزشکی است و این درحالی است که حدود 40 درصد از مردم جامعه ما یعنی 4 دهک از خدمات دندانپزشکی محروم هستند و دریافت خدمات دندانپزشکی در آنها فقط در حد کشیدن دندان است .

 واقعیت این است که هر چه به دهک‌های بالا نزدیک می‌شویم،هزینه‌ی پرداختی افزایش می‌یابد و حتی به 25 درصد هم می‌رسد که این رقم آمار بالایی در مقایسه با کل هزینه‌های سلامت مردم است.

حریرچی در خصوص این که برخی از دندانپزشکان هزینه‌ی بالای خدمات دندانپزشکی را با گران بودن مواد توجیه می‌کنند، اذعان می کند : مطالعات اقتصاد سنجی نشان می‌دهد که در دندانپزشکی حداکثر موادی که مصرف می شود 10 تا 12 درصد هزینه است ومابقی  هزینه ای‌ که گرفته می‌شود هزینه‌های جانبی و دستمزد دندانپزشک است.

دندانپزشکی؛ تجارت لوکس دندانپزشکان/ وقتی دندان ها از بی پولی می ریزند

گرانی مواد دندانپزشکی نباید دستاویزی برای اخذ تعرفه های متعدد باشد
با همه این تفاسیر بسیاری از افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک با موضوع گرانی مواد و تجهیزات دندانپزشکی در پرداخت هزینه های بالای خدمات مواجه می شوند .

نوید ناصری رئیس دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی شیراز در خصوص دریافت تعرفه های متعدد برای خدمات یکسان دندانپزشکی از سوی دندانپزشکان می گوید : موضوع گرانى مواد يا تجهيزات دندانپزشكى قانوناً و اخلاقاً نبايد دستاويزى براى نابسامانى تعرفه هاى دندانپزشكى توسط همكاران دندانپزشك شود زیرا  اين امر فقط باعث سردرگمى شديد بيماران و سلب اعتماد از آنها نسبت به تمامى دندانپزشكان مى شود.

وی به ضرورت تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات مختلف دندانپزشكى از سوی مراجع ذیصلاح اشاره کرده و بیان می کند : بايد هر چه سريعتر تعرفه خدمات مختلف دندانپزشکی با توجه به پارامترهاى متعدد، توسط كارشناسان خبره و بر اساس استانداردهاى لازم، تعيين و ابلاغ شود و دندانپزشكان محترم نيز خود را ملزم به رعايت تعرفه ابلاغى بدانند نه تعيين تعرفه به دلخواه خويش.

تاسیس بیمه دندانپزشکی کارآمد کلید حل مشکلات این حوزه
ناصری ضمن تأكيد بر گران بودن كليه خدمات دندانپزشكى در سراسر دنيا و ايران به دلايل متعدد از جمله هزينه تجهيزات و مواد و همچنين عدم حمايت از بخش خصوصى در تمام دنيا، اظهار می کند: تأسيس بيمه دندانپزشكى كارآمد با توجه به شرايط كنونى در كشور جز ضروريات محسوب مى شود.

به گفته وی هم اکنون بخش صنعت بيمه در كشور بخصوص در مقوله دندانپزشكى، كاملاً ضرر رسان است و بايد چاره اى براى سودآور كردن صنعت بيمه دندانپزشكى انديشيد كه اميدواريم مجلس جدید  با آينده نگرى كامل در تدوين و تصويب قوانين، از جمله توانمند سازى بيمه هاى موجود و يا تأسيس بيمه تخصصى دندانپزشكى به چنين مهمى اقدام نمايد.

آموزش و فرهنگسازی برای ارتقاء سلامت دهان و دندان بسیار ضروری است
البته نقش رسانه های مختلف از جمله رسانه ملی در پیشگیری و آموزش افراد بویژه از سن خردسالی بسیار مهم و اساسی است ؛ این که رسانه ملی با ساخت تیزرهای مختلف و جذاب ضمن آموزش به افراد بویژه خردسالان و کودکان می تواند گام بلندی در جهت کاهش میزان ابتلای افراد به انواع بیماری های دهان و دندان بردارد.

شاید لازم باشد تا از پتانسيل هاى متعدد انجمن هاى علمى دندانپزشكى نیز برای ارتقاء سلامت دهان و دندان افراد جامعه استفاده شود .

ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی نیز در این باره می گوید: پيشنهاد مى شود از برخى دانشكده هاى دندانپزشكى تازه تأسيس و فاقد امكانات استاندارد مورد نياز مراكز آموزشى- درمانى، به عنوان دانشكده، چشم پوشى کرده  و آنها را به مراكز درمانى - پژوهشى تخصصى با رويكرد تقويت و تحكيم مبانى بهداشت دهان و دندان در جامعه تبديل نمود.

به گفته این متخصص ارتودنسی با اجرای این امر هم به مفاهيم آموزش بهداشت دهان و دندان بخوبى پرداخته  شده و هم درمانهاى دندانپزشكى لازم با هزينه هاى بسيار اندك به اقشار نيازمند و گروهاى هدف خدمت رسانى می شود .

گزارش از : زهرا رحیمی

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان