۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی
کد خبر: ۱۹۸۴۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

بعد از سخنان دیروز رهبری؛

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی هشدار جدی رهبر معظم انقلاب درباره نقض برجام از سوی غرب را بازتاب دادند.

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد ایجاد اختلال در روند اجرای برجام هشدار داد.

پایگاه اینترنتی دفتر مقام معظم رهبری  به نقل از اظهارات ایشان در جمع شماری از مسئولان کشور نوشت: «ما توافق هسته ای را نقض نمی کنیم، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهدید می کنند که توافق هسته ای را پاره می کنند، اگر آنها این کار را بکنند، ما هم این توافق را آتش می زنیم.»

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از توافق هسته ای با ایران، آن را «فاجعه» خوانده و گفته است اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، یکی از اولویت هایش، نابودی این توافق خواهد بود.

رهبر معظم ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت «طرف دیگر باید تحریم ها را لغو کند ولی این کار را نکرده است، موضوع روابط بانکی هنوز حل و فصل نشده است، ما نمی توانیم پول های نفت و دیگر سرمایه های بلوکه شده خود در کشورهای خارجی را پس بگیریم؛ آمریکایی ها به بخش بزرگی از تعهدات خود عمل نکرده اند در حالیکه ما به تعهدات خود پایبند بوده ایم.»

ایران از این موضوع گله مند است که بانک های بین المللی بویژه اروپایی، از ترس اقدامات تنبیهی آمریکا، از معامله و انجام امور مالی با بانک های ایرانی طفره می روند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس حل و فصل مناقشات به اسلو سفر کرده است، در اظهاراتی، از آمریکا خواست موانع «روانی» بر سر راه تجارت با کشورش را رفع کند.

وی در سخنان خود گفت «روی کاغذ، آمریکا تحریم ها را لغو کرده است ولی پیامدهای روانی مرتبط با سالها تحریم، هنوز پابرجاست، آمریکا باید نقشی فعالتر در محو این پیامدها ایفا کند.»

ظریف تصریح کرد در دیدار روز چهارشنبه با جان کری همتای آمریکایی خود در پایتخت نروژ، بار دیگر این مسائل را با وی در میان خواهد گذاشت.

از سوی دیگر،  خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: آیت الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران روز سه شنبه تاکید کرد در صورتی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آنگونه که تهدید می‌کنند موافقتنامه هسته‌ای را پاره کنند، ایران آن را آتش خواهد زد. 

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان ماه اوت گذشته اعلام کرد «پاره کردن» موافقتنامه دشوار خواهد بود، اما در صورتی که رئیس جمهور آمریکا شود، این قرارداد را چنان سختگیرانه تحت نظارت قرار خواهد داد که «آن‌ها (ایران) هیچ فرصتی نداشته باشند.» 

رسانه‌های دولتی ایران به نقل از (آیت الله) خامنه‌ای اعلام کردند: «جمهوری اسلامی، نخستین نقض کننده موافقتنامه هسته‌ای نخواهد بود. وفادار ماندن به عهد، یک دستور قرآنی است. اما در صورتی که تهدید پاره کردن موافقتنامه هسته‌ای از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عملی شود، آنگاه جمهوری اسلامی این موافقتنامه را آتش خواهد زد.» 

وی اشاره‌ای به هیچ نامزد خاصی نکرد، و گفت تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان قائل نمی‌شود. رسانه‌های دولتی ایران اعلام کردند وی این سخنان را در دیدار مقامات ارشد کشور با ایشان از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، مطرح کرد. 

هیلاری کلینتون در ماه مارس در سخنرانی خود خطاب به یک لابی حامی اسرائیل در واشینگتن اعلام کرد ایران همچنان یک تهدید علیه اسرائیل شمرده می‌شود، و باید به دقت بر آن نظارت کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: (آیت الله) خامنه‌ای اعلام کرد تحریم‌ها کاملا لغو نشده است، مشکلات بانک‌های ایرانی حل نشده است، و پول ایران که در دیگر کشور‌ها نگه داشته می‌شود به این کشور باز گردانده نشده است. 

وی افزود: «موافقتنامه هسته‌ای دارای خلل و فرج‌هایی است که اگر بسته شود، معایب آن کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.» 
وی در ادامه گفت: «برخی تصور می‌کنند می‌توانیم با آمریکایی‌ها کنار بیاییم و مشکلات خود را حل کنیم. این یک ایده نادرست و توهم است.» 

 (آیت الله) خامنه‌ای افزود ایران با متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد و تعطیل کردن تاسیسات هسته‌ای خود در فردو و اراک، به تعهدات خود عمل کرده است.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان