۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دشت قزوین در معرض خشکسالی و نابودی است
کد خبر: ۱۹۶۷۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۰ ساعت: ۱۶:۴۳ ↗ لینک کوتاه

سرپرست محیط زیست استان قزوین؛

دشت قزوین در معرض خشکسالی و نابودی است

سرپرست محیط زیست استان قزوین گفت: زیست بوم‌های موجود در دشت قزوین در معرض تهدیدهای گوناگونی قرار دارند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خشکسالی و نابودی محیط زیست اشاره کرد.

دشت قزوین در معرض خشکسالی و نابودی است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ،با اشاره به اینکه زیست‌بوم‌های استان در برخی مواقع در معرض تهدیدهای متعددی واقع شده‌ است، اظهار داشت: دشت  قزوین متأثر از پدیده‌ی خشک‌سالی بوده و در معرض نابودی قرار دارد.

سرپرست محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: بهره‌برداری ناپایدار از منابع آبی به ویژه احداث سد در سال‌های دور بر روی رودخانه‌های ابهر رود، خرود و حاجی عرب تا حدودی خشکی دشت شمال شرق بوئین‌زهرا و جنوب آبیک موسوم به دشت الله‌آباد را تشدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه گونه‌های جانوری و گیاهی کمیاب و برجسته‌ای در استان قزوین موجود است، بیان کرد: از جمله آنها می‌توان به پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ایی، بزکوهی و  کبک دری اشاره کرد.

شمسی‌چپور با اشاره به اینکه استان قزوین دارای شرایط آب و هوایی مناسب و تنوع اقلیمی است، عنوان کرد: استان قزوین با وسعت 15 هزار و 820 کیلومترمربع بوده که دارای سه ناحیه متفاوت کوهستانی مرتفع، تپه‌ماهور و دشتی کویری است.

سرپرست محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه این استان قزوین دارای یک منطقه‌ حفاظت‌شده است، بیان کرد: منطقه حفاظت شده باشگل با مساحت حدود 25 هزار هکتار بوده  که 1.5 درصد مساحت استان را به خود اختصاص می‌دهد.

 وی افزود: علاوه براین پنج منطقه‌ شکار و تیراندازی ممنوع الموت شرقی، الموت غربی، طارم، آوج - آبگرم و الله آباد با مجموع 459 هزار هکتار حدود 30 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

شمسی‌پور افزود: در زیستگاه‌های استان قزوین حدود 48 گونه پستاندار، 217 گونه پرنده، 48 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 11 گونه ماهی زندگی می‌کنند.

سرپرست محیط‌زیست استان قزوین با اشاره به اینکه یکی دیگر از معضلات زیست‌محیطی به ویژه در فصول گرم سال برای حیات‌وحش استان قزوین غرق شدن بسیاری از گونه‌های جانوری داخل استخرهای آب کشاورزی است، اظهار داشت: این استخرها بدون حصار و فنس هستند که به همین منظور اداره کل محیط زیست با تدوین دستورالعملی به سازمان جهاد کشاورزی اخطاریه ارسال کرده است.
انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان