۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دولتخانه صفویه قزوین را واگذار نمی‌کنیم
کد خبر: ۱۹۶۵۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۹ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون میراث فرهنگی کشور:

دولتخانه صفویه قزوین را واگذار نمی‌کنیم

محمدحسن طالبیان عنوان کرد: پروژه مرمت دولتخانه صفویه یک امر حاکمیتی است، نمی‌توانیم این بنای ارزشمند را واگذار کنیم اما از مشارکت شهرداری و سایر دستگاه‌ها در ساماندهی و احیای آن استقبال می‌کنیم.

دولتخانه صفویه قزوین را واگذار نمی‌کنیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، جلسه هم اندیشی پروژه‌های میراث فرهنگی برای مرمت و احیای بهینه دولتخانه صفویه عصر روز گذشته(سه شنبه) با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، همتی استاندار قزوین، حبیبی معاون امور عمرانی استاندار، حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نصرتی شهردار قزوین و جمعی از مسئولان استانی در دفتر استاندار قزوین برگزار شد.
طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این جلسه با اشاره به اهمیت مجموعه تاریخی دولتخانه صفویه در قزوین گفت: مجموعه دولتخانه صفویه مهمترین میراث شهر و به عنوان الگویی در شهرسازی قزوین مطرح است که باید با مطالعات دقیق و براساس تدوین یک نقشه جامع مدیریتی، پروژه مرمت و بازسازی آن آغاز و به مقصد جهانی تبدیل شود.
وی با تاکید بر ضرورت ثبت جهانی مجموعه دولتخانه صفویه قزوین اظهار داشت: با توجه به اهمیت میراث جهانی در دنیای امروز و رقابت کشورها برای ثبت حتی یک اثر در فهرست میراث جهانی، باید پس از تهیه یک نقشه کامل حفاظتی پروژه احیاء و باز زنده سازی دولتخانه صفویه شروع شود تا بتوان مراحل ثبت جهانی این اثر منحصر به فرد تاریخی را تدوین کرد.
این مسئول درباره روند مرمت و بازسازی مجموعه دولتخانه صفویه عنوان کرد: در سنوات گذشته یک پلان راهبردی برای دولتخانه صفویه تعریف شده که باید براساس اطلاعات موجود و اقداماتی که در گذشته برای بازسازی این مجموعه صورت گرفته، است.


وی اضافه کرد: این دولتخانه ظرف مدت کوتاه باید به یک نقشه حفاظتی تبدیل و نقش مشارکت شهرداری و دستگاه‌های دیگر در این پروژه تعیین شود تا بتوان پروژه مرمت و بازسازی آن را به عنوان یکی از ظرفیت‌های عالی گردشگری در شهر قزوین آغاز کرده و مجموعه استان از عواید اقتصادی آن بهره مند شود.
طالبیان مشارکت شهرداری و سایر دستگاه‌ها را در پروژه بازسازی دولتخانه صفویه بسیار تاثیرگذار خواند و افزود: با توجه به اینکه پروژه مرمت دولتخانه صفویه یک امر حاکمیتی است، نمی‌توانیم این بنای ارزشمند را واگذار کنیم اما از مشارکت شهرداری و سایر دستگاه‌ها در ساماندهی و احیای آن استقبال می‌کنیم.
این مقام مسئول در ادامه ابراز داشت: خوشبختانه در مجموعه مدیریت استان قزوین عزم راسخی برای اجرای پروژه مرمت و بازسازی دولتخانه صفویه وجود دارد.
وی ادامه داد: امیدواریم با تعیین یک چهارچوب معین و با نظارت میراث فرهنگی و مشارکت استانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌ها در اسرع وقت با یک نقشه حفاظتی، مرمتی تعریف شده از فرصت به وجود آمده برای حفاظت و نگهداری از این اثر ملی استفاده کرده و آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کنند.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان