۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چاه‌هاي جاذب شهر قزوين شناسنامه‌دار مي‌شوند
کد خبر: ۱۹۶۸۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۰ ساعت: ۱۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري:

چاه‌هاي جاذب شهر قزوين شناسنامه‌دار مي‌شوند

مجتبي منتظري بیان کرد: به منظور پيشگيري از افکن چاه‌هاي جاذب و جلوگيري از خسارت به منازل، مراکز تجاري و ديگر تاسيسات شهري طرح شناسنامه دار کردن چاه‌ها آغاز شد.

چاه‌هاي جاذب شهر قزوين شناسنامه‌دار مي‌شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين صبح امروز(پنج شنبه) در جلسه کارگروه مدیریت پسماند در سالن اجتماعات شهرداری قزوین گفت: به دليل شرايط توپوگرافي قزوين و قرار گرفتن بخش جنوب و مرکز شهر در ابتداي دشت، 2هزار و 74 حلقه چاه جاذب آب‌هاي سطحي در شهر قزوين حفر شده که مديريت و حفظ و نگهداري اين چاه ها به عهده سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين است.
وی در ادامه افزود: به منظور پيشگيري از افکن چاه‌هاي جاذب و جلوگيري از خسارت به منازل، مراکز تجاري و ديگر تاسيسات شهري طرح شناسنامه دار کردن چاه‌ها آغاز شد.
این مسئول ادامه داد: از آنجا که تعداد زيادي از چاه‌هاي موجود در شهر بيش از 30 سال از عمر آنها گذشته و در اين مدت نيز مورد بازبيني و بهسازي قرار نگرفته‌اند، به منظور پيشگيري از افکن چاه‌هاي جاذب و جلوگيري از خسارت به منازل، مراکز تجاري و ديگر تاسيسات شهري طرح تهيه شناسنامه چاه‌ها آغاز شد.
وي یادآور شد: اين طرح از ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري از سوي 8 اکيپ و نظارت اداره چاه‌هاي جاذب و دفع آب‌هاي سطحي سازمان مديريت پسماند با رعايت استانداردهاي لازم از قبيل نوع خاک، عمق چاه، نوع چاه، فاصله با ابنيه، فاصله با چاه فاضلاب، سطح حوزه آبريز آغاز شد.

اختصاص 10 ميليارد ريال بودجه جهت بهسازي چاه‌هاي قديمي
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري عنوان کرد: در ادامه اين فرآيند پس از بازگشايي چاه قديمي و بررسي کارشناسي، در صورت سالم بودن آن، گسترش و بهسازي چاه صورت می‌گیرد و در غير اين صورت حذف و شفته ريزي شده و چاه نو با حجم مناسب جايگزين مي‌شود.
وی تصريح کرد: هر ساله حدود 10 ميليارد ريال بودجه به این موضوع تخصيص داده مي‌شود که در سال جاري نيز اين مبلغ در بودجه پيش بيني شده و بازبيني، برخي از بهسازي چاه‌هاي قديمي سطح شهر در دستور کار قرار گرفته است.
اين مسئول ادامه داد: اکثر چاه‌ها برحسب نوع خاک و رسيدن به لايه سخت زمين به شکل کله قندي يا استوانه به دليل استحکام و حجم مناسب حفاري مي‌شود و طوقه چيني چاه با مصالح مقاوم بتن، سيمان و آجر بر اساس نوع خاک و عمق چاه انجام مي گيرد.
وي افزود: متاسفانه برخي از شهروندان چاه‌هاي فاضلاب را به طور غيرقانوني به چاه جاذب شهري به صورت زير سطحي و سطحي هدايت و يا اينکه چاه فاضلاب در داخل منزل را در مجاور چاه جاذب (بدون رعايت حداقل حريم از چاه جذبي معبر) حفاري کرده‌اند که اين موضوع باعث آسيب رساندن و افزايش خطر افکن اين نوع چاه‌ها شده است.
منتظری ابراز کرد: اين موضوع در محله‌هاي قديمي شهر و بصورت بسيار زياد در محدوده بازار سنتي بسيار مشاهده مي‌شود.
وی در پایان گفت: در همين راستا از شهرندان درخواست مي‌شود جهت افزايش ايمني چاه‌ها موارد فوق را رعايت کرده و در صورت مشاهده هرگونه نشست زمين و يا تخريب سرچاه موارد را از طريق سامانه 137 به اطلاع اين سازمان برسانند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان