۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین جای خالی حمایت از حقوق مصرف کننده
کد خبر: ۲۰۰۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ماراتن افزايش قيمت

جای خالی حمایت از حقوق مصرف کننده

مردم این روزها با اقتصاد قهر کرده اند و این نتیجه بی نظارتی و عدم تلاش مسئولین در حوزه اقتصاد و کنترل قیمت ها است و در این ماراتن افزایش قیمت با دل نگرانی و بی اعتمادی نسبت به بازار روبه رو شده اند.

جای خالی حمایت از حقوق مصرف کننده
به گزارش صبح قزوين، افزایش سرسام آور قیمت ها در روزهای اخیر صدای مردم را بلند کرد و سکوت مسئولان به قیمت های ناعادلانه نشان داد به حقوق مصرف کنندگان احترام نگذاشته و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، فقط اين نام را به يدك مي كشد.
به راستی داروی شفابخش افزایش قیمت ها در دستان چه کسی است؟ چه زماني اين کلاف سردرگم مصرف کنندگان باز می شود؟ آیا لازم است دولت تا همیشه بالای سر تولید بایستد که مبادا قیمت ها بالا رود؟ یا مصرف کننده باید تمام افزایش قیمت را از جیبش پرداخت کند؟ افزایش نجومی قیمت خودرو، کالاهای اساسی و میوه، داستان پرماجرای برنج وگوشت وارداتی، بلیت های اتوبوس، داروها، در نتیجه کاهش تقاضا و وارد نکردن به اندازه و به موقع کالای موردنیاز مردم، احتکار .
.
.
همه و همه این را می طلبد که سیستم توزیع با جدیت بیش تری نظارت شود.
هرچند عده ای از تولیدکنندگان به ویژه سازندگان خودرو، گرانی قیمت ها را ناچیز و معتقدند اکنون قیمت ها به نرخ واقعی نزدیک شدند.
ماجرای عیدی 85 هزار تومانی و فروش بهاره هم با وجود افزایش روز افزون قیمت ها چندان توفیقی نمی کند و باید چاره ای اساسی اندیشید.
حرف های مردم از گرانی ها و روزی به اسم حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ما را بر آن داشت تا جواب بعضی از سؤال هایشان را از مسئولین جویا شویم.
سازمان تعزیرات حکومتی یکی از سازمان هایی است که دفاع از حقوق مصرف کننده را در صدر برنامه های خود دارد.
داريوش جودکی سرپرست اداره کل تعزیرات استان قزوين، در اين رابطه اظهار داشت: عمده تخلفات در بحث گران فروشی، کم فروشی، تقلب در کسب، احتکار، عدم درج قیمت، نداشتن کسب پروانه واحدهای صنفی و تولیدی، عدم اعلام موجودی کالا و جدیدأ براساس فصل هشتم، رسیدگی به تخلفات نانوایی در رأس امور اين سازمان است.
یک جنس با قیمت های متفاوت جودکی در این رابطه گفت: قیمت ها براساس کمیسیون تنظیم بازار است، این کمیسیون زیر نظر فرماندار و به دبیری سازمان تعزیرات و صنعت، معدن و تجارت فعاليت مي كند و بحث نظارت را سازمان بازرگانی عهده دار است که با شماره 124 در خدمت عموم مردم هستند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت ها باید در چارچوب قالب بندی سازمان صنعت، معدن وتجارت در کمیسیون مطرح شود و براساس آنالیزی که مدنظر است افزایش یا کاهش داده شود.
بايستي قیمت برای مصرف کننده روی کالا مشخص و مصرف کننده براساس قیمت درج شده کالای مصرفی خود را تهیه کند و اگر بیش از قیمت مشخص شده باشد وجاهت قانونی ندارد.
سرپرست اداره كل تعزيرات تصريح كرد: پرهیز از احتکارهای خانگی یکی از راه های کنترل بازار است و مردم در امر گراني ها نقش به سزايي دارند، زيرا با مديريت خريد مي توانند قيمت ها را شكسته و يكنواختي را به بازار برگردانند.
کشیک نوروزی سرپرست اداره کل تعزیرات عنوان کرد: در صورت تخلف در بازار مستقيم اقدام نمی کنیم ولی با توجه به وضعیت حاكم در بازار و از آن جايي كه در آستانه سال جدید هستیم برای رفاه شهروندان، گشت های مشترکي را با سازمان صنعت، معدن و تجارت و .
.
.
در نظر داریم که از 15اسفند ماه شروع و تا 20 فروردین ماه 92 ادامه دارد.
در صورت افزایش غیرقانونی، شهروندان به 124 اطلاع دهند یا به طور مستقیم با اداره کل تعزیرات حکومتی استان تماس گیرند.
آمار چه می گوید جودكي ضمن اشاره به اينكه افزایش قیمت ها بایستي در قالب قانون باشد، ادامه داد: در اجرای احکام به 1800 پرونده اجرایی رسیدگی شده است که نسبت به شش ماهه اول سال، با افزایش صد درصدی روبه رو بودیم.
آمارکل پرونده های وارده 9430 است، که از این میان 9177 پرونده مختومه، 253 مورد مانده و 429 مورد جزو موجودی ها مي باشد.
وی شعبه ای از نمایندگان تعزیرات در نمایشگاه بهاره برای نظارت و رسیدگی به شکایات مردم دایر خواهد شد.
عیدانه با سازمان صنعت، معدن وتجارت علی اکبر کبیری معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه، نمایشگاه بهاره از 16 تا 26 اسفند خواهد بود، گفت: ساعات بازدید نمایشگاه از 16 بعدازظهر الی 22 می باشد.
312 غرفه در این نمایشگاه فعال هستند که عمده آن ها عرضه آجیل و پوشاک را عهده دار هستند.
وی با اشاره به اینکه، 450 تن گوشت منجمد، 2000 تن مرکبات، 500 تن سیب، به استان تخصیص داده شداست، گفت: تخفيف ها در نمايشگاه بهاره 10 تا 15 درصدي و گوشت منجمد با قیمت کیلویی 17000 تومان و مرغ منجمد با 4800 تومان در اين نمايشگاه عرضه می شود.
كبيري اظهارداشت: 77غرفه موادغذایی و شوینده خواهیم داشت و اکنون 199 تن پسته به استان وارد شده که با قیمت 30هزارتومان توزیع خواهد شد.
وي در پايان با اشاره به برنامه هاي نظارتی گفت: نظارت و بازرسي با همکاری حوزه معاونت بازرسی و تعزیرات حکومتی از 10 اسفند تا 20 فروردین ماه 92 به صورت فعال اعمال خواهد شد.
 در اجراي امر نظارت با 78 بازرس و320 ناظر افتخاری از بسیج اصناف در خدمت شهروندان هستیم.
انتهای پیام/3004/ی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان