۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بیش از ۵۰ درصد كم‌شنوایی‌های مادرزادی مربوط به عوامل ژنتیكی است
کد خبر: ۱۹۶۴۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۸ ساعت: ۱۴:۴۰ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان:

بیش از ۵۰ درصد كم‌شنوایی‌های مادرزادی مربوط به عوامل ژنتیكی است

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: به نظر می‌رسد بیش از ۵۰ درصد از همه كم‌شنوایی‌های مادرزادی كودكان، مربوط به عوامل ژنتیكی است.

بیش از ۵۰ درصد كم‌شنوایی‌های مادرزادی مربوط به عوامل ژنتیكی است
دکتر محمدحسن نادری‌اثر، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی در استان اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان یکی از طرح‌های است که به صورت ثابت در تعدادی از بیمارستان‌های استان در حال اجراست.
وی در ادامه افزود: تست غربالگری نوزادان توسط نیروهای آموزش دیده از سوی سازمان بهزیستی و توسط دستگاه‌های مجهز شنوایی سنجی مستقر در بیمارستان‌های کوثر و تأمین اجتماعی برای کلیه نوزادان متولد شده در این بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان خاطرنشان کرد: سال گذشته از تعداد 15 هزار و 583 نوزاد تست شده، 21 نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند که به 11 نفر از این نوزادان هزینه عمل جراحی کاشت حلزون پرداخت شد.
وی عنوان کرد: طرح غربالگری شنوایی برای کودکان 3 تا 5 سال یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به منظور تشخیص افت شنوایی، مداخلات درمانی و توانبخشی برای پیشگیری از بروز ناشنوایی یا کاهش میزان شنوایی، در استان قزوین همزمان با 13 استان کشور انجام شد.
نادری‌اثر با اشاره به نتایج حاصل از غربالگری کودکان زیر 6 سال گفت: با اجرای این طرح بین 192 کودک از 9 مهدکودک استان، 90 نفر سالم تشخیص داده شدند و 102 نفر نیز برای بررسی‌های بیشتر به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شدند و همچنین 63 نفر نیز به مرحله دوم شنوایی سنجی معرفی شدند.
این مسئول تصریح کرد: سال گذشته، یک میلیارد و 80 میلیون ریال بابت جراحی کاشت حلزون، تعمیر پروتز و جراحی‌های مرتبط برای 91 مورد هزینه شده است.
معاون پیشگیری بهزیستی استان عنوان کرد: یکی از مشکلات امروز کودکان زیر شش سال عدم اطلاع از بیماری‌های شنوایی و بینایی است که با غربالگری می‌توان با شناسایی کودکان دارای اختلال، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای بهبود آنها را انجام داد.
وی با اشاره به دلایل منجر به اختلالات شنوایی در سنین پیش از مدرسه بیان کرد: این مشکل از سه دلیل عمده اوتیت میانی(عفونت‌های گوش)، علل مادرزادی و علل اکتسابی ناشی می‌شود.
نادری‌اثر اضافه کرد: کم شنوایی‌ اكتسابی، مشکلی است كه پس از تولد و در هر زمانی در طول زندگی فرد ایجاد می‌شود و علت آن بیماری‌ها، صدمات و شرایط خاص هستند که عفونت‌های گوش(اوتیت میانی)، داروهای اتوتوكسیك(صدمه به سیستم شنیداری، مننژیت، سرخك، آبله مرغان، آنفلوانزا، سرخجه، ضربه به سر، قرار گرفتن در معرض اصوات بلند مثال‌هایی از شرایط ایجاد كننده كم شنوایی در كودكان است.
وی در پایان تاکید کرد: اغلب این اختلالات عوامل ژنتیكی داشته و به نظر می‌رسد بیش از ۵۰ درصد از همه كم شنوایی‌های مادرزادی كودكان مربوط به عوامل ژنتیكی است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان