۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین استکبار در فتنه ۸۸ کوشید بازی باخته را به برد تبدیل کند
کد خبر: ۱۹۹۵۹۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

استکبار در فتنه ۸۸ کوشید بازی باخته را به برد تبدیل کند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: سران استکبار در فتنه ۸۸ تلاش کردند حداکثر سوء‌استفاده را از شرایط ببرند و بازی باخته را به برد تبدیل کنند.

استکبار در فتنه ۸۸ کوشید بازی باخته را به برد تبدیل کند

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، فتنه 88 را محصول سوءاستفاده برخی از جریانات داخل کشور از ابهامات ایجاد شده در انتخابات دهم ریاست جمهوری دانست و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری دهم شرایطی پیش آمد که شاید در انتخابات‌های قبلی مشابه آن وجود نداشته بود.

وی افزود: یکی از آن موارد، تفاوت آرا و سلیقه رأی دهندگان در روستاها و شهرهای کوچک با شهرهای بزرگ بود؛ این شرایط منجر به زمینه‌سازی شبهات در اذهان برخی از رأی‌دهندگان شد که با سوء‌استفاده برخی از جریانات سیاسی به یک مسأله پیچیده در فضای سیاسی کشور بدل گشت.

فرهنگی همچنین گفت: در این انتخابات برخلاف انتخابات‌های گذشته یک خط‌کشی روشن بین آرای روستاها و شهرهای بزرگ بوجود آمده بود لذا افرادی که در شهرهای بزرگ رأی داده بودند و برخی از آنها در شعب اخذ رأی مشغول به خدمت بودند، طبیعتاً انتظار داشتند که آرای کل کشور نیز شبیه به آرای شعبات شهرهای بزرگ باشد.

وی یکی دیگر از عوامل شبهه‌زای انتخابات را در اعلام متمرکز نتایج استان‌ها دانست و اظهار داشت: در سال 88 آرا به صورت استانی و متمرکز اعلام می‌شدند، لذا وقتی که هنوز آراء استان‌ها جمع‌بندی نشده بود، برخی با دسترسی به آراء شهرستان‌ها، توانستند نتایجی از انتخابات را اعلام کنند و این مسأله نیز در ذهن برخی از مردم ایجاد شبهه کرد که چگونه ممکن است، آرا قبل از اعلام رسمی، پیش‌بینی شود!

این نماینده مجلس عملکرد برخی از مدیران را نیز مزید بر علت دانست و گفت: در انتخابات سال 88، عملکرد برخی از مدیران،  شبهه بوجود آمده را تشدید کرد و در کنار آن جریان سیاسی که نتیجه انتخابات را از دست داده بود، سعی کرد از این شرایط حداکثر بهره‌برداری را کند و با تشدید شبهات و طرح برخی از مسائل غیر واقعی، توانست برخی از افراد مردد در شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران را با خود همراه کند.

فرهنگی گذر زمان را پاسخ‌گوی شبهات پیش‌آمده دانست و اضافه کرد: علی رغم اینکه در برخی اذهان شبهاتی پیرامون صحت انتخابات شکل گرفته بود ولی با گذر زمان و مشخص شدن آراء هر یک از شعب، مردم به دلایل تفاوت نسبت آرا بین شهرها و روستاها پی بردند و این مسأله به مرور منجر به شبهه‌زدایی از اذهان مردم شد.

وی سوء‌استفاده آگاهانه برخی جریانات سیاسی از شبهه‌های شکل گرفته را یک اقدام غیر اخلاقی دانست و گفت: جریاناتی که آگاهانه بر این بستر سوار شدند و عامدانه در آتش فتنه هیزم ریختند، باید پاسخگوی خون‌های به ناحق ریخته شده در جریان حوادث سال 88 باشند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح عملکرد سران استکبار در مواجهه با انتخابات 88 اشاره کرد و اظهار داشت: در همان ساعات اولیه که مردم با شور و نشاط در پای صندوق‌های رأی حضور یافتند، این موضوع به‌طور گسترده در رسانه‌های جهان بازتاب یافت که در نتیجه آن برخی از مقامات غربی و به‌خصوص رئیس‌جمهور آمریکا مجبور به موضع‌گیری در قبال این حادثه پر شکوه شدند و شرایط به گونه‌ای می‌رفت که گویی سران استکبار موضع خود را در برابر ایران اسلامی تضعیف شده می‌دیدند.

وی ادامه داد: ولی پس از اعلام نتایج و شبهه‌افکنی‌های که توسط برخی از جریانات سیاسی شده بود و ایجاد تردید در اذهان برخی از رأی‌دهندگان، سران استکبار مواضع خود را عوض کردند و با تغییر روش تلاش کردند حداکثر سوء‌استفاده را از شرایط ببرند، به عبارت دیگر خواستند که بازی باخته را به برده تبدیل کنند.

فرهنگی در پایان به سه درس مهم از فتنه 88 اشاره کرد و گفت: به نظر من سه درس مهم از فتنه 88 باید گرفت و در آینده مسیر انقلاب اسلامی همواره باید مورد توجه قرار دهیم. اولین درس، توجه به واقعیات است. ما نباید در هیچ شرایطی اسیر اوهامات و مسائل خیالی و غیر متقن شویم. دومین درس این است که در هر شرایطی باید استقلال خود را از فضای هیجانی پیرامونی حفظ کنیم و نباید تحت تأثیر فضای پیرامون به اتخاذ تصمیمات شتابزده روی آوریم. سومین درسی که باید به آن اشاره کرد مسأله قانون‌گرایی است.  

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فتنه 88 نشان داد در صورتی که در شرایطی از مسیر قانونی خارج شویم، لطمات جبران‌ناپذیری به کشور و ملت وارد می‌شود، همان گونه که در فتنه سال 88 همین گونه شد.  

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان