۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دستیابی به رونق اقتصادی قربانی ترس از بروز تورم شده/ جای مسامحه در حل مشکلات اقتصادی برای رئیس‌جمهور وجود ندارد
کد خبر: ۱۹۶۷۶۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دستیابی به رونق اقتصادی قربانی ترس از بروز تورم شده/ جای مسامحه در حل مشکلات اقتصادی برای رئیس‌جمهور وجود ندارد

نماینده اراک در مجلس با بیان اینکه دستیابی به رونق اقتصادی قربانی ترس از بروز تورم شده است، گفت: جای هیچ‌ مسامحه و درنگ در حل مشکلات اقتصادی به ویژه رکود و بیکاری برای رئیس‌جمهور و هیأت دولت وجود ندارد.

دستیابی به رونق اقتصادی قربانی ترس از بروز تورم شده/ جای مسامحه در حل مشکلات اقتصادی برای رئیس‌جمهور وجود ندارد

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین با اشاره به وضعیت کنونی اقتصادی کشور، اظهار داشت: جدی‌ترین سؤال در این زمینه این است که آیا دولت اصولاً قبول دارد که اقتصاد کشور در شرایط رکودی شدید قرار دارد؟ و اگر قبول دارد چرا اقدامات اساسی که بیانگر عزم و اراده جدی دولت برای خروج از شرایط رکودی باشد، مشاهده نمی‌شود؟

وی افزود: با توجه به رکود اقتصادی موجود، اتخاذ تدابیر جزئی و کوچک مقیاس یا مقطعی مثل اجرای طرح وام خرید خودرو باعث به حرکت درآوردن اقتصاد کشور و رونق گسترده و مستمر نخواهد شد، اقتصاد ایران امروز نیازمند اتخاذ تصمیمات مدبرانه و در عین حال جسورانه و انقلابی است.

نماینده اراک در مجلس در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی در طرف عرضه اقتصاد مشکل جدی وجود ندارد و اغلب تولیدکنندگان در صورت وجود بازار فروش، برای تولید آماده‌اند، اما مشکل اصلی در طرف تقاضای اقتصاد است.

وی همچنین گفت: چرا بانک مرکزی از اعمال سیاست‌های انبساطی پول جلوگیری می‌کند؟ دلیل مخالفت بانک مرکزی با کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها که به عنوان یک سیاست پولی انبساطی می‌تواند باعث کمک به رونق اقتصادی شود، چیست؟ آیا وقت آن نرسیده است که در بخش مسکن که به عنوان موتور محرکه اقتصاد می‌تواند باعث رونق حدود 200 رشته صنعتی شود، با اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی توسط بانک مرکزی و اعطای وام مناسب توسط بانک‌ها به خریداران هزاران واحد مسکونی آماده و در حال ساخت، رونق ایجاد شود؟

کریمی تصریح کرد: اگر جلوگیری از رشد نقدینگی بهانه عدم اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی بوده است که در این صورت باید گفت رقم نقدینگی بخش خصوصی در کشور از رقم 450 هزار میلیارد تومان در اوایل سال 92 به حدود 1000 میلیارد تومان در شرایط کنونی افزایش یافته است و اگر از رشد تورم می‌ترسند هم که امروز خیل عظیم بیکاران و تولیدکنندگان و توده مردم به وجود میزان معقولی تورم، در ازای حصول رونق اقتصادی و برخورداری از فرصت شغلی، رضایت دارند.

وی یادآور شد: در مجموع به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی کشور، دستیابی به رونق اقتصادی قربانی ترس از بروز تورم شده است، در حالی که بر مبنای تئوری‌های اقتصادی وجود میزان معقولی از تورم برای رسیدن به رونق اقتصادی مفید و ضروری است و می‌توان سیاست‌های اقتصادی را به گونه‌ای به کار گرفت که با حداقل آثار تورمی، رونق اقتصادی را نیز در پی داشته باشند و تأکید بیش از اندازه بر تداوم اجرای سیاست‌های انقباضی پولی و مالی در کشور، در شرایط رکودی موجود به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.

کریمی در پایان با تأکید بر لزوم حمایت کامل نمایندگان مجلس دهم از تیم اقتصادی دولت در راه سخت و دشوار اجرای اصلاحات اقتصادی و مقابله با رکود و بیکاری، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در حالی که عالی‌ترین مقام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جوانان بیکار اظهار خجالت و شرمندگی می‌کنند، لذا جای هیچ‌گونه مسامحه و درنگ در حل معضلات اقتصادی موجود به ویژه رکود و بیکاری برای ریاست محترم جمهوری و اعضای هیأت دولت و سایر مسئولان نظام وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان