۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین اهداکنندگان مستر خون در اولویت سرمایه گذاری/ لزوم حضور جوانان در اهدای خون
کد خبر: ۱۹۸۳۷۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اهداکنندگان مستر خون در اولویت سرمایه گذاری/ لزوم حضور جوانان در اهدای خون

رییس مرکز انتقال خون گفت: اهداکنندگان مستمر اولویت اصلی سازمان انتقال خون برای آموزش و سرمایه گذاری هستند.

اهداکنندگان مستر خون در اولویت  سرمایه گذاری/ لزوم حضور جوانان در اهدای خون
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ آیین تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون با حضور علی اکبر پور فتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور،سید مرتضی طباطبایی مدیرعامل سازمان انتقال خون تهران و جمعی دیگر از مسئولان سازمان انتقال خون، ورزشکاران ، هنرمندان و جمعی از اهداکنندگان مقارن با روز جهانی اهدای خون در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم پور فتح الله با بیان اینکه  سال گذشته 108 میلیون اهدا کننده در سراسر دنیا وجود داشته است، گفت: دو میلیون و 100 نفر از این جمعیت را ایرانیان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سهم 18 کشور صنعتی  دنیادر اهدای خون 50 درصد کل دنیااست در حالیکه 17.5 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند در واقع این مساله نشان از توزیع نابرابر اهداکنندگان است.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد: کشور ما از نظر اهدا خون در وضعیت مناسبی قرار دارد و27 واحد اهدای خون به ازای 1000 نفر جمعیت درنظر گرفته شده است و شاخص رشد آن 11.8 درصد برآورد شده که 2.5 برابر کشورهای منطقه است و این امر نشان از همت بالای اهداکنندگان است.

پور فتح الله با اشاره به اینکه اهداکنندگان خون سرمایه های جهان هستند و سلامت آن ها تاثیربسزایی در سلامت  گیرندگان دارد، اظهار کرد: براساس آمارها در کشور500 هزار اهداکننده وجود دارد که سالی دو بار خون اهدا می کنند .

وی گفت: اهداکنندگان خون سرمایه های اصلی اجتماع هستند و باید اهدای خون به شکل فرهنگ در آیدو این رویه را بین آحاد جامعه گسترش داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به تغییرات مثبتی که  اهدای خون در بهبود روند مرگ و میر ناشی از HIV طی سالیان گذشته درجهان داشته است، بیان کرد: با تغییر نگرش در جوانان و حرکت به سمت خودمراقبتی  اهدای خون روند بهتری را درپیش می گیرد.

پور فتح الله ‌عنوان کرد: بایستی به سمت اهدای مستمر حرکت کنیم و این شاخص را ارتقا دهیم هم چنین خود مراقبتی از مسایلی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

وی بیان کرد: اکنون هدف ما صفر شدن انتقال بیماری هایی نظیر هپاتیت و HIV از طریق اهداکنندگان است که البته این مشکلات در اهداکنندگان مستمر بسیار نادر است .

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور یادآور شد: بخش عمده اهداکنندگان امروز  افرادی هستند که از دوران جنگ به این مساله روی آوردند اما باید بکوشیم تا جوانان را به سمت اهدای خون سوق دهیم و روی جمعیت جوان سرمایه گذاری شود به ویژه آنکه از سال 1373 واکسن هپاتیت ب به متولدان تزریق می شود که باعث مصونیت از این بیماری می شود لذا سرمایه گذاری روی نسل جوان اهمیت دارد.
    
در این مراسم سید مرتضی طباطبایی مدیرعامل سازمان انتقال خون تهران ضمن اشاره به کیفیت بالای خون طی سه سال اخیر ، مجوز دوسالانه احداث پلاسما به این مرکز داده شد.

وی هم چنین یادآور شد: اولویت اصلی در این نهاد ، اهدای خون مستمر جوانان و بانوان است و 350 واحد در تهران به دریافت خون اهدا کنندگان می پردازد.

طباطبایی با اشاره به اینکه عملکرد قابل قبول سازمان ، دستاوردهای علمی خوبی در پی دارد، بیان کرد: از تمامی ورزشکاران، هنرمندان  و افراد معروف جامعه که در امر اهدای خون شرکت کردند  تشکر می کنم.

گفتنی است در این مراسم از اهدا کنندگان مستمر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان