۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین برگزیده شدن آثار تاریخی و فرهنگی استان قزوین
کد خبر: ۱۹۹۱۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۹ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

در کنگره موزه‌های بدون دیوار اروپا اعلام شد

برگزیده شدن آثار تاریخی و فرهنگی استان قزوین

در کنگره موزه‌داران اروپا مقالات مختلفی درباره اهمیت موزه‌های شهری و منطقه‌ای و نقش محورهای تاریخی فرهنگی در تبدیل شهرها به موزه‌های بدون دیوار ارائه شده که خوشبختانه محور تاریخی –فرهنگی قزوین در رده طرح‌های برگزیده بوده که در کتاب کنگره منعکس است.

برگزیده شدن آثار تاریخی و فرهنگی استان قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، اولین نشست سیاست‌گذاری ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین شب گذشته(جمعه) با حضور محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و مجابی مشاور سازمان در امور ساماندهی دولتخانه در میراث فرهنگی قزوین برگزار شد.
در این جلسه سید مهدی مجابی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تهران احیاء و بازنده سازی مجموعه دولتخانه صفوی قزوین را از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دانست.
وی در ادامه گفت: نخستین و مهمترین پروژه‌ای که باید در مجموعه دولتخانه صفویه پس از آزادسازی کامل عرصه و حریم آن به عنوان اقدام اولیه صورت گیرد، انجام پروژه‌های باستان شناسی در این محوطه است تا با استفاده از اطلاعات باستان‌شناختی به دست آمده در کاوش‌ها، محور اصلی باغات و عمارت‌های معروف این مجموعه را مشخص و بنا بر اسناد و اطلاعات موجود محدوده و تعداد آنها را نشانه‌گذاری کرد.
مدیر پروژه ساماندهی دولتخانه صفوی همچنین تجسم فضایی مجموعه دولتخانه را برای عموم مردم حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: تعریف فضاهای مختلف این مجموعه تاریخی و به دنبال آن آماده سازی ذهنیت جامعه و عموم مردم نسبت به اجرای طرح ساماندهی دولتخانه صفویه از موارد حساس این پروژه به شمار می‌رود که مهمتر از مباحث کالبدی است و باید با تکیه بر فعالیت‌های پشتیبان علمی و جمع آوری اسناد و اطلاعات تاریخی و انتقال اطلاعات به مردم، این تجسم فضایی و باور را برای اقشار مختلف جامعه فراهم و از فرصت حضور آنها در مجموعه بهره‌مند شد.

مجابی با اشاره به اهمیت نقش محورهای تاریخی – فرهنگی شهر در شکل‌گیری موزه‌های شهری و منطقه‌ای ابراز کرد: در کنگره موزه‌داران اروپا مقالات مختلفی درباره اهمیت موزه‌های شهری و منطقه‌ای و نقش محورهای تاریخی – فرهنگی در تبدیل شهرها به موزه‌های بدون دیوار ارائه شده که خوشبختانه محور تاریخی – فرهنگی قزوین در رده طرح‌های برگزیده بوده که در کتاب کنگره منعکس شده است.
وی ادامه داد: طرح ساماندهی مجموعه دولتخانه صفوی قلب این محور خواهد بود که امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از تجارب و سوابق موجود درسطح ملی و بین المللی و حمایت‌های وسیع و همه جانبه مدیریت عالی استان بتوانیم در اجرای این پروژه موفق عمل کنیم.
گفتنی است؛ در این جلسه همچنین مباحث مربوط به اقدامات و سیاست‌های اجرایی اولیه پروژه شامل فازبندی اجرای طرح‌های عملیاتی ساماندهی مرمت، احیاء و پشتیبانی در قالب پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت، آزاد سازی مجموعه و تعیین مکانی برای استقرار و معرفی در داخل سایت و برآورد هزینه‌های مورد نیاز پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت ومقرر گردید در اسرع وقت برنامه زمانبندی شده و موازی اقدامات و عملیات تهیه شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان