۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نوشابه گازدار در لیست سیاه کالاهای آسیب رسان قرار گرفت
کد خبر: ۱۹۷۹۹۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

نوشابه گازدار در لیست سیاه کالاهای آسیب رسان قرار گرفت

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص آسیب های ناشی از مصرف نوشابه های گازدار هشدار داد.

نوشابه گازدار در لیست سیاه کالاهای آسیب رسان قرار گرفت
بهروز جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارودر گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ در خصوص ترکیبات نوشابه های گازدار گفت: نوشابه های گازدار ترکیب آب ، گازکربنیک، اسیدهای آلی، آمولسی فایر، رنگ و طعم دهنده های مصنوعی هستند که انواع طعم دهنده آن در گذشته مجوز تولید را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده اند. 

وی با بیان اینکه نوشابه های گاز دار با استفاده از قند های طبیعی مانند شکر یا مصنوعی مانند آسپارتام، آسه سولفام و سوکرالوز شیرین  می شوند، عنوان کرد: این محصول جزو کالاهای آسیب رسان به سلامت قرار گرفته بنابراین توصیه عمومی ما به عدم مصرف یا مصرف حداقلی آن است که این  به منزله ممنوعیت مصرف نیست بلکه هشدار تغذیه ای است.

جنت یادآور شد: نوشابه ‌های گازدار علاوه بر قند زیاد، دارای املاح فسفاتی هستند که در جذب کلسیم غذا ایجاد اختلال می ‌کند لذا در صورت مصرف مداوم، کلسیم کاهش یافته و در نهایت  به پوکی استخوان منجر می شود که ارزش تغذیه ای این محصول منحصر به قند مصرفی در آن است که باتوجه به آمار بالای بیماران مبتلا به دیابت، مصرف آن توصیه نمی شود. 

جنت عنوان کرد: اسید فسفریک موجود در نوشابه باعث جدا شدن کلسیم از استخوان ها و برهم خوردن تعادل میزان کلسیم و فسفر در دستگاه گوارش می شود بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می کند و از سوی دیگر به راحتی نمی تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی می شود.

وی در خصوص نحوه نظارت سازمان غذا و دارو بر تولید و توزیع نوشابه های گاز دار تصریح کرد: واحدهای تولید نوشابه گازدار تحت نظارت دائم مسئولین فنی  ، معاونان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی هستند ودر صورت مشاهده هرگونه تخلف  برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان