۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین گليم منطقه الموت شماره استاندارد ملی دریافت کرد
کد خبر: ۱۹۸۱۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۵ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

در اجلاس کمیته ملی سازمان استاندارد ایران؛

گليم منطقه الموت شماره استاندارد ملی دریافت کرد

ویژگی‌های رشته بومي و اصيل گليم الموت موفق به دريافت شماره استاندارد ملي شد.

 گليم منطقه الموت شماره استاندارد ملی دریافت کرد
محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین  گفت: رشته گلیم بافی الموت از رشته‌های بومی و اصیل صنایع دستی با قدمتی طولانی و دارای پیشینه کهن در استان قزوین است.
وی با بیان اینکه گلیم الموت در بخش ویژگی موفق به دریافت شماره ملی استاندارد شد، اذعان کرد: ویژگی‌های رشته بومي و اصيل گليم الموت موفق به دريافت شماره استاندارد ملي شد.
حضرتی با اشاره به روند دریافت شماره استاندارد اظهار داشت: در دویست و شصت و پنجمین اجلاس کمیته ملی استاندارد خدمات با موضوع " صنایع دستی– گلیم الموت– ویژگی‎ها "که در اسفندماه سال 1394 در سالن اجلاس کمیته ملی سازمان ملی استاندارد ایران برگزار گردید، رشته گلیم بافی الموت بررسی و با تایید کارشناسان فنی موفق به دریافت شماره ملی استاندارد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین درباره روند تنظیم و تصویب پیش نویس استاندارد این رشته افزود: تهیه و تدوین پیش نویس استاندارد ملی مذکور توسط کارشناسان معاونت صنایع دستی قزوین انجام و با تصويب موضوع توسط سازمان استاندارد ملي و برگزاري کميسيون‌هاي فني متعدد با حضور معاون صنايع دستي استان، هنرمندان، کارشناسان، توليد کنندگان عرصه هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي و کارشناسان مدعو سازمان استاندارد، ویژگی‌های رشته گلیم الموت به تصویب رئیس و اعضای کمیته ملی رسید و منجر به دریافت شماره ملی استاندارد این رشته اصیل و بومی استان قزوین شد که نسخه الكترونيكي اين استاندارد بر روي سايت سازمان استاندارد به شماره 220481 موجود است. 
وی تاکید کرد: تولید انواع بافته‌ها داری در استان قزوین از قدمت و پیشینه‌ای کهن برخوردار است که گلیم یکی از انواع این محصولات بوده و در هر یك از مناطق این استان با ویژگی‌های خاص خود بافته می‌شود.
این مسئول در پایان گفت: در این میان گلیم الموت و بوئین زهرا با نقوش و رنگ‌های زیبا از اهمیت بیشتری بر خوردار هستند و هنرمندان بسیاری در منطقه الموت به تولید این محصول اشتغال دارند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان