۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دخانیات باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود/ کلسیم را در غذای روزانه خود بگنجانید
کد خبر: ۱۹۹۷۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۱ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

فوق تخصص روماتولوژی:

دخانیات باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود/ کلسیم را در غذای روزانه خود بگنجانید

دکتر مهناز عباسی با بیان اینکه کلسیم را در غذای روزانه خود بگنجانید، عنوان کرد: نقش دقیق دخانیات بر ابتلا به پوکی استخوان به خوبی مشخص نیست؛ اما مشاهده شده که مصرف دخانیات باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود.

دخانیات باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود/ کلسیم را در غذای روزانه خود بگنجانید
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، دکتر مهناز عباسی، فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه از پوکی استخوان به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود، اظهار کرد: این بیماری با کاهش مواد معدنی و کاهش استحکام استخوان‌ها در انسان نمایان می‌شود.
وی افزود: استخوان‌های افراد مبتلا به این عارضه به قدری ضعیف می‌شوند که حتی با زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیفی مثل خم شدن به شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که عموما در نواحی لگن و یا ستون فقرات رخ می‌دهد، دچار می‌شوند.

پوکی استخوان در زنان شایع‌تر از مردان است
عباسی با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان شایع‌تر از مردان است، خاطرنشان کرد: این بیماری در زنان بخصوص در سن ۴۲تا ۴۵سالگی که دوره یائسگی را سپری می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود.
فوق تخصص روماتولوژی با تصریح بر اینکه پوکی استخوان در سطوح اولیه هیچ علائمی ندارد، بیان کرد: با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود.
عباسی اضافه کرد: دارو، رژیم غذایی سالم و ورزش‌های استقامتی در جلوگیری از این بیماری و استحکام استخوان‌ها موثر است.
وی هشدار داد: کمردردهای مداوم، کاهش قد در طول زمان و قوز می‌تواند علایم بیماری پوکی استخوان باشد.
عباسی با اشاره به اینکه کم‌بودن سطح هورمون‌های جنسی باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شود، عنوان کرد: کاهش سطوح استروژن در یائسگی یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به پوکی استخوان است.
وی گفت: مردان با افزایش سن دچار کاهش سطح تستوسترون می‌شوند و همچنین بعضی از روش‌های درمانی مخصوص سرطان پروستات باعث کاهش سطوح تستوسترون در این قشر می‌شود که عاملی برای ابتلا به پوکی استخوان است.

دخانیات باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود
فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث افزایش ابتلا به پوکی استخوان می‌شود، اذعان داشت: نقش دقیق دخانیات بر ابتلا به پوکی استخوان به خوبی مشخص نیست؛ اما مشاهده شده که مصرف دخانیات باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود.
عباسی عنوان کرد: حرکات ورزشی باعث استقامت بخشیدن و استحکام استخوان‌ها می‌شود که این امر می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و درمان آن کمک کند؛ حرکات ورزشی استقامتی برای بهبود وضعیت استخوان‌ها موثر‌اند.
وی ادامه داد: توصیه‌های درمانی و روش‌های جلوگیری از پوکی استخوان تقریبا مشابه هستند و عمدتا شامل مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات بخصوص انواع کم چرب آن و تماس کافی با نور آفتاب به منظور تأمین ویتامین D کافی برای بدن می‌باشد.

کلسیم را در غذای روزانه خود بگنجانید
فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: اگر قصد دارید داروهایی را مصرف کنید که به کاهش تحلیل استخوان و جلوگیری از شکستگی کمک کند مکمل‌های غذایی گزینه‌های خوبی هستند اما بهتر است کلسیم را در غذای روزانه خود بگنجانید.
وی در ادامه بیان کرد: با مصرف محصولات لبنی کم‌چرب مثل شیر بدون چربی و پنیر کم چرب، تن ماهی ساردین همراه با استخوان، آب میوه‌ها، غذاهای حاوی کلسیم زیاد و سبزیجات برگ‌دار تیره سلامت استخوان‌های خود را تضمین کنید.
عباسی در پایان توضیح داد: بهترین منبع ویتامین D، نور طبیعی خورشید است که با روزی ١٠دقیقه قرار گرفتن در معرض خورشید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب هم می‌توان به پیشگیری و هم به درمان پوکی استخوان کمک کرد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان