۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین روزنامه آمریکایی; مقامات آمریکایی مانع توافق تاریخی ایران با بوئینگ خواهند شد+عکس
کد خبر: ۱۹۸۷۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۷ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

با انتشار گزارشی عنوان شد

روزنامه آمریکایی; مقامات آمریکایی مانع توافق تاریخی ایران با بوئینگ خواهند شد+عکس

«ایران می گوید به توافقی تاریخی برای خرید هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ دست یافته است؛ به دست آوردن تاییدیه چنین توافقی از دولت آمریکا بسیار سخت خواهد بود...»

روزنامه آمریکایی; مقامات آمریکایی مانع توافق تاریخی ایران با بوئینگ خواهند شد+عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،روزنامه آمریکایی "یو.اس.ای تودی" (USA Today) با انتشار گزارشی به قرارداد خرید 100 هواپیمای مسافربری توسط ایران از شرکت آمریکایی بویئنگ پرداخته و مدعی است مقامات آمریکایی به احتمال زیاد مانع از انجام این توافق خواهند شد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: «ایران می گوید به توافقی تاریخی برای خرید هواپیماهای مسافربری شرکت بوئینگ دست یافته است. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، ایران توافق تاریخی خود با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ را نهایی کرده است؛ این توافق در راستای تلاش های جاری ایران برای نوسازی و ارتقاء ناوگان هوایی غیرنظامی این کشور صورت گرفته است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که این توافق در روزهای آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد. اجرایی شدن این توافق به معنای پرواز هواپیماهای جدید آمریکایی بر فراز آسمان ایران برای اولین بار پس از انقلاب سال 1979 خواهد بود. بر اساس این توافق چند میلیارد دلاری، ایران ایر به بیش از 100 هواپیمای بوئنگ مجهز خواهد شد.»

یو.اس.ای تودی در ادامه نوشت: «یکی از مقامات شرکت بوئینگ به رویترز اعلام کرده است که "ما با تایید دولت آمریکا گفتگوهایی با شرکت هواپیمایی ایران در رابطه با خرید احتمالی هواپیماهای مسافربری بوئینگ و خدمات مربوطه داشته ایم. اما ما بر اساس استانداردهایی که داریم، جزئیات مذاکرات با مشتریان خود را اعلام نخواهیم کرد و مشتریان ما می توانند خودشان هرگونه توافق حاصله را اعلام نمایند. البته اجرایی شدن هرگونه توافق حاصله مشروط بر تایید دولت آمریکا خواهد بود.»

این روزنامه آمریکایی با اشاره مشروط بودن اجرایی شدن چنین قراردادهایی به تایید دولت آمریکا می نویسد: «به دست آوردن چنین تاییدی می تواند بسیار سخت باشد؛ چرا که تحریم های باقی مانده ایران، استفاده از دلار در تجارت با این کشور را ممنوع می سازد و همچنین قانونگذاران جمهوری خواه آمریکایی که با انجام توافق هسته ای مخالف بوده اند به احتمال زیاد با چنین توافقی نیز مخالفت خواهند کرد.»

گفتنی است "جان کربی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به توافق هسته ای و فروش هواپیما به ایران گفته است: "توافق هسته ای با ایران شامل بیانیه ای است که اجازه کسب مجوز مورد به مورد از سوی افراد و نهادهایی که خواستار صدور مجوز، فروش و یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری صرفا به منظور هوانوردی مسافربری تجاری هستند را به آنها می دهد."

در انتهای این گزارش آمده است: «ایران ایر همچنین در ماه ژانویه به توافقی با ارزش 27 میلیارد دلار با شرکت اروپایی ایرباس برای خرید 118 هواپیما دست یافت. ایران به دنبال جایگزینی حدود 400 هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی خود است.»

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان