۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین محدوده جغرافیایی اصلی‌ترین مشکل نام‌نویسی خانواده‌ها در مدارس
کد خبر: ۱۹۷۹۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۴ ساعت: ۱۵:۲۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از مشکلات ثبت‌نام در مدارس دولتی گزارش می‌دهد؛

محدوده جغرافیایی اصلی‌ترین مشکل نام‌نویسی خانواده‌ها در مدارس

عمده شکایت والدین برای ثبت‌نام فرزندانشان، مربوط به موضوع «محدوده جغرافیایی» برای مدارس دولتی است؛ زیرا بسياري از والدين تمايل دارند فرزند خود را در مدرسه‌اي ثبت‌نام كنند كه به لحاظ كيفيت، برتر از مدرسه موجود در محدوده جغرافيايي آنهاست.

محدوده جغرافیایی اصلی‌ترین مشکل نام‌نویسی خانواده‌ها در مدارس
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، 
هرسال با شروع فصل ثبت نام شاهد تکاپوی والدین برای نام نویسی فرزندانشان در مدارسی با کیفیت مطلوب هستیم هرچند این مشکل بیشتر برای دانش‌آموزان پایه‌ اول هر مقطع تحصیلی که باید وارد مدرسه‌ای تازه شوند، نِمود بیشتری دارد.
در این میان والدینی که از موقعیت مالی مناسبی برخوردارند با گزینه‌های بیشتری برای انتخاب مدرسه‌ای مناسب برای تحصیل فرزند خود مواجه هستند؛ اما والديني كه شرایطی خاص یا امكان پرداخت شهريه‌هاي سنگین در مدارس غیردولتی را ندارند، بايد خود را برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مربوط به ثبت نام مهیا کنند.
عمده شکایت والدین برای ثبت‌نام فرزندانشان، مربوط به موضوع «محدوده جغرافیایی» برای مدارس دولتی است؛ زیرا بسياري از والدين تمايل دارند فرزند خود را در مدرسه‌اي ثبت‌نام كنند كه به لحاظ كيفيت، برتر از مدرسه موجود در محدوده جغرافيايي آنهاست از سوی دیگر مدارس دولتي نیز طبق قانون موظفند فقط دانش‌آموزان را براساس محدوده تقسيم شده از سوي مناطق آموزش و پرورش ثبت نام كنند که این امر موید شروع فصلی تازه برای رویارویی والدین با مشکلات نام نویسی است.
خانم محمدی یکی از شهروندان به پارتی بازی در ثبت‌نام اشاره کرد و گفت: اگر کسی دارای آشنا یا به قول معروف پارتی باشد به راحتی می‌تواند اسم فرزندش را در مدرسه دلخواهش ثبت‌نام کند در غیر اینصورت با بهانه‌ای نظیر پر شدن ظرفیت مدرسه و یا هزار بهانه دیگر مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: مدارس غیرانتفاعی مطرح استان نیز شهریه‌های بالایی مطالبه می‌کنند که پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست.
این خانم افزود: اولویت من برای ثبت‌نام پسرم، مسائل دینی و مذهبی بود از سویی دیگر مسائل مالی برای من خیلی مطرح نبود؛ بر این اساس مدرسه غیرانتفاعی نزدیک منزلمان که دارای چنین مشخصه‌ای است را انتخاب کردم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهریه مدارس هر سال افزایش می‌یابد هم‌اکنون می‌گویم اگر مدرسه دولتی باشد، خیلی بهتر است.
محمدی در پایان گفت: دولت ملزم به تامین هزینه تحصیل دانش‌آموزان است نه اینکه والدین مجبور باشند به دلیل کیفیت پایین مدرسه فرزند خود را در ازای پرداخت شهریه سنگین در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند.
خانم نوروزی نیز این‌گونه گفت: برای ثبت نام پسرم در مدارس دولتی اقدام کردم اما از آنجا که تعداد مدارس دولتی خوب، بسیار انگشت شمار است و از سویی دیگر خارج از محدوده جغرافیایی منزل ما و بسیار دور هستند، ممکن نشد.
وی ادامه داد: به هر حال بُعد مسافتی نیز موضوع مهمی برای خانواده‌ها به شمار می‌آید؛ زیرا قرار است فرزندشان یک سال تحصیلی این مسافت را هر روز طی کند.
این شهروند قزوینی بیان کرد: برای ثبت نام در مدارس شاهد نیز اقدام کردم که آن هم به دلیل داشتن شرایط خاص ممکن نشد در نهایت ترجیح دادم تا در مدرسه غیردولتی نزدیک محل سکونت که کیفیت بهتری دارد، ثبت‌نام کنم.
خانم حسینی درباره ثبت نام فرزندش گفت: نزدیک خانه ما مدرسه دولتی وجود دارد اما با توجه به تعریف‌هایی که از کیفیت مطلوب مدرسه‌ای دیگر که کمی بالاتر از محل سکونت ما قرار دارد؛ شنیده بودم دوست داشتم تا پسرم در چنین محیط آموزشی ای تحصیل کند؛ لذا برای ثبت نام پسرم در مقطع اول ابتدایی به این مدرسه مراجعه کردم اما مدیر مدرسه با بیان اینکه سهمیه شما همان مدرسه نزدیک منزلتان است از ثبت نام اجتناب کرد.
وی ادامه داد: برای رهایی از این مشکل یکی از دوستانم پیشنهاد داد تا با پرداخت پول، اجاره‌نامه جعلي از بنگاه معاملات ملكي تهیه کنم اما من موافق انجام چنین کار غیرقانونی نبودم لذا دوباره به مدرسه مراجعه کردم.
حسینی در پایان گفت: مدیر مدرسه وقتی با اصرار من مواجه شد گفت شما مراحل ثبت نام و سنجش پسرت را تا دیر نشده در همان مدرسه نزدیکتان انجام بده و دو هفته دیگر به این مدرسه مراجعه کن شاید در صورت داشتن ظرفیت، ثبت نام کردیم.
خانم معروفی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: در سال جاری یکی از مشکلات عدیده در ثبت نام دانش‌آموزان ابتدایی، دانش آموزان اول هستند که به دلیل حجم بالای متولدین سال 88 تا 89، ظرفیت مدارس پاسخگوی این تعداد دانش آموز نیست.
وی ادامه داد: من به عنوان یکی از والدینی که پیگیر ثبت نام فرزندم در اول ابتدایی هستم، اما هنوز نتوانسته‌ام در مدارس نزدیک به محل زندگیمان، ثبت‌نام داشته باشم، ظرفیت همه مدارس برای اول ابتدایی پر شده در حالی که مدارس نزدیک به محل زندگی جزء سهمیه دانش‌آموزان محسوب می‌شوند.
معروفی افزود: با پیگیری از آموزش و پرورش منطقه، تنها این جواب را دادند که منتظر بمانید تا شاید ظرفیتی ایجاد شود.
برای پیگیری مشکلات مربوط به ثبت نام در مدارس دولتی گفتگویی با یکی از مسئولان آموزش و پرورش انجام شده دادیم.
خیراله رحمانی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مشکلات مربوط به محدوده جغرافیایی اظهار کرد: معمولا در هر شهرستان برخی از مدارس با کیفیت و شرایط مناسبی هستند و اولیای دانش‌آموزان نیز تمایل دارند که فرزندانشان در این مدارس تحصیل کنند؛ اما با توجه به محدودیت فضا، این امر عملا امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل ضرورت دارد که در دراز مدت شرایطی فراهم شود تا با توزیع عادلانه امکانات، مدرسه‌ای با عنوان جنوب شهر و شمال شهر و قوی و ضعیف نداشته باشیم؛ به عبارتی همه مدارس از جذابیت یکسانی برخوردار باشند تا اولیا با آرامش خاطر فرزندان خود را در هر مدرسه‌ای ثبت نام نمایند.
رحمانی خاطرنشان کرد: اما واقعیت امر این است که هم‌اکنون برخی از مدارس در قزوین و یا سایر استان‌ها، جزء مدارس برتر محسوب می‌شوند و اولیا مشتاق ثبت نام فرزندانشان در این مدارس هستند؛ به طور مثال در شهر قزوین در مقطع ابتدایی معمولا همه تمایل به ثبت نام در مدرسه قوام یا در متوسطه در مدرسه صدرا دارند که با توجه به محدودیت ظرفیت مدرسه، ممکن نیست.
وی تصریح کرد: از سنوات گذشته برای رفع مشکلات، ثبت‌نام در مدارس براساس محدوده جغرافیایی انجام می‌شود؛ تا با نام نویسی براساس ضوابط و چارجوب‌های تعیین شده، بتوان پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان بود.
این مسئول تأکید کرد: باید براساس عدالت آموزشی شرایطی فراهم شود تا اولیا برای تحصیل فرزندنشان فقط رغبت به ثبت نام در مدارس خاصی را نداشته باشند؛ لذا در این مسیر حرکت می‌کنیم تا با توزیع عادلانه امکانات در مدارس، همه از شرایط برابری برخوردار باشند اما با توجه به شرایط موجود به ناچار مسئله سهمیه بندی مطرح است.
وی عنوان کرد: در پاره‌ای موارد نیز مباحث روانی در انتخاب مدارس مطرح است، به طور مثال در سطح شهر قزوین معلمان همه مدارس در مقطع ابتدایی، معمولا فاصله زیادی به لحاظ توانایی با هم ندارند از نظر بحث امکانات آزمایشگاهی و هوشمندسازی نیز وضعیت اینگونه است.
رحمانی ادامه داد: البته در برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیز نگاه آموزش و پرورش توجه بیشتر به تجهیز مدارسی است که امکانات کمتری دارند تا با فراهم شدن شرایط و گزینه‌های انتخاب بیشتر، از فشار اولیاء برای نام نویسی دانش‌آموزان در تعداد معدودی از مدارس کاسته شود.
وی بیان کرد: در برخی از موارد خاص نیز با مراجعه اولیا به اداره آموزش و پرورش و انجام پیگیری‌های لازم، مشکل مربوطه حل می‌شود؛ اما به طور کلی ثبت نام براساس محدوده جغرافیایی تعیین شده، انجام می‌شود اما به نواحی مختلف نیز تاکید شده تا با بررسی مشکلات مراجعین، تا جایی که امکان دارد؛ مشکل را برطرف کنند.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: براساس قاعده کلی، خود را ملزم کرده‌ایم تا چارجوب‌ها رعایت شوند حال اگر کسی مرتکب تخلفی شود باید با وی برخورد می‌شود البته من منکر معدود اشتباهات رخ داده نیستم اما به طور کلی به همه مناطق و روسا تاکید شده که چارجوب‌ها را رعایت کنند.
وی اخذ هرگونه وجهی را هنگام ثبت نام از اولیای دانش آموزان غیرقانونی عنوان کرد و ادامه داد: همچون سال‌های گذشته دریافت هر نوع وجهی بابت ثبت نام به غیر از هزینه کتاب و بیمه، تخلف محسوب می‌شود و اگر موردی در این باره گزارش شود حتما بررسی صورت می‌گیرد.
رحمانی بیان کرد: عمده شکایت ثبت شده اولیا در سال‌های گذشته پیرامون ثبت نام دانش‌آموزان، مربوط به بحث سهیمه بندی و محدوده جغرافیایی است؛ البته به ندرت نیز مواردی بود که اولیا از دریافت وجه خارج از ضوابط تعیین شده، شکایت داشتند.
وی ادامه داد: واحد رسیدگی به شکایات، از ابتدای ثبت نام تا انتها، ملزم به کنترل و نظارت بر روند اجرای ثبت نام مدارس هستند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با افراد متخلف برخورد و به شکایات رسیدگی می‌کنند همچنین معاونین آموزشی و مسئولین مقاطع نیز پیگیر هستند تا ثبت نام‌ها به درستی انجام شوند.
این مسئول تصریح کرد: اولیای محترم در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند با شماره واحد شکایات در آموزش و پرورش، 33340556 و33353021 تماس حاصل نمایند تا بلافاصله و در اسرع وقت به شکایات آنها رسیدگی شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان