۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین عدم گرایش به پوچ‌گرایی و خودکشی ره‌آورد دینداری است
کد خبر: ۱۹۷۹۶۵ نویسنده: حجت الاسلام درویشوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۴ ساعت: ۱۵:۱۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس دینی:

عدم گرایش به پوچ‌گرایی و خودکشی ره‌آورد دینداری است

حجت الاسلام احمد درویشوند با اشاره به تاثیر سازنده دینداری در امید بخشی گفت: فرد دیندار با داشتن انگیزه قوی برای ادامه زندگی، هرگز دچار پوچ‌گرایی نشده و اقدام به خودکشی نمی‌کند.

عدم گرایش به پوچ‌گرایی و خودکشی ره‌آورد دینداری است
حجت الاسلام احمد درویشوند، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، با اشاره به نقش دین در ایجاد سلامت روح و روان اظهار کرد: دین و مذهب به معنای یک راه درست و صحیح بوده و اسلام به معنای تسلیم بودن و پذیرفتن همین مسیر درست و حق است.
وی با اشاره به فرموده امام علی(ع) که دین نیرومندترین تکیه گاه است، افزود: افراد دارای سلامت روان سه ویژه بارز دارند که از جمله آن برخورداری از تفکر صحیح، خلق و خوی پسندیده و بحث رفتارها و روابط طبیعی فرد است.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها به صورت فطری از اخلاق و رفتارهای نادرست گریزان هستند و در این میان دین نقش فضایل اخلاقی را پررنگ‌تر کرده و به راستگویی و صداقت جلوه زیبایی بخشیده است.
وی ادامه داد: انسان در شرایط عادی با خود، خلق و خدا در ارتباط است، فرد دارای سلامت روان همراه با احترام به شخصیت خود، با دیگر افراد جامعه و اعضای خانواده خود با مهربانی برخورد می‌کند به طوریکه مهرورزی به هنری برای او تبدیل شده و همه خواهان برقراری ارتباط با وی می‌شوند که این ویژگی نشان دهنده سلامت روان فرد است.
درویشوند، عدم دینداری یا کم‌رنگ شدن باورهای اعتقادی را دلیل ایجاد مشکلات کنونی در زندگی بیان کرد و گفت: وجود برخی مشکلات نظیر اضطراب، عدم توکل، خودخواهی، افسردگی و ناسازگاری‌های اجتماعی که در جامعه نمود بیشتری پیدا کرده به دلیل تسلیم نبودن در برابر حق است.
وی با اشاره به نقش توکل در ایجاد آرامش درونی عنوان کرد: همه انسان‌ها به صورت عادی نیاز به اعتماد و تکیه به قدرتی والا دارند چرا که در لحظات گرفتاری و شرایط سخت، انسان نیازمند وصل شدن به نیرو و قدرتی مافوق بشری برای نجات از شرایط دشوار است که این تکیه گاه همان قدرت خداوند بزرگ و حکیم است.
این کارشناس دینی با اشاره به تاثیر سازنده دینداری در امید بخشی عنوان کرد: بحث دینداری در وحله اول بارقه امید و اعتماد را در روح و روان فرد جاری می‌سازد فرد دیندار با داشتن انگیزه قوی برای ادامه زندگی، هرگز دچار پوچ‌گرایی نشده و اقدام به خودکشی نمی‌کند.
وی تصریح کرد: ما باید به این باور برسیم که خدای متعال در فرازو نشیب‌های زندگی همراه ماست و کسی که ما را همواره مورد آزمایش قرار می‌دهد به طور قطع در سختی‌ها و گرفتاری‌ها نیز دست ما را خواهد گرفت.
درویشوند درباره تاثیر روان شناختی دعا در سلامت روان گفت: دعا از تواضع و خضوع ناشی می‌شود از این رو انسان سرکش دستش به سمت آسمان بلند نمی‌شود بنابراین در ابتدا باید زمینه خضوع را از طرق دینداری ایجاد کرد.
وی افزود: نفس دعا در شخص مومن سه راهی ایجاد می‌کند نخست اینکه خدای متعال دعای شخص را سریعا یا بعد از گذر زمان اجابت می‌کند یا اینکه چیزی بهتر از آن را نصیب فرد می‌کند.
این کارشناس مذهبی در پایان گفت: ما در زندگی، دستان خدا را بسیار مشاهده می‌کنیم و دعا موجب آرامش روحی فرد می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان