۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رابطه معناداری بین طلاق با عضویت در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد
کد خبر: ۱۹۷۸۳۸ نویسنده: مهدیه صادق پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۴ ساعت: ۱۱:۵۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد روانشناسی در مصاحبه با صبح قزوین:

رابطه معناداری بین طلاق با عضویت در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد

مهدیه صادق پور تصریح کرد: رابطه معناداری بین تقاضای طلاق و عضویت یکی از زوجین متقاضی طلاق، در شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود دارد از آنجا که این افراد در دام یک رابطه کاذب قرار می‌گیرند لذا از واقعیت‌های زندگی مشترک دور می‌شوند.

رابطه معناداری بین طلاق با عضویت در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد
مهدیه صادق پور، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، درباره آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌ها اظهار کرد: سردی روابط زوجین علل مختلفی دارد که برخی از آن‌ها با تغییر شرایط محیطی دچار تحول می‌شود.
وی افزود: لایک، کامنت، شیر، فوروارد و سایر مشتقات شبکه‌های اجتماعی با ورود خود جای انرژی مثبت، ارتباطات رو در رو، همچون دوست داشتن و احساسات درونی و بیرونی واقعی که زوجین را به هم نزدیک می‌کند، گرفته است.
صادق پور عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظر کاربر جذاب بوده و افراد را به سمت خود می‌کشانند از سویی دیگر فقدان همدلی میان زوجین، موجب پناه بردن آن‌ها به این شبکه‌ها می‌شود تا از این طریق نیازهای عاطفی خود را برآورده کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ورود به این شبکه‌ها ممکن است با آسیب‌هایی همراه باشد؛ زیرا روز به روز از ارتباط مثبت زوجین کاسته می‌شود و آن‌ها به سمت فردی که حرف‌های او را گوش می‌دهد و تحقیر و نقدش نمی‌کند، کشش پیدا می‌کند.

تاثیر استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر طلاق عاطفی

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: متاسفانه برخی از زوجین اجازه صحبت به همسر خویش را نمی‌دهند و با تحقیرش، باعث تنهایی و انزوای شریک زندگی خود می‌شوند.
وی اضافه کرد: این افراد به دلیل برآورده نشدن نیازهای عاطفی و روانی خود به فضای مجازی گرایش پیدا کرده و دچار آسیب می‌شوند و طلاق‌های عاطفی بی‌ارتباط با استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی مجازی نیستند.


صادق پور در ادامه گفت: رابطه معناداری بین تقاضای طلاق و عضویت یکی از زوجین متقاضی طلاق، در شبکه‌های اجتماعی مجازی وجود دارد از آنجا که این افراد در دام یک رابطه کاذب قرار می‌گیرند لذا از واقعیت‌های زندگی مشترک دور شده و تعهدات خود را نسبت به زوج مقابل فراموش می‌کنند.
وی تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی هر اندازه‌ای که از نظر کاربر جذاب باشد، قابلیت انتقال معنویت را نخواهد داشت چنانچه در آیه 21 سوره روم آمده است، از جمله نشانه‌های خداوند این است که برای شما همسرانی آفریده که با آن‌ها آرامش پیدا کنید و میانتان دوستی و مهربانی قرار داد.

ارتباط جنسی کلامی و ویدیویی نوعی خیانت به همسر محسوب می‌شود

این روانشناس تصریح کرد: تنوع و تعدد در روابط مجازی همچنین قابلیت دسترسی به افراد در موقعیت‌های مختلف، از آسیب‌های پنهان فضای مجازی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: زوج‌هایی که به دلایل مختلف عملکردهای زناشویی خود را ناکارآمد می‌دانند به برقراری ارتباط‌های پنهانی اقدام می‌کنند و به جای حل مسایل و مشکلات زندگی مشترک خود، مسئله جدیدی برای خود و خانواده خود ایجاد می‌کنند که از آن با نام خیانت یاد می‌شود.
صادق پور خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه به دلیل وجود شبکه‌های مجازی، ارتباط جنسی کلامی و حتی ویدیویی وجود دارد که علاوه بر یک انحراف جنسی، نوعی خیانت به همسر نیز محسوب می‌شود.

مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی

وی عنوان کرد: پیامد تمامی این آسیب‌ها می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامت روان و کاهش میزان رضایت از زندگی و در نهایت جدایی باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست از شبکه‌های مجازی بیان کرد: وقت نداشتن حتی برای همسر که باعث سست شدن بنیان زندگی و افزایش احتمال از هم پاشیدگی زندگی مشترک می‌شود از جمله آسیب‌های استفاده بی رویه از شبکه‌های مجازی است.
وی در ادامه گفت: بدبینی و بی‌اعتمادی در زندگی مشترک باعث ایجاد روابط ناسالم و پر آسیب می‌شود عواملی همچون تسلط نیروی جنسی، نیاز به محبت و نیاز به مورد توجه قرار گرفتن، نبود الگوی مناسب و غیره می‌تواند به این وضعیت دامن بزند.


راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های شبکه اجتماعی مجازی
صادق پور به راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های شبکه اجتماعی مجازی اشاره کرد و گفت: برای اینکار باید مهارت‌های ارتباطی مفید و موثر خود را افزایش و به تدریج عادت استفاده از شبکه‌های مجازی را تغییر داد همچنین روزها و زمان استفاده از این شبکه‌ها را مشخص و محدود کرد و فعالیت‌های مثبت از قبیل صله ارحام، گذراندن اوقات فراغت با خانواده را جایگزین نمود.
وی خاطرنشان کرد: هر نوع مشکل نیاز به بررسی و درمان دارد و پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی از این امر مستثنی نیستند.

افسردگی، اضطراب و ترس زمینه ساز گرایش به شبکه‌های اجتماعی

این روانشناس تاکید کرد: مسائلی نظیر افسردگی، اضطراب و ترس که زمینه ساز گرایش به شبکه‌های اجتماعی است به درمان و توجه بالینی نیاز دارد لذا با مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک با صلاحیت، خود و زندگی مشترکتان را از آسیب شبکه‌های مجازی رها سازید.
وی تصریح کرد: برای مقابله با آسیب ناشی از شبکه اجتماعی، پیشگیری از تضاد شکل گیری الگوها و ارزش‌های سنتی و مدرن بین زوجین لازم است خانواده‌ها خود به شناخت ازرش‌ها و الگوهای موجود بپردازند و نحوه درست استفاده از این شبکه ها را بیاموزند.
صادق پور با اشاره به اهمیت خانواده در معرفی و انتقال الگوهای مناسب بیان کرد: با توجه به نفوذ قابل توجه نهاد خانواده در انتقال ارزش‌ها و هنجارها، با استفاده از سبک انتقال درونی سازی و متقاعد کردن به صورت ملایم، چنین سبکی را در انتقال الگو‌های مورد نظر در نظر بگیرند.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که ارزش‌های اخلاقی یک مسئله درونی و روانی است، لذا برقراری ارتباط بین اخلاق و جنبه روانشناختی فضای مجازی و پیروی از احکام دینی یک امر ضروری محسوب می‌شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان