۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین اعتراض به تغییر پلاک‌ها مربوط به امور ثبتی است/ سابقه تعلیف دام سبب حق پروانه چرا می‌شود
کد خبر: ۱۹۹۸۰۰ نویسنده: علی‌اکبر اسداللهی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۱ ساعت: ۱۳:۱۹ ↗ لینک کوتاه

اعلام نظر مدیرکل منابع طبیعی استان در مورد دعوای ملکی روستاهای کوهین:

اعتراض به تغییر پلاک‌ها مربوط به امور ثبتی است/ سابقه تعلیف دام سبب حق پروانه چرا می‌شود

علی‌اکبر اسداللهی عنوان کرد: اعتراض به تغییر پلاک‌ها مربوط به امور ثبتی است که اهالی کلهر باید مراجعه کرده و اسناد و مدارک خود را به ثبت اسناد تحویل دهند و ثابت کنند که در گذشته از ذی‌نفعان پلاک‌های مورد نظر هستند.

اعتراض به تغییر پلاک‌ها مربوط به امور ثبتی است/ سابقه تعلیف دام سبب حق پروانه چرا می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، اهالی روستاهای کلهر در منطقه طارم سفلی چندی پیش به خاطر تغییر پلاک‌های روستاهای گورخانه، قوشچی و مرتضانک و مشکلاتی که برای چرای دام‌های آن‌ها پیش آمده بود، دچار چالش شده بودند.
اهالی روستاهای کلهر ادعا می‌کردند که عده‌ای تهران‌نشین که نفوذ خوبی در ادارات و روابط مطلوبی با مسئولان دارند، ییلاقات روستاهای طارم سفلی را مکان خوبی برای هواخوری و استراحت تابستانه دیده‌اند و به همین منظور با سندسازی و بدون تعارف بیش از 700 هکتار از اراضی کشاورزان و دامداران این منطقه را به نام خود مصادره کرده‌اند.
طبق قولی که مجموعه صبح قزوین داده بود، قرار شد صحت این ماجرا و چرایی آن را از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین پیگیری کنیم و در همین راستا به خدمت علی‌اکبر اسداللهی رسیدیم و وضعیت مراتع روستاهای طارم را از وی جویا شدیم که در ادامه شرح کامل این گفت‌وگو را می‌خوانیم:


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه ما برای هر پلاک یک سامانه عُرفی داریم، اظهار کرد: در کارهای منابع طبیعی مراتع به نام سامانه عُرفی و در امور ثبتی به اسم پلاک نامگذاری می‌شوند.
وی افزود: برای مشخص شدن وضعیت بهره‌برداری از هر پلاک یا سامانه عُرفی به افرادی که در گذشته ذی‌نفع بودند یا به اصطلاح دام‌های خود را برای چرا برده و یا زراعت می‌کردند اعلام می‌شود که در یک تاریخ معین که کارشناسان منابع طبیعی مراجعه می‌کنند برای ممیزی مرتع که امروزه پروانه چرا گفته می‌شود، حضور پیدا کنند.
اسداللهی خاطرنشان کرد: تاریخ مشخص شده برای حضور کارشناسان به صورت آگهی در رسانه‌های گروهی چاپ شده و از قبل از شورای روستاها اعلام می‌‌شود؛ در تاریخ اعلام شده هر کسی که ادعایی دارد باید حضور پیدا کند و از این طریق مشخص خواهد شد که افراد ذی‌نفع چه کسانی هستند که پلاک روستاهای کلهر نیز به این شکل بوده است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: در ضمن منابع طبیعی دوره‌ای یک ساله را نیز برای بررسی شکایت در مورد پلاک‌های تعیین شده در نظر می‌گیرد که معترضان می‌توانند مراجعه کرده و نقطه نظرات خود را بیان کنند.
این مسئول تصریح کرد: اهالی کلهر منطقه طارم سفلی در اعتراض به عملکرد عده‌ای از مردم سیاهپوش ادعا دارند که پلاک‌های ثبتی متعلق به آن‌ها توسط این افراد عنوان دیگری پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: اعتراض به تغییر پلاک‌های مربوط به امور ثبتی است که اهالی کلهر باید مراجعه کرده و اسناد و مدارک خود را به ثبت اسناد تحویل دهند و ثابت کنند که در گذشته از ذی‌نفعان پلاک‌های مورد نظر هستند.
اسداللهی اظهار کرد: در جلسه‌ای که در معاونت امور اراضی جهاد کشاورزی استان برگزار شد نیز به اهالی کلهر که از تغییر پلاک‌ها شاکی هستند، گفته شد که باید مدارک اثباتی خود را ارائه دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه تشریح کرد: ممکن است فردی ساکن روستایی نباشد اما سال‌ها در آنجا دامداری کند؛ بنابراین کسی که در مرتعی سابقه تعلیف دام داشته باشد حق دارد که برای او پروانه چرا ثبت شود.

وی با اشاره به دیگر ادعای اهالی کلهر مبنی بر تخریب اراضی و مزارع توسط سیاهپوشی‌ها و ویلاسازی‌های غیرمجاز در روستای سمنگان گفت: هر روستایی دارای یک طرح هادی است که در راستای آن ساخت و سازها انجام می‌گیرد.
اسداللهی افزود: به احتمال زیاد تمامی روستاهایی که در زلزله سال 69 آسیب دیده‌اند دارای طرح هادی بوده و یک سکونتگاه برای اهالی آن روستا تعریف شده است، بنابراین هر روستایی که طرح هادی دارد باید طبق آن عمل کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین خاطرنشان کرد: ممکن است ظرفیت طرح هادی روستایی برای ساخت و ساز تکمیل شده باشد که با مراجعه به بنیاد مسکن افراد می‌توانند درخواست توسعه طرح هادی را داشته و این موضوع را از طریق دهیار روستا پیگیری کنند.
این مسئول تصریح کرد: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز چه در اراضی ملی و چه در اراضی زراعی که خارج از طرح هادی روستا باشد، ممنوع است و افراد در صورت مشاهده اینگونه موارد می‌توانند مراتب را به سامانه 131 اطلاع دهند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان