۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تعرفه‌های متعدد در مبادی رسمی کشور، قاچاق را به صرفه کرده است
کد خبر: ۱۹۹۴۶۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تعرفه‌های متعدد در مبادی رسمی کشور، قاچاق را به صرفه کرده است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هزینه‌های بالای ورود کالا از مبادی رسمی و تعدد تعرفه‌ها در زمان ترخیص و ارزش افزوده، قاچاق را به صرفه کرده است.

تعرفه‌های متعدد در مبادی رسمی کشور، قاچاق را به صرفه کرده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، حبیب‌‌الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز یکشنبه 30 خرداد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی به نمایندگان مردم درباره عملکرد این ستاد و وضع موجود قاچاق کالا و نیز اقتصاد مقاومتی گفت: علل و عوامل متعددی باعث قاچاق کالا می‌شود.

وی از تنوع موضوع قاچاق به عنوان علت اول یاد کرد و بیان داشت: معمولا موضوع قاچاق در کشورهای دیگر بر روی کالاهای ممنوعه موضوعیت پیدا می‌کند و محدود به موارد خاص است همچون قاچاق انسان، مواد مخدر، سلاح و مهمات و موارد دیگر اما در کشور ما قاچاق در 4 حوزه کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط و کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع موضوعیت می‌یابد.

حقیقی بیشترین حجم قاچاق را مربوط به کالاهای مجاز، مشروط و یارانه‌‌ای برشمرد و گفت: قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر است.

وی با اشاره به اینکه هنوز در کشور هم مواجه با قاچاق ورودی و هم مواجه با قاچاق خروجی هستیم، خاطرنشان کرد: با 15 کشور همسایه‌ایم که بنا بر شرایط اقتصادی متفاوتی که دارند بحث قاچاق از جهت کسب درآمدی برایشان موضوعیت دارد و انگیزه‌ای برای پیشگیری ندارند لذا تاکیدی بر اقدامی در جلوگیری از آن نیز ندارند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق را معلول ناکارآمدی فرآیندهای تجاری کشور عنوان کرد و گفت: هزینه‌های بالای ورود کالا از مبادی رسمی و تعدد تعرفه‌ها در زمان ترخیص و ارزش افزوده قاچاق را به صرفه کرده است.

وی افزود: اگر کسی بخواهد کالای خود را از مبادی رسمی وارد کشور کند برای او دلار سه هزار تومانی 6 هزار تومان تمام می‌شود اما اگر بخواهد همین کالا را از مبادی غیر رسمی وارد کشور کند دلار سه هزار تومان، 3500 تا 4 هزار تومان برای او تمام می‌شود.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که در کشور ما 66 مورد معافیت وجود دارد که 40 مورد آن اقتصادی است، گفت: این معافیت‌ها عمدتا برای زمان‌های خاص، مناطق معین و کالاهای مشخصی تعریف شده است در حالی که اکنون به طور گسترده و در مورد کالاهای عمومی و به طور دائم اعمال می‌شود.

وی تعدد مبادی رسمی کشور را از عوامل دیگر حجم بالای قاچاق در کشور خواند و خاطرنشان کرد: کشورهایی با چند برابر میزان تجارت نسبت به کشور ما مبادی رسمی ورود و خروج کالای بسیار کمتری دارند.

*** روزانه سه هزار و 300 کانتینر بدون کوچک‌ترین کنترلی وارد کشور می‌شود

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فقدان زیرساخت‌های کنترلی مناسب به عنوان عامل دیگر قاچاق گسترده در کشور یاد کرد و گفت: روزانه سه هزار و 300 کانتینر بدون کوچک‌ترین اقدام کنترلی وارد کشور می‌شود.

وی به ناکافی و غیررقابتی بودن تولیدات داخلی با اجناس مشابه خارجی اشاره کرد و در توضیح علت دیگر حجم بزرگ ورود کالای قاچاق به کشور گفت: نظام گردش پول و منابع مالی در کشور مشخص نبوده و شفافیت ندارد.

حقیقی تداوم پرداخت یارانه به سوخت را عامل دیگر قاچاق به ویژه گازوئیل از کشور خواند و گفت: قیمت گازوئیل در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت عمده دارد به طوری که در ایران لیتری 300 و در کشورهای همسایه لیتری 4500 تومان است.

*** تامین نبودن معیشت مرزنشینان زمینه‌های انتقال کالا از معابر غیررسمی را فراهم می‌کند

وی با تاکید براینکه تا زمانی که برای مرزنشینان معیشت قابل قبول تامین نشود زمینه‌های انتقال کالا از معابر غیررسمی کشور همواره فراهم است، اظهار داشت: منفعت اصلی در قاچاق کالا را کسانی می‌برند که اصلا دیده نمی‌شوند و جنس‌شان را در مبدا تحویل گرفته و در مقصد تحویل می‌دهند.

* فقدان مدیریت یکپارچه عاملی برای قاچاق است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فقدان مدیریت یکپارچه در مبادی رسمی کشور و نقش داشتن چندین دستگاه به طور موازی در این باره به عنوان دیگر زمینه گسترش قاچاق در کشور نام برد و گفت: عوامل فرهنگی و اجتماعی از جمله تغییر الگوی مصرف و گرایش به خرید کالاهای خارجی نیز از جمله علل افزایش ورود قاچاق به کشور است.

وی به تعدد مبادی غیررسمی ورود و خروج کالا به کشور به عنوان عامل دیگر حجم بالای قاچاق در کشور اشاره کرد و با تاکید براینکه قاچاق مسئله‌ای تک‌بعدی نیست به تشریح رویکردهای برنامه‌ای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اقدامات پیشگیرانه آن اشاره کرد و از تهیه بسته نظارت بر ترانزیت خارجی توسط این ستاد خبر داد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ذکر اقدامات مقابله‌ای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشفیات کلان قاچاق کالا در سه‌ماهه اول سال 95 را یادآور شد و با اشاره به اقدامات این ستاد در انهدام و جلوگیری از بازگشت کالاهای قاچاق به کشور از ضرورت اقدامات فرهنگی و پژوهشی و نیز مساعدت‌های مجلس در این باره سخن گفت.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان