۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین گام جدید سازمان غذا و دارو در تولید داروهای بیولوژیک در سال ۹۵
کد خبر: ۱۹۸۴۳۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

گام جدید سازمان غذا و دارو در تولید داروهای بیولوژیک در سال ۹۵

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو از گام جدید تولید داروهای بیولوژیک در سال ۹۵ خبر داد.

گام جدید سازمان غذا و دارو در تولید داروهای بیولوژیک در سال ۹۵
علی واشقانی فراهانی مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان در خصوص گروه‌های تشکیل دهنده صنعت دارویی بیولوژیک کشور گفت: گروه دارویی بیولوژیک از 4 گروه داروهای مشترک خون و پلاسما، بیوتکنولوژی، واکسن‌ها و گروه سلول درمانی و ژن درمانی تشکیل شده که گروه آخر هنوز به صورت رسمی کار خود را آغاز نکرده و در سال 95 فعالیت جدی خود را شروع می کند.

وی در خصوص وضعیت تولید داروهای مشترک خون و پلاسما عنوان کرد: در این گروه از دارو ها تولید داخل نداریم البته بخشی از فرآورده‌های آن توسط سازمان انتقال خون و شرکت‌های خصوصی به خارج از کشور ارسال و با منشاء پلاسمایی وارد کشور می‌شود.

فراهانی ادامه داد: در بخش داروهای بیوتکنولوژی با چند تولید کننده داخلی بخش عمده‌ای از بازار را تامین می کنیم و تنها 5 تا 10 درصد به صورت وارداتی است.

مسئول اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در خصوص گروه واکسن‌ها بیان کرد: در بخش واکسن ها دو تولید کننده اصلی و چند تولید کننده تک محصولی داریم که بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر داروی تولید داخل داشته باشیم که بتواند جوابگوی نیاز داخل باشد با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی اجازه واردات داده نمی‌شود مگر در موارد خاص که دارو برند اصلی باشد در این صورت هم اجازه واردات محدود است.

فراهانی در خصوص وضعیت نظارت سازمان غذا و دارو بر قاچاق داروی بیولوژیک اظهار داشت: از دو طریق دادن مجوز تولید و سامانه ردیابی اطلاعات دارو می‌توان از صحت همه داروهایی که از مجاری قانونی وارد کشور می شوند اطمینان حاصل کرد.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان