۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا سازمان ملل در برابر عربستان کوتاه آمد؟
کد خبر: ۱۹۹۱۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۹ ساعت: ۱۱:۲۶ ↗ لینک کوتاه

عربستان سپر دفاعی رژیم صهیونیستی در منطقه؛

چرا سازمان ملل در برابر عربستان کوتاه آمد؟

تحلیل‌گران بین‌المللی معتقدند که حکومت فعلی عربستان در ظاهر شیوخ آل سعود هستند ولی در واقع لابی صهیونیستی بر امور مدیریت دارد.

چرا سازمان ملل در برابر عربستان کوتاه آمد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، طی هفته‌های گذشته خبرهایی از مقامات آمریکایی مطرح شد که عربستان در حادثه یازدهم سپتامبردست داشته است. خبری که از سال 2001 به عنوان ابزاری برای آمریکا و همچنین کشورهای استکباری برای تعرض به خاک کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه استفاده شد.

 
در همان سالها یا بهتر بگوییم ماه های اول بررسی حادثه یازدهم سپتامبر کاملا واضح بود که مقامات آمریکایی از این عملیات و عوامل آن اطلاع داشته اند.
 
گزارش 28 صفحه ای محرمانه ای است که کنگره آمریکا در سال 2002 درباره این حملات تروریستی تهیه نمود اما دولت جورج بوش دستور داد تا این گزارش بصورت محرمانه بایگانی شود. جنجال های انتخاباتی آمریکا سبب شد تا برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواستار بررسی نقش عربستان سعودی در حوادث یازده سپتامبر سال 2001 شود که به یکباره این مطلب سرخط خبری تمامی رسانه های جهان شد.
 
در همین حال یکی ازاعضای کمیته مستقل تحقیق کنگره آمریکا در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت، کاملا مشخص است که عوامل دولت عربستان سعودی با هواپیماربایانی که در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر شرکت داشتند، همکاری داشته اند.
 
انتشار این اخبار دست خوش اتفاق دیگری در عالم سیاست شد به طوری که گروهی از سناتورهای آمریکایی اخیرا لایحه ای را تنظیم و ارائه کرده اند که براساس آن در صورتیکه خانواده قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر بتوانند دست داشتن مقامات سعودی در حادثه یازدهم سپتامبر را اثبات کنند، مقامات ریاض در دادگاه های آمریکا محاکمه خواهند شد.

چرا سازمان ملل در برابر عربستان کوتاه آمد؟


 
نکته جالب توجه در این کش و قوس‌های خبری واکنش عربستان بود که تهدید کرد در صورتیکه این لایحه تصویب بشود، اوراق قرضه 750 میلیارد دلاری دولت آمریکا را خواهد فروخت.
 
این واکنش سریع عربستان به دست داشتن در حادثه یازده سپتامبر برای افکار عمومی دنیا قابل پذیرش بود چرا که طی چند سال اخیر وحشی‌گری های این رژیم کودکش سبب شد تا گروهک‌های تروریستی تکفیری در منطقه شکل بگیرد و از طرفی دیگر به خاک کشور یمن تعرض و مردم آن را به خاک و خود بکشاند.
 
حال بعد از چندین سال وحشی گری عربستان و رسیدن صدای مردم مظلوم یمن به سازمان ملل بلاخره این نهاد بین المللی با انتشار گزارشی، کشور عربستان و متحدانش را در جنگ یمن را به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اضافه کرد.
 
انتشار این گزارش که انتظار می رفت ضربه سنگینی بر پیکره رژیم کودکش سعودی باشد به عنوان ابزاری برای قدرت نمایی در سازمان ملل استفاده شد. تهدیدات ریاض بر سازمان ملل سبب شد تا بان کی مون دبیرکل سازمان ملل تنها 3 روز پس از انتشار این گزارش از مواضع خود کوتاه بیاید و با صدور بیانیه‌ای و تنها با هدف جلب رضایت رژیم پادشاهی آل سعود، اعلام کند، تصمیم بر این گرفته شد، تا نام ائتلافی را که عربستان سعودی برضد تروریسم برعهده دارد، از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان به صورت "موقت" به منظور بررسی آتی این مساله حذف کند.

در بخشی از گزارش دبیرکل سازمان ملل در خصوص جنایات عربستان و متحدانش علیه مردم بی دفاع یمن آمده است: "ائتلاف کشورهایی که ریاض رهبری آنها را برضد یمن برعهده دارد، 60 درصد از قتل عام کودکان یمن را در سال گذشته میلادی برعهده داشته است، و بسیاری از کودکان یمنی در اثر همین حملات زخمی شده اند، که براساس آمارهای دقیقی که در اختیار داریم در سال گذشته 510 کودک یمنی به دلیل این حملات هوایی کشته شده اند، و 667 کودک نیز متحمل جراحات سنگینی شده اند". همچنین این گزارش اعلام کرده که نیمی از حملات صورت گرفته ضد مدارس و بیمارستان های یمنی هم توسط ائتلاف سعودی صورت گرفته است.
 
کارشناسان سیاسی و بین المللی معتقدند که سازمان ملل متحد سالهای سال است که اعتبار و جایگاهش را از دست داده و دیگر آن تأثیرگذاری که انتظار می رفت را ندارد. نهادی که باید به دنبال صلح بین المللی باشد در واقع سیاست "صلح گزینشی" آن هم به خواست و رأی لابی صهیونیستی انجام می دهد.
 
نکته ای که در این یادداشت قرار است بدان پرداخته شود، به نظر می‌رسد که آمریکا و متحدانش بدنبال طرح سناریوی جدیدی در منطقه هستند. پُر واضح است که ایران با دستاوردهایی که در حوزه های مختلف از جمله فسطین، لبنان، بیداری اسلامی، مقاومت اسلامی و حضور مستشاری در عراق و سوریه و نقش حمایتی در تحولات یمن و بحرین داشته و به عنوان قدرت اول منطقه بیش از گذشته مطرح است.
 
ضربات سنگینی که آمریکا و عربستان در این چند سال از ایران در خورده اند، جایگاه آنان را بین از هر زمانی دیگری متزلزل کرده است و برای اینکه رژیم غاصب صهیونیستی را حفظ نمایند به نظر می‌آید به دنبال معرفی کشور قدرتمند دیگری برای محافظت از اسرائیل هستند.
 
در همین راستا دبیرکل حزب‌الله لبنان در ارزیابی خود از سیاست های عربستان در منطقه تاکید کرد که عربستان مانعی در برابر آزادسازی فلسطین به شمار می رود.
 
سؤال اساسی افکار عمومی دنیا این است که مدعیان دفاع از حقوق بشر چرا با توجه به اینکه مستندات محکمی از دخالت و دست داشتن عربستان در حادثه یازده سپتامبر دارند حاضر به قرار دادند نام عربستان در تحریم های بین المللی و یا لیست کشورهای تروریستی نیستند؟ و یا اینکه سازمان ملل متحد که می بایست حامی کشورها باشد چرا بعد از انتشار گزارش کشتارهای کودکان بی دفاع یمنی از مواضع خود کوتاه می آید آن هم بخاطر قطع حمایت مالی!؟؟
 
همانطور که در بالا اشاره شد و در بررسی اخبار تحولات منطقه مشاهده می شود آمریکا نمی تواند شرکای خود را کنار بگذارد به طوریکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه مفصلی که روزنامه القدس العربی با وی انجام داد، ضمن اشاره به سیاست خارجه آمریکا در قبال منطقه خاورمیانه اظهار داشت: آمریکا از خاورمیانه دست برنخواهد داشت و حضور نظامی آن در آنجا ادامه دارد.
 

تحلیل ها نشان می دهد پولهای شیوخ سرمست آل سعود اینبار علاوه بر حمایت مالی از تروریسم بدنبال طرح "قدرت اول" در منطقه با حمایت آمریکا و اسرائیل است.
تحلیل‌گران بین المللی معتقدند که حکومت فعلی عربستان در ظاهر شیوخ آل سعود هستند ولی در واقع لابی صهیونیستی بر امور مدیریت دارد. در این حال گرم تر شدن روابط رژیم اسرائیل با عربستان، بحرین و امارات به سطح بالایی رسیده و در اولین گام آنان تصمیم به راه اندازی سفارتخانه های رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی متحد ریاض هستند.

انتهای پیام/1404

منبع: سازمان بسیج دانشجویی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان